Nordea förbluffade: Svenska folket har fel

2023 10 27

Nordea förbryllas av en anmärkningsvärd förändring bland svenska hushåll.

I våras uppgav 40 procent av hushållen att man skulle klara av en ökad månadskostnad på mer än 6 000 kronor, enligt en undersökning från Kantar Sifo.

Med nya prisökningar på mat, livsmedel och stigande räntor vore det förväntat att den siffran skulle sjunka.

Det gör den inte.

Tvärtom ökar den med hela tjugo procentenheter.

Sex av tio, 60 procent, uppger nu att de skulle klara en sådan kostnadsökning varje månad.

"Det är förvånande"

Beskedet från svenska folket förbluffar Nordea.

– Det är ett något förvånande resultat med tanke på att inflation och räntor fortsatt att stiga under året. Den förklaring jag kan se är att många anpassat sin ekonomi och sett över sina utgifter, säger Nordeas privatekonom Anders Stenkrona i ett pressmeddelande.

– Det viktigaste rådet jag kan ge är att göra just detta, gör en budget och se över vilka utgifter vi verkligen kan spara in på.

Nordea: svenska folket har fel

Förändringen är mest påtaglig i norra Sverige.

Enligt Anders Stenkrona är den pånyttfödda optimismen sannolikt en tro på att landet är igenom den värsta krisen och att bättre tider, med sänkt inflation och sänkta räntor, stundar.

Men den bilden delar inte Nordea överhuvudtaget.

– Svenska bostadsägare räknar nog med att toppen snart är nådd. De flesta prognoser pekar dock på någon ytterligare höjning av styrräntan innan den planar ut. Det är nog klokt att räkna med att det kommer bli fortsatt utmanande för många hushåll, säger Anders Stenkrona.

Tror tvärtom

Privatekonomen får medhåll av Nordeas chefsekonom Annika Winsth.

– I närtid finns det inte mycket som talar för att kronan ska stärkas nämnvärt och Nordeas bedömning är att Riksbanken höjer styrräntan i november. Det trots att ekonomin bromsar in på bred front och inflationen dämpas, framhåller Annika Winsth i ett pressutskick.

Nordeas bedömning är att det dröjer till efter nästa sommar innan Riksbanken sänker styrräntan. Blir inbromsningen av ekonomin mer påtaglig lär Riksbanken, i linje med andra centralbanker, sänka räntan snabbare.

"Ohyggligt provocerande"

I dagarna har Sveriges storbanker redovisat enorma vinster.

Sammanlagt har Nordea tillsammans med SEB, Swedbank och Handelsbanken tjänat 120 miljarder kronor hittills i år, enligt en uträkning från DN.

Detta samtidigt som många hushåll går på knäna.

– Det är ohyggligt provocerande. Att bankerna ökar vinsterna i ett läge där räntorna stiger parallellt med andra kostnader som till exempel mat och el är helt orimligt, dundrar Villaägarnas riksförbunds samhällspolitiska chef, Håkan Larsson, till Aftonbladet.

LÄS MER: Swedbanks besked – så mycket pengar måste du spara

Foto: Nordea

Text: Redaktionen


JUST NU: Natostyrkor har bordat fartyg

2025 09 17

Tyska specialstyrkor har genomfört en insats mot ett 75 meter långt lastfartyg.

Fartyget, som seglar under flagg från Saint Vincent och Grenadinerna, bordades när det befann sig i slussen i Kielkanalen. Fartyget har genomsökts och dykare har undersökt båtens skrov, rapporterar Der Spiegel. 

Tysk polis misstänker att fartyget har spionerat på landets kritiska maritima infrastruktur.

I slutet av augusti uppges besättningen ha skickat upp en drönare vars syfte var att ”spionera och ta bilder”.

Rysk besättning

Majoriteten av besättningen består av ryska medborgare och samtliga är gripna. De misstänks för att ha ”förebyggt hot mot Tysklands kritiska maritima infrastruktur” samt för ”spionage i sabotagesyfte och säkerhetshotande avbildning”, uppger Der Spiegel.

På väg mot Finland

Fartyget hade lämnat Rotterdam och var på väg mot Finland, rapporterar Iltalehti.

Fartygets destination ska ha varit hamnen i finska Euraåminne, enligt Marine Traffic, en global underrättelsesajt som spårar fartygsrutter.

LÄS MER: Trump riktar uppmaning till Zelenskyj – och hela Europa

Del av skuggflottan?

Det är oklart om fartyget är en del av den ökända ryska skuggflottan.

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Malte Humpert är grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News. Han berättar att fartygen i skuggflottan ofta är dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger experten till Dagbladet.

LÄS MER: Kina slår till mot USA:s guldägg: stoppa alla beställningar 

Foto: Nato

Text: Redaktionen


Haveri hos Postnord – väldigt stor kundpåverkan

2025 09 17

En av Postnords största terminaler har havererat.

Det handlar om terminalen i Veddesta norr om Stockholm.

Omkring 70 000 paket påverkas av stoppet, rapporterar SVT.

Nu kan kunder räkna med långa förseningar.

– Det orsakar förseningar runt om i landet men främst norra Stockholmsområdet, säger Postnords presschef Anders Porelius till tv-kanalen.

Enligt presschefen är det en sorteringsmaskin som havererat. Incidenten innebär att posten inte kan sorteras och levereras dit den ska.

– Det här är maskiner som går dygnet runt och servas regelbundet, men ibland kan det uppstå tekniska fel, säger Porelius till SR Ekot.

– Vi beklagar så klart alla förseningar.

Då ska problemet vara åtgärdat

Postnord arbetar med att lösa haveriet. Problemet beräknas vara åtgärdat i slutet av veckan, uppger Anders Porelius.

– Vi har ett stort team tekniker som försöker hitta och laga felet och hoppas få en lösning absolut senast på fredag, säger han till DN.

Under tiden arbetar Postnord med att omdirigera paket från Vedesta till andra terminaler. Hittills har cirka 20 000 av 70 000 paket nått fram, dock med viss försening.

– Så vi har fortfarande då en en rätt stor volym som som ligger kvar och väntar. Vi har satt in extra fordon och bemanning men även efter att maskinen kommer igång tar det ju ett tag innan vi lyckas sortera allting., säger Anders Porelius till DN.

LÄS MER: Postnord inför betydande ändring – gäller i hela Sverige

Räkna med förseningar

Kunder kan räkna med förseningar, även om problemet skulle åtgärdats tidigare än väntat. 

–  Även om vi skulle få igång maskinen idag så skulle det bli följdförseningar i leveranserna. säger Porelius till SVT.

LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Foto: Postnord 

Text: Redaktionen