Liseberg måste betala tillbaka till upprörd kund
2023 07 19
En kvinna var ruggigt besviken på ett Lisebergsbesök och anmälde därefter nöjesparken.
Ett kraftigt oväder drog in över Göteborg samma dag som gästen hade bestämt sig för att besöka Liseberg och åka karuseller hela dagen.
Vädret var så pass stormigt att parken fick stänga sina attraktioner i fem och en halv timme.
Inte okej, enligt kvinnan, som därefter anmälde Liseberg till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Nu har nämnden fattat sitt beslut, rapporterar Göteborgs-Posten.
ARN ger kvinnan rätt och Liseberg behöver därmed betala tillbaka pengar till kunden.
"Fria åk från öppning till stängning"
Kvinnan hade köpt biljetten “Allt-i-Ett”.
Ett åkpass som enligt Liseberg ska inkludera “fria åk i alla attraktioner” fram till parken stänger.
Men gästen och hennes vänner hann bara åka två karuseller innan parken stängde på grund av ovädret.
När den väl öppnade igen fanns enbart tid till två till då de fastnade i berg- och dalbanan Helix efter strul med tekniken, vilket drog ut på tiden.
Klagade till parken
Ett klagomål framfördes till Liseberg som erbjöd kompensation i form av en kvällsbiljett.
Nöjesparken själva hänvisade till sina villkor som deklarerar att man inte kan garantera attraktionernas drift på grund av faktorer som ligger utanför parkens kontroll.
– Generellt är vi ganska generösa med kompensationer, men just väder är ju svårt för oss att kontrollera, säger Lisebergs vd Andreas Andersen till GP.
"Spelar ingen roll"
Men den förklaringen räcker alltså inte för ARN, som rekommenderar att Liseberg betalar tillbaka 1 500 av de 2 380 kronor som Allt-i-Ett-biljetten kostade.
– ARN bedömde att det inte spelar någon roll om företaget kunde förutse det oväder som ledde till nedstängningen eller inte, framhåller nämnden i ett pressmeddelande.
– Det saknar också betydelse att företaget inte orsakat den omständighet som låg bakom nedstängningen.
"Fick inte vad de betalade för"
Enligt ARN är det den långa tiden, fem och en halv timme, som är delvis avgörande för beslutet.
Så lång nedstängning kan man som besökare inte räkna med, menar nämnden.
– Konsumenterna fick inte den tjänst som de hade betalat för och då är utgångspunkten att de inte heller är skyldiga att betala för hela tjänsten, säger ARN:s chef Marcus Isgren i samma uttalande.
Liseberg har ännu inte bestämt sig för hur man ska bemöta nämndens beslut då parkens bolagsjurist är på semester.
LÄS MER: Kalldusch för Liseberg
LÄS MER: Ny satsning på Liseberg – säger nej till alla under 21 år
Foto: Stefan Karlberg
Text: Redaktionen