UPPGIFTER: Svenskar som bokar utlandssemester blir lurade

2023 05 30

Massvis med kunder slår larm om vad man upplever som en oseriös resebyrå.

Sommaren väntar runt hörnet och många har redan bokat sin utlandssemester – eller är i startgroparna för att göra det.

Men nu varnar stora mängder kunder för att boka resan via den stora och välbesökta resebyrån Travellink, vilket uppmärksammats av Göteborgs-Posten.

Lurad på 26 000

Klagomålen fullkomligt väller in om företaget på omdömessajten Trustpilot.

Flera kunder vittnar om att man blivit blåst på enorma summor pengar – en skriver om att man blivit lurad på så mycket som 26 000 kronor.

– Helt värdelös!! Boka inte era resor med dem, framhåller kunden i sitt omdöme.

Hälften ger sämsta betyg

Av drygt 15 000 lämnade omdömen är nästan hälften av dem lägst möjliga – 1 stjärna av 5.

Framför allt handlar klagomålen om uteblivna ersättningar för inställda flyg, strul med bagage och till och med att varken bokat flyg eller flygbolag fanns på plats när kunden väl dök upp på flygplatsen.

En kund berättar för GP att hon bokade en resa för 5 000 kronor via Travellink, men fick ingen bekräftelse och fanns inte på flygbolagets passagerarlista.

Trots en polisanmälan har hon ett år senare fortfarande inte fått tillbaka sina pengar.

Över 600 anmälningar

De senaste fem åren har resebyrån anmälts 641 gånger till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Travellink är dessutom svartlistade hos Råd & Rön, som varnar för företag som inte följer ARN:s beslut.

Resebyrån vägrar dessutom låta någon anställd svara på anklagelserna med sitt namn publicerat i tidningen.

– När det gäller ARN har vi haft ett nära samarbete med dem och hanterat alla ärenden som de tagit upp till oss, framhåller Travellink på engelska till GP efter att tidningen fått vänta en vecka på svar.

Vill inte avstå semestern

Miljoner svenskar reser utomlands varje sommar.

I år är resorna betydligt dyrare – och även om många anpassar sig kommer de flesta trotsa det ekonomiska läget och bege sig iväg.

– Bara en av tio är beredda att helt avstå utlandssemester, säger resebyrån Tickets marknadschef Michael Kapil till Svenska Dagbladet, efter en undersökning.

Omdiskuterat resmål

Anledningen till de dyra priserna är framför allt på grund av att kronan går mot en historisk svag nivå i förhållande till euron.

Bland de mest prisvärda resmålen finns dock en numera relativt omdiskuterad destination – Turkiet.

– Inflationen är hög, men Turkiet är fortfarande betydligt billigare än de flesta andra resmål i Europa, säger Michael Kapil.

LÄS MER: Dåliga nyheter för dig som ska boka utlandssemestern

LÄS MER: Avslöjar: Ät aldrig den här maten på flygresan

Foto: Y. Alfuhigi

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Rysk officer erkänner – sköt ner flygplan

2025 07 02

En läckt ljudinspelning påstås avslöja att en rysk officer fått order att skjuta ner ett passagerarflygplan.

Ett trafikflygplan av modellen Embraer 190AR, tillhörande Azarbaijan Airlines, störtade i Kazakstan i december 2024.

Planet kraschade efter att det blivit beskjutet i luftrummet över Tjetjenien.

Trettioåtta människor dog.

Nu framkommer uppgifter om att beskjutningen kom från en rysk officer som fått order om att öppna eld mot det azerbajdzjanska trafikflygplanet, skriver Kyiv Independent.

Läckta uppgifter

Uppgifterna om att en rysk officer beordrats att skjuta ner trafikflyget kommer från en läcka till den azerbajdzjanska nyhetsbyrån Minval.

Det påstås handla om tre ljudinspelningar, ett anonymt brev och en förklarande anteckning av en man undertecknad som kapten Dmitry Paladichuk, en rysk luftvärnsbesättningskapten som påstår sig ha vidarebefordrat ordern att skjuta ner planet.

– Vi kan inte bekräfta äktheten av det skriftliga uttalandet, men för de tre läckta röstmeddelandena, som också bekräftade kommandot att skjuta ner planet och den efterföljande skadan kan äktheten bekräftas, uppger nyhetsbyrån.

Första missilen missade

Efter att flygplanet noterats på radar ska Paladichuk enligt uppgift beordrats att förstöra flygplanet.

– Kaptenen hävdade att efter att den första projektilen missat målet har han gett order om att skjuta igen.

Beskyllde Ryssland

Azerbajdzjanska myndigheter beskyllde Ryssland för beskjutningen.

Vladimir Putin framförde över telefon sina kondoleanser för händelsen som ägde rum i ryskt luftrum, men erkände inget ansvar i attacken.

– I ett sällsynt drag ringde Putin sin azerbajdzjanska motsvarighet, Ilham Aliyev, för att be om ursäkt för det faktum att den tragiska incidenten inträffade i ryskt luftrum utan att kommentera om planet träffades av ryskt luftförsvar, skrev Kyiv Independent då.

Varken ryska eller azerbajdzjanska myndigheter har i nuläget uttalat sig om den påstådda läckan.

Arkivfoto: Aeroprints.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen