KUNDER: Postnord kör förbi utan att stanna

2023 07 19

Massiv kritik riktas nu mot Postnord efter upprörande vittnesmål.

På sociala medier finns flera grupper där kunder vädrar sitt missnöje mot Sveriges överlägset största postleverantör.

Nu har kritiken tagit ny fart och en slags kampanj har börjat bedrivas mot Postnord.

Bakgrunden är uppgifter om att företagets postbilar helt enkelt tycks strunta i att stanna för att avlämna paket och leveranser, rapporterar TV4 Nyheterna.

"Blir jätteirriterad"

Upprördheten är total bland kunder som suttit hemma och väntat bara för att se postbilen glida förbi utanför bostaden.

Småbarnsmamman Elsa Holst är en av dem. Hon hade beställt en barnvagn och stannat hemma för att ta emot leveransen.

Från sin bostad kunde hon se Postnord köra fram till huset – bara för att köra vidare. 

Senare fick hon ett sms om att hon behövde åka en mil för att hämta ut paketet.

– Man blir jätteirriterad. Det känns ju som att de slösar ens tid, säger Elsa Holst till TV4.

Inte ensam

Tusentals andra har delat med sig av liknande erfarenheter på Facebook och förtroendet för Postnord tycks vara kört i botten bland dessa personer.

Det här var inte heller första gången Elsa Holst drabbades – och hon känner många som har varit med om samma sak.

– Jag vill ju helst inte använda Postnord och använder helst andra leverantörer om jag kan, berättar hon.

Missade minimigränsen

Postnord har inte velat ställa upp för en intervju och besvara kritiken, men framhåller i ett mejl till tv-kanalen att man tar åt sig av den.

Det är dock inte första gången som liknande anklagelser riktas mot företaget.

Postnord har en minimigräns att leverera minst 95 procent av sina inrikesbrev – någonting man misslyckades med 2022.

Året präglades också av klagomål från många postkunder, rapporterade Sydnärkenytt i våras.

"Myndigheten behöver agera"

Även Post- och telestyrelsen, PTS, var missnöjda med Postnords arbete.

– Posttjänsten är oerhört viktigt för många människor och det ligger ett stort ansvar på Postnord att utföra den samhällsomfattande posttjänsten i enlighet med kraven, uttryckte Emma Maraschin som är chef vid PTS enhet för postfrågor, enligt Sydnärkenytt.

– När PTS får indikationer om att det finns problem behöver myndigheten agera.

LÄS MER: Postnord bekräftar – stoppar utskick

LÄS MER: Postnord går ut med oroväckande information

Foto: Postnord

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Putin får massiv hjälp – 30 000 soldater på väg

2025 07 02

Enligt underrättelseuppgifter planerar Nordkorea att skicka ett stort antal soldater till frontlinjen i Ukraina.

Nordkorea har sedan en tid stöttat Rysslands fullskaliga invasion av grannlandet. 

Diktaturens stöd till Ryssland har omfattat både soldater och vapen.

Nu planerar Nordkorea att tredubbla sina trupper som strider för Ryssland längs frontlinjerna i Ukraina, genom att skicka ytterligare 25 000 till 30 000 soldater. 

Det rapporterar CNN med hänvisning till ukrainska underrättelseuppgifter. 

Tredubbling

Enligt bedömningen kan trupperna anlända till Ryssland under de kommande månaderna.

I november skickades omkring 11 000 soldater från Nordkorea till Ryssland för att strida i Kurskregionen.

Nu kan alltså ytterligare uppemot 30 000 nordkoreanska soldater vara på väg för att stötta Ryssland i det utdragna kriget.

Ryska förberedelser

Enligt uppgifter ska också Ryssland ha påbörjat förberedelser inför de kommande förstärkningarna och truppförflyttningarna.

– Det finns tecken på att ryska militärflygplan håller på att utrustas för att transportera personal, vilket återspeglar det stora åtagandet att flytta tiotusentals utländska trupper över ryska Sibirien, skriver CNN.

– Möjliga förberedelser för den nya utplaceringen, inklusive ankomsten av ett fartyg kopplat till förra årets utplaceringar i en rysk hamn, och fraktflygplan på Nordkoreas Sunan-flygplats, har setts på satellitbilder.

– Detta verkar indikera att de rutter som tidigare användes för att flytta nordkoreanska trupper är aktiva och skulle kunna användas i en storskalig framtida överföring av personal.

Kim Jong Un är ”all in”

Enligt andra källor kan summan på 30 000 nordkoreanska soldater vara för hög, men det beror också på vad Ryssland efterfrågar.

– Det kan säkert komma upp i den siffran. De kommer inte att vara elitsoldater, säger Jenny Town på dem amerikanska tankesmedjan Stimson Center till tv-kanalen.

– Kim Jong Un har sagt att han är ”all in”, så det beror på vad Ryssland har bett om.

– Det har gått rykten om att ryska generaler redan har varit i Nordkorea och tränat trupper där.

Uppgifterna har ännu inte kommenterats av ryska eller nordkoreanska myndigheter.

Text: Redaktionen

Foto: F. Andrejevic resp President of Russia

Text: Redaktionen


Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen