SVERIGE: Swedbank kan få böter
2023 07 17
Swedbank är en av flera stora aktörer som hotas med böter.
Storbankens hemsida har granskats av Post- och telestyrelsen, PTS, och myndigheten är långt ifrån nöjd med upplägget för besökarna.
Tillsammans med Konsumentverket, Folkhälsomyndigheten och Tele2 riskerar nu Swedbank en ekonomisk smäll om inte bättring sker, rapporterar SVT.
Sämst i klassen
Frågan handlar om så kallade “kakor” som besökare ombeds acceptera när de klickar in på de granskade företagen och myndigheternas hemsidor.
Kritiken går ut på att det är både svårt att tacka nej till kakor och återkalla ett redan givet samtycke. Och enligt PTS är Swedbank sämst i klassen tillsammans med Tele2.
– Ofta var det svårare att tacka nej till kakor än ja. Då kan användare knuffas till att tacka ja för att det är det lättaste utan att veta vad de samtycker till, säger Anna Montelius, som är jurist på PTS, till SVT.
"Hoppas att folk säger ja"
Anna Montelius misstänker att många trycker “acceptera” för att bli av med den “irriterande rutan”, och de granskade företagen anses även brista i sin transparens om vad det är för kakor som samlas in.
– Det kan mycket väl vara så att de gjort sitt bästa, men det kan också vara så att de gärna vill placera kakor och hoppas att folk ska välja ja-alternativet, säger PTS-juristen.
Lagrar information
Kakor kallas ibland också för “cookies” eller “webbkakor”.
Det är i samband med besök på olika hemsidor som rutan om att acceptera insamlandet av dessa dyker upp.
– De används för att lagra information eller få åtkomst till information som är lagrad på en användares terminalutrustning, till exempel en dator eller en mobil, framhåller PTS på sin hemsida.
Anpassar efter intressen
Med hjälp av kakor lagras alltså information som framkommer i samband med ett besök på den aktuella webbplatsen.
Det kan handla om exempelvis språkinställningar, inloggningsuppgifter eller vad man har sparat i sin kundkorg om man håller på att göra en beställning.
– Men också för att skräddarsy marknadsföring utifrån användarens intressen, enligt PTS.
Det här gäller
Enligt lagen får ovanstående och liknande uppgifter sparas om det framgår för användaren vad ändamålet med lagringen är samt om användaren samtycker.
– Informationen ska vara så användarvänlig som möjlig, framhäver PTS på sin webbplats.
Swedbank har tillsammans med Tele2, Konsumentverket och Folkhälsomyndigheten fram till 8 september på sig att komma med invändningar.
Har bristerna inte åtgärdats i oktober kan böter bli aktuellt.
LÄS MER: Enormt besked från Swedbank
Foto: Swedbank
Text: Redaktionen