Dyr bensin: då vänder drivmedelspriserna nedåt igen
2023 08 29
Drivmedelspriserna fortsätter att öka.
Idag kom beskedet att dieselpriset skenar ytterligare – och är nu uppe på 25,26 kronor litern vid bemannade stationer.
Det är årets högsta notering.
Kraftiga prisökningar sker även för bensin som i fredags steg med 35 öre per liter och landade på 21,74 kronor – även det årets högsta prislapp.
Ingen sänkning i närtid
Och det kommer fler dåliga nyheter för bilägare vars ekonomi drabbas hårt av drivmedelspriserna.
Få faktorer pekar på en förändring.
– Så länge vi har ett krig i Europa så kommer både bensin- och dieselmarknaden att se fortsatt skakig ut, säger Drivkraft Sveriges vd Jessica Alenius till Dagens Nyheter.
Två faktorer
Det finns två orsaker som i synnerhet driver prisökningen.
En av dem är ökad efterfrågan på olja, den andra är att utbudet samtidigt minskar på grund av att Ryssland och Saudiarabien fattat beslut om att minska produktionen ytterligare till och med hela september ut.
Det i kombination med en rekordlåg krona, då man handlar olja i dollar, påverkar drivmedelspriserna här i Sverige.
Först efter årsskiftet
Jessica Alenius är noga med att betona att Drivkraft Sverige inte gör några officiella prognoser.
Mycket tyder dock på att det kommer att dröja till början av nästa år innan bensin- och dieselpriset minskar igen, eftersom det är då den sänkta reduktionsplikten träder i kraft.
– Det ger betydelse för priset nedåt, men hur stor effekten blir vet ingen, säger vd:n.
Sänks med sex procent
Efter en lång tid av förhandlingar, och hot om regeringskris, enades till slut regeringspartierna och Sverigedemokraterna om att inblandningen av biodrivmedel i diesel och bensin sänks till sex procent.
Enligt partiernas beräkningar ska det innebära en sänkning av priset med 5,50 kronor per liter diesel under 2023.
Just Drivkraft Sverige är en av flera aktörer som kritiserat beslutet.
– Att kraftigt sänka reduktionsplikten under åren 2024-2026 och därefter slopa de redan fastslagna nivåerna för 2027-2030 skapar stor oreda och osäkerhet för drivmedelsbranschen och hela näringslivet i stort, säger Anders Norén, hållbarhetschef på Drivkraft Sverige, i ett uttalande.
"Beaktar inte långsiktigheten"
Anders Norén tillägger:
–Det leder till en ökad risk för redan gjorda och planerade investeringar. Förslaget beaktar inte drivmedelsbranschens behov av långsiktighet och det industripolitiska perspektivet saknas helt.
Även Transportstyrelsen har motsatt sig regeringens och SD:s förslag, enligt Sveriges Radio.
LÄS MER: Bensinmack inför särskilt tvång – annars får man inte tanka
Foto: E. Maclean
Text: Redaktionen