Bokade sommarresa – chocksumma drogs från kontot

2023 06 30

Det råder resfeber hos svenska folket.

Efter flera år av pandemi är ressuget på topp.

Aldrig förr har efterfrågan på solsemester varit så hög bland svenska barnfamiljer som det är just nu, menar exempelvis resebyrån Apollo.

– Många fick lägga sina resplaner på hyllan under pandemin, så årets sommar kommer bli ett efterlängtat utlandsäventyr för många svenska familjer, bekräftar Apollos pressansvarig Martina Krantz i ett pressmeddelande.

82 000 kronor försvann

En som såg chansen att äntligen ge sig ut för resa igen var Ann-Sofie Nilsson från Göteborg.

I våras bokade hon därför en resa till Thailand för sex personer.

Men någonting gick fel i samband med bokningen, rapporterar SVT Väst.

Och när hon tittade på sitt bankkonto någon vecka senare fick hon en total chock.

82 000 kronor hade felaktigt försvunnit.

– Jag fick fullständig panik. Men det var söndag och jag kunde inte få tag på någon på Sembo, berättar Ann-Sofie för tv-kanalen.

Betalningen "medgavs inte"

Sembo var den reseförmedlare hon använt sig av för att boka resan.

I samband med bokningen dök felmeddelande upp som informerade om att betalningen inte medgavs.

Hon provade därför flera gånger med olika e-postadresser och olika betalmetoder, och efter tredje gången gillt gick betalningen igenom.

Vägrade betala tillbaka

Men när Ann-Sofie väl fick tag på Sembo vägrade de betala tillbaka pengarna, om hon själv inte betalade en avgift på 13 000 kronor plus flygskatt.

Reseförmedlaren kunde nämligen inte hitta några tekniska problem och hävdade att Ann-Sofie godkänt två betalningar.

Man hävdar att det inte upptäckts några tekniska fel och att kunden godkänt betalningarna.

Ändrade sig

Det är först när SVT börjar ställa frågor som Sembo sedan ändrar sig. Man hittar en “logg” som bekräftar Ann-Sofies tekniska problem. 

Efter det backar reseförmedlaren och meddelar att man kommer betala tillbaka vartenda öre.

– Det är inte rimligt att kunden ska stå för det här, säger Andreas Elmgren som är operativ chef för Sembo, till tv-kanalen.

Blir lurade

Under våren har flera andra klagomål på resebyråer fått uppmärksamhet i medierna.

Det har bland annat handlat om att man blivit lurade på pengar. Ett företag som nämnts är Travellink.

En kund betalade exempelvis 5 000 kronor för en resa men fick ingen bekräftelse och hamnade inte heller på flygbolagets passagerarlista, rapporterade Göteborgs-Posten i maj.

LÄS MER: Svenskar som bokar utlandssemester blir lurade

Foto: A. Ahmed

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Stort larm inför svenska sommaren – varningar i flera län

2025 05 15

Stora delar av Sverige kan påverkas av vattenbrist i sommar. Kolla vilka delar av landet här.

Det har regnat ovanligt lite inför sommaren i år – något som märks när man ser till Sveriges grundvattenmagasin.

I vanliga fall brukar dessa vara välfyllda, men inte i år. Den knappa nederbörden har lett till en oro för vattenbrist både i södra Sverige och längs med Norrlands kustremsor.

De regioner som berörs mest är för närvarande Gotlands, Kalmar, Blekinge och Skåne län, rapporterar Sveriges geologiska undersökning, SGU.

– Det är troligt att det blir fler meddelanden (om risk för vattenbrist) framöver om det inte blir blötare väder. Vi bedömer att det finns en förhöjd risk för konsekvenser i sommar, säger Carl-Erik Hjerne, hydrogeolog vid SGU, till SR.

“Dåligt utgångsläge inför sommaren”

SGU varnar i ett nyligt pressmeddelande om att det är svårt att förutspå exakt hur låga grundvattennivåerna blir, eftersom det oftast är som lägst under slutet av sommaren beroende på hur vädret blir under de närmaste månaderna.

Men det är ett dåligt utgångsläge inför sommaren och det blir alltmer troligt att vi kommer få låga eller ovanligt låga grundvattennivåer på många platser i Götaland och Svealand under sommaren, heter det i pressmeddelandet.

Läs mer: Tsunamivarning har utfärdats i Medelhavet

Här är det störst risk för vattenbrist

Enligt SGU finns det också en stor risk för att grundvattenivåerna i de små magasinen kommer att bli ovanligt låga i Götaland samt stora delar av Svealand och Norrlandskusten under juli.

Vad gäller de stora magasinen varnar man särskilt för vattenbrist i Skåne, Blekinge, Småland samt på Öland och Gotland.

– Det gäller dock långt ifrån alla eftersom grundvattentillgången varierar stort mellan olika platser och brunnar. En del upplever aldrig några utmaningar med vattenförsörjningen medan andra återkommande har problem, uppger SGU.

Läs också: Enorm ökning i Sverige väntas – gäller alla med fjärrvärme

Foto: E. Thoresson

Text: Redaktionen