SWEDBANK: Så här mycket pengar behöver du spara

2023 08 08

Svenska sparkonton dräneras.

Detta på grund av stigande kostnader – vilket fått svenska folket att återigen ta ut mer från sina sparkonton än vad som sätts in.

Fenomenet är nu en trend då det har skett två kvartal i rad, skriver Dagens Industri.

– Det nya ränteklimatet har också höjt amorteringsviljan och dragit ned tillväxttakten på nya lån, rapporterar tidningens reporter Hans Bolander.

Direktiv om buffert

Trots att många behöver ta mer och mer pengar från sina sparkonton finns det tydliga direktiv hos storbankerna om hur mycket du bör spara och ha till förfogande.

Det kallas för en buffert.

Enligt Swedbanks hållbarhetsekonom Madelén Falkenhäll är tumregeln att spara tio procent av sin lön efter skatt.

– Vi brukar rekommendera en buffert på två månadslöner. Bor du i en villa kan du behöva en större buffert och bor du i en hyreslägenhet en lite mindre buffert, säger hon till bankens egen hemsida.

4-5 månadslöner

Nordeas rekommendation är liknande, förutsatt att man är singel och bor själv.

Den som har sambo kan behöva spara mer eftersom risken finns att ni behöver täcka upp för varandra – och för barnfamiljer är direktiven ännu högre.

– En buffert på fyra till fem månadslöner efter skatt är bra att sikta på, framhåller Nordea.

– Med fler personer i hushållet ökar slitaget, och med barn i familjen kan det dyka upp fler extra utgifter som ni bör vara förberedda på.

Börja direkt

En av de främsta uppmaningarna från bankerna är att börja spara så tidigt som möjligt – gärna precis när man lämnat tonåren.

– Det ger absolut störst effekt på ditt sparande i ett långsiktigt perspektiv, enligt Swedbank.

Banken rekommenderar också att man lägger undan det man ska spara direkt när lönen trillar in på kontot.

– Att vänta till slutet av månaden och spara det som blir ”över” brukar resultera i ett magert resultat.

Rekommenderar nischaktörer

På grund av storbankernas blygsamma räntor på sparkonton har ekonomer börjat rekommendera sparare att bredda perspektivet.

– Storbankerna har höjt sparräntan med mellan 1,70 och 2,30 procentenheter. Nischaktörerna däremot har höjt sparräntan med mellan 2,6 och 2,7 procentenheter, säger sparekonomen Christian Sahlberg på sajten Compricer till Svenska Dagbladet.

Moank, Lunar och Qliro nämns som exempel på nischaktörer.

LÄS MER: Uppmaning till alla bankkunder – direkt från statsministern

Foto: Swedbank

Text: Redaktionen


86 000 svenskar får pengar på kontot

2024 05 28

För drygt tre år sedan föll domarna mot pensionsbolaget Allras grundare Alexander Ernstberger och tre andra Allra-profiler i Svea hovrätt. 

De dömdes till mångåriga fängelsestraff för mutbrott och för att ha berikat sig på bekostnad av pensionssparare.

Samtidigt tilldömdes Pensionsmyndigheten ett stort belopp i skadestånd. Pengarna ska fördelas till kunder som drabbades i Allra-härvan.

Nu meddelar Pensionsmyndigheten att man påbörjar den första inbetalningen – 95 miljoner ska fördelas på 86 400 sparare.

De som får in pengar på kontot tillhör tidigare sparare som hade hela eller delar av sitt premiepensionskapital i fonder med kopplingar till Allra under 2012.

– Det här är en milstolpe för oss på Pensionsmyndigheten att vi lyckas med vad vi hela tiden har förmedlat: att vi ska hitta, ta tillbaka och betala in pengar som sparare förlorade i samband med Allra.

– Jag är glad för de sparare som nu börjar få ekonomisk upprättelse, säger Anna Pettersson Westerberg, generaldirektör på Pensionsmyndigheten.

Flaggar för fler inbetalningar

Beloppet på 95 miljoner kronor är lägre än skadeståndet vilket kan innebära ytterligare inbetalningar till pensionssparare i framtiden.

– Inbetalningen innebär ett delmål i vårt arbete med att se till så att de som drabbades av Allra-härvan ska få ersättning för varje krona de har lidit skada. Pensionsmyndighetens arbete med detta är uthålligt, envist och metodiskt, säger Pensionsmyndighetens chefsjurist Lena Aronsson.

Så fungerar inbetalningarna

- Pengarna betalas in automatiskt till de drabbades premiepensionskonton och man behöver inte göra något för att få pengarna.

- Inbetalningens storlek beror på olika faktorer som exempelvis när och hur länge man haft innehav i någon eller några av de aktuella fonderna och storleken på innehavet.

- Inbetalningen väntas nå berörda personers konton den 28 maj och syns som ”korrigering” om man loggar in på Mina sidor på pensionsmyndigheten.se. De som får en inbetalning på minst 50 kronor informeras också via brev.

Så fördelas pengarna

- 86 400 sparare berörs av inbetalningen.

- 36 251 personer får upp till 1 000 kronor

- 43 592 personer får mellan 1 000 och 2 000 kronor

- 6 414 personer får mellan 2 000 och 3 000 kronor

- 144 personer får över 3 000 kronor

Källa: Pensionsmyndigheten

Foto Windows

Text: Redaktionen


Nya regler för bensin och diesel – bilister riskerar chockbesked

2024 05 28

Om ett och ett halvt år börjar nya drivmedelsregler gälla i Sverige.

Det handlar om ett nytt handelssystem inom EU som kallas för ETS 2 och som innefattar utvidgade villkor för handel med utsläpp, bland annat drivmedel till bilar.

Regeringen och SD klubbade formellt igenom EU-direktivet, som kommer att höja priset på bensin- och diesel, tidigare i maj.

Den första prognosen talar om en höjning på 1,5 kronor per liter.

Men det kan bli betydligt mer. Bland annat pekar ett tyskt forskningsinstitut på att att höjningen snarare landar på sex kronor litern – fyra gånger så mycket som den beräknade höjningen.

Och nu vädjar branschorganisationen Drivkraft Sverige till regeringen om att kompensera landets bilister, rapporterar Svenska Dagbladet.

"Går inte sänka mer"

Enligt partierna i Tidöavtalet ska också bilister kompenseras. Det är dock inte klart hur det ska ske. Lägre skatt på bränsle eller att ta från EU:s sociala klimatfond har nämnts som förslag.

Men enligt Drivkraft Sverige ligger Sverige redan nära EU:s miniminivå för bränsleskatterna.

– De går inte att sänka mycket mer. Då får regeringen kompensera för de högre bensin- och dieselpriserna på något annat sätt, säger Jessica Alenius, vd på Drivkraft Sverige, till SvD.

Elektrifieringen går för långsamt

Den plötsliga prisökningen förklaras med att elektrifieringen går för långsamt. Bilbranschen har större behov av att samla på sig utsläppsrätter än vad som förväntades. Det driver upp priset för kunderna.

Och Drivkraft Sverige är inte den enda aktören som flaggat för en chockhöjning på bensin och diesel i framtiden.

I mars menade konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige att bilister riskerar en “kalldusch” när det nya handelssystemet träder i kraft.

Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare, och ett svårt mål att uppnå i Sverige där vi har långa avstånd och en stor andel av befolkningen som har behov av bilen dagligen för att till exempel ta sig till jobbet, sade Caroline Drabe, vd för M Sverige vid tillfället.

Beslutet redan fattat

Det nya utsläppshandelssytemet innebär avgifter ovanpå bränslepriserna för bilister och åkerier men även inom bostäder och andra sektorer.

Pengarna ska öronmärkas till en större klimatfond i EU.

Både regeringen och Naturvårdsverket har bekräftat ramarna för den nya förändringen.

– Redan från 1 januari 2025 ska utsläppen övervakas och rapporteras, framhåller Naturvårdsverket och tillägger.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen