KUNDER: Postnord kör förbi utan att stanna

2023 07 19

Massiv kritik riktas nu mot Postnord efter upprörande vittnesmål.

På sociala medier finns flera grupper där kunder vädrar sitt missnöje mot Sveriges överlägset största postleverantör.

Nu har kritiken tagit ny fart och en slags kampanj har börjat bedrivas mot Postnord.

Bakgrunden är uppgifter om att företagets postbilar helt enkelt tycks strunta i att stanna för att avlämna paket och leveranser, rapporterar TV4 Nyheterna.

"Blir jätteirriterad"

Upprördheten är total bland kunder som suttit hemma och väntat bara för att se postbilen glida förbi utanför bostaden.

Småbarnsmamman Elsa Holst är en av dem. Hon hade beställt en barnvagn och stannat hemma för att ta emot leveransen.

Från sin bostad kunde hon se Postnord köra fram till huset – bara för att köra vidare. 

Senare fick hon ett sms om att hon behövde åka en mil för att hämta ut paketet.

– Man blir jätteirriterad. Det känns ju som att de slösar ens tid, säger Elsa Holst till TV4.

Inte ensam

Tusentals andra har delat med sig av liknande erfarenheter på Facebook och förtroendet för Postnord tycks vara kört i botten bland dessa personer.

Det här var inte heller första gången Elsa Holst drabbades – och hon känner många som har varit med om samma sak.

– Jag vill ju helst inte använda Postnord och använder helst andra leverantörer om jag kan, berättar hon.

Missade minimigränsen

Postnord har inte velat ställa upp för en intervju och besvara kritiken, men framhåller i ett mejl till tv-kanalen att man tar åt sig av den.

Det är dock inte första gången som liknande anklagelser riktas mot företaget.

Postnord har en minimigräns att leverera minst 95 procent av sina inrikesbrev – någonting man misslyckades med 2022.

Året präglades också av klagomål från många postkunder, rapporterade Sydnärkenytt i våras.

"Myndigheten behöver agera"

Även Post- och telestyrelsen, PTS, var missnöjda med Postnords arbete.

– Posttjänsten är oerhört viktigt för många människor och det ligger ett stort ansvar på Postnord att utföra den samhällsomfattande posttjänsten i enlighet med kraven, uttryckte Emma Maraschin som är chef vid PTS enhet för postfrågor, enligt Sydnärkenytt.

– När PTS får indikationer om att det finns problem behöver myndigheten agera.

LÄS MER: Postnord bekräftar – stoppar utskick

LÄS MER: Postnord går ut med oroväckande information

Foto: Postnord

Text: Redaktionen


JUST NU: “Sveriges sämsta bank” pekas ut – har flera miljoner kunder

2025 09 15

Missnöjet med de svenska bankerna ökar.

Det konstaterar undersökningsföretaget Svenskt kvalitetsindex, SKI, i en färsk rapport på måndagen.

Beskedet är en förändring från fjolåret då förtroendet generellt ökade.

– Vi ser tydligt att kundrelationerna satts på prov under året. Passiva råd äventyrar förtroendet. Även i svårbedömda lägen förväntar sig kunderna att banken aktivt visar vägen, säger Johan Parmler, vd för Svenskt kvalitetsindex, i en kommentar.

Oro för börsen

Bakgrunden till de nya siffrorna bedöms ligga i att förra årets positiva signaler bytts ut mot en växande börsoro samtidigt som den svenska ekonomin inte anses ha lyft.

Även det pågående kriget i Ukraina och en allmän handelsosäkerhet spelar roll, menar SKI.

– Förra året såg vi hur sänkt inflation, räntesänkningar och en viss ekonomisk återhämtning bidrog till en ökad optimism bland bankkunderna, säger Johan Parmler.

"Räcker inte"

En annan faktor som fick kundernas förtroende att öka förra året var bankernas digitala lösningar och enkla självservice.

I år har nöjdheten i den kategorin stannat av.

– I verkligheten vi lever i räcker det inte med att erbjuda bra digitala tjänster. Det är aktivitet som räknas, säger Johan Parmler.

LÄS OCKSÅ: Kritiserad skatt sänks – från 25 till 6 procent

Swedbank i botten

Längst ned på förtroendelistan över bankerna i mätningen återfinns Swedbank – bland såväl privatkunder som företagskunder. Storbanken, med över sju miljoner kunder, hamnade sist även förra året. Då var åtminstone siffrorna för kundnöjdheten något högre än i år.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Där balanserar Swedbank precis på gränsen.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund. Listan nedan avser nöjdheten bland bankernas privatkunder.

  1. Sparbankerna (74,6)
  2. Länsförsäkringar bank (72,7)
  3. Övriga banker (70,4)
  4. Skandia (70,4)
  5. ICA Banken (69,6)
  6. Danske Bank (68,0)
  7. Handelsbanken (67,8)
  8. Branschen (67,1)
  9. Nordea (66,6)
  10. SEB (65,5)
  11. Swedbank (60,4)

Källa: SKI

LÄS OCKSÅ: 420 000 svenskar riskerar betala mer än de behöver – enkelt att lösa

Foto:

Text: Redaktionen


Slipp karensdagen vid vanlig sjukdom – många vet inte om det

2025 09 15

Att vara sjukskriven vid många och korta perioder kan bli dyrt.

Det vet sannolikt en hel del som lider av vanliga åkommor som exempelvis migrän eller IBS.

Många som behöver vara hemma för sådana besvär går miste om inkomst till följd av den så kallade karensdagen, det vill säga den första dagen i en sjukperiod då du inte får någon sjuklön eller sjukpenning.

Men faktum är att du kan slippa karensdagen vid den här typen av sjukdomar. 

Och många vet inte ens om det, rapporterar GP.

Särskilt högriskskydd

Det handlar om det som kallas för särskilt högriskskydd. Vanligtvis gäller det vid lång sjukskrivning – men även när du blir sjukskriven korta perioder men vid flera tillfällen.

Förutom migrän och IBS ingår kan även mensvärk omfattas av skyddet.

– Den absolut vanligaste bakomliggande orsaken är migrän. Det är även vanligt att folk med IBS eller andra inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons söker, säger Erik Hoflander som är specialist vid Försäkringskassan, till tidningen.

Sjuklön från första dagen

Enbart 12 000 personer ansöker om särskilt högriskskydd varje år. Skyddet innebär att du istället får sjuklön från första dagen – och arbetsgivaren får pengar från Försäkringskassan.

– Skyddet kom till för att man ville trygga personers anställningar, för att arbetsgivaren inte ska neka folk anställningar med hänvisning till att de riskerar mycket sjukskrivning, säger Erik Hoflander.

LÄS MER: Kritiserad skatt sänks – från 25 till 6 procent

Krävs läkarutlåtande

Enligt Försäkringskassan kan du får rätt till särskilt högriskskydd vid fyra olika situationer.

En av dem är om du kommer att vara sjuk fler än tio gånger under en tolvmånadersperiod, vilket inte är ovanligt för någon som ofta drabbas av exempelvis migrän.

Kontakta din läkare och få ett läkarutlåtande som beskriver varför du kommer att vara sjuk ofta eller länge, framhåller Försäkringskassan som ett första steg för att ansöka om skyddet.

Organdonationer

Särskilt högriskskydd kan också utfärdas för den som behöver vara borta från jobbet för förberedelser och ingrepp i samband med organdonationer eller vävnader.

Du måste också vara försäkrad i Sverige. Du som bor eller jobbar i Sverige är oftast försäkrad i Sverige, förklarar Försäkringskassan.

LÄS MER: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen