PostNord säger ja till nytt kundkrav

2023 07 22

PostNord accepterar kundernas kravställning  och presenterar samtidigt en ny tjänst.

I mitten av juni presenterade BankID en stor förändring.

Ett digitalt id-kort skulle lanseras och finnas tillgängligt för alla som väljer att aktivera det i appen.

Men id-kortet, som ska betraktas som en godkänd form av legitimation, har inledningsvis stött på problem.

Bland annat har Systembolaget valt att neka id-kortet, och det har heller inte gått att använda för de som legitimerar sig i samband med att man hämtar ut post.

PostNord ger efter

Det senare har nu förändrats.

Beskedet kommer från PostNord efter att kunder tryckt på för att företaget ska säga ja till legitimeringsalternativet.

– Den nya tjänsten är något som efterfrågats och är ytterligare en lösning för att göra paketleveranser så smidiga som möjligt, för både ombud och mottagare, framhåller PostNord i ett pressmeddelande.

"Glömmer plånboken"

Förändringen innebär alltså att PostNords kunder kan legitimera sig direkt i mobilen och hämta ut sina paket.

– Det digitala ID-kortet innebär att det nu finns ytterligare ett smidigt alternativ för våra kunder vid paketutlämning. Ibland glömmer man plånboken hemma, vilket vi anser inte ska stå i vägen för våra kunder när de vill hämta ut sina paket, säger ombudschefen Mathias Olsson i samma utskick.

Ska effektivisera

Han försäkrar alla som ska hämta paket att det är ett säkert alternativ att legitimera sig på.

Förhoppningen är dessutom att det ska effektivisera paketutlämningarna.

Den nya lösningen är ett lika säkert och simpelt alternativ som, framförallt, gynnar våra kunder som inte har möjlighet att använda PostNord-appen eller fysisk legitimation, säger Mathias Olsson.

Så går det till

Legitimering med det digitala id-kortet sker i tre steg:

- Kunden identifierar sig i Bank-ID-appen för att öppna sitt digitala ID-kort.

- I appen visas id-kortet i två minuter. Sedan behöver kunden identifiera sig igen. På id-kortet visas:

  • Ansiktsbild
  • Namn, personnummer och ålder
  • Säkerhetsdetaljer
  • Rörlig QR-kod för validering av id-kort

LÄS MER: Systembolaget nekar godkänd legitimation

LÄS MER: Postnord kör förbi utan att stanna

Foto: PostNord

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen