SVERIGE: Uppmanar till nya regler gällande elbilar

2023 05 01

Antalet elbilar i Sverige har ökat lavinartat de senaste åren.

Bara förra året steg antalet med 80 procent jämfört med 2021, visar statistik från Trafikanalys.

Intresset är med andra ord jättestort – men på ett område har inte utvecklingen hunnit med.

Stor utmaning

Det handlar om utbyggnaden av laddplatser i hyreshusgarage, där brandskyddsreglerna helt enkelt inte uppdaterats i takt med den stigande efterfrågan på elbilar, rapporterar SVT.

Brandgasventilationen är en stor utmaning – och i många underjordiska garage är den direkt bristfällig.

– Elbilsbränder kan bli väldigt intensiva med mycket rök och brandgaser, säger brandingenjören Robin Haglund till tv-kanalen.

Sätter ned foten

Nu sätter Fastighetsägarna Stockholm ned foten. Det måste bli förändring.

– Varje fastighetsägare ska inte behöva hitta på ett eget regelverk, säger vd:n Oskar Öholm.

Boverket och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har gjort bedömningen att det inte krävs specifika regler för elfordon.

Men det skapar oro – och just därför väljer fastighetsägare att inte bygga så många laddplatser som de kanske egentligen skulle vilja, påtalar Oskar Öholm.

Då kan bilen explodera

Risken för att en elbil ska börja brinna bedöms visserligen som liten. 

Det kan dock bli extremt intensivt om bilens litiumjonbatteri tar fyr – då risken för explosion ökar.

Samma batteri kan även återantända trots att elden släckts flera dagar tidigare.

– Det är en mer stressande situation när det kan vara elbilar i garaget, uttrycker brandmannen Johan Aarnio för SVT.

Polisen satte stopp

Säkerhetsriskerna kring elbilar har varit på tapeten vid flera tillfällen förr.

I januari satte polisen i Region Väst stopp för att deras personal ska få jobba med elbilar som myndigheten tagit i beslag.

– Vi ser och vi vet att de här högvolts- eller högspänningsfordonen innebär stora risker att hantera dem utifrån el, sade Björn Johnsson, polisens huvudskyddsombud i regionen, till Sveriges Radio.

– Det värsta scenariot är att någon av våra medarbetare faktiskt dör. Det är den nivån vi pratar om. Det är därför skyddsombudsstoppet kom till.

Införde försäljningsförbud

Elsäkerhetsverket, förvaltningsmyndigheten för tekniska säkerhetsfrågor inom elområdet, har också stoppat flera laddboxar till elbilar.

Man har även fattat beslut om försäljningsförbud för modellerna Easee Home och Easee Charge.

– Anledningen till försäljningsförbuden är att det inte finns en jordfelsbrytarlösning och ett DC-skydd som uppfyller kraven i de standarder som utrustningen är deklarerad för, framhöll Elsäkerhetsverket vid tillfället.

Foto: Chuttersnap

Text: Redaktionen


Utdött rovdjur på väg att väckas till liv – forskare förtvivlade

2024 10 17

Vetenskapen uppges vara nära ett kontroversiellt genombrott.

Den tasmanska tigern, formellt kallat pungvargen, förklarades officiellt utrotad på 1930-talet.  

Nu är den australiska köttätaren på väg att väckas till liv igen.   

Detta efter att ett team av amerikanska och australiensiska forskare hävdar att man gjort en rad vetenskapliga genombrott på området, rapporterar Sky News.   

Pungvargen, även kallad tasmansk tiger eller "thylacine". Foto: E.J. Keller.

"99,9 procent korrekt" 

Bakom forskningen står det USA-baserade företaget Colossal Biosciences, som tidigare även meddelat att man planerar att få tillbaka mammuten och dronten från de döda.  

Från ett 108 år gammalt exemplar bevarat i alkohol på ett museum i Melbourne har forskarna extraherat en DNA-sekvens från djuret som de hävdar är 99,9 procent samma som originalet.

– Med denna nya resurs i handen kommer vi att kunna avgöra vad en pungvarg kan smaka, vad den kunde lukta, vilket typ av syn den hade och till och med hur dess hjärna fungerade, säger professor Andrew Pask från University of Melbourne, som är en av forskarna inblandade i projektet, till tv-kanalen.

Odlat i ett labb

De nya pungvargsproverna beskrivs som “de bäst bevarade antika exemplaren teamet har arbetat med”.

Men att ha tillgång till djurets gener är bara ett steg mot att återuppliva den tasmanska tigern.

Colossal använder genrederingstekniker för att ändra arvsmassan hos pungvargens närmaste släkting – den fettsvansade pungmusen som är stor som en hamster.

Enligt forskarna har man genomfört över 300 pungvargshärledda genetiska “ändringar” av pungmusceller som odlats i ett labb.

Man har även lärt sig hur man framkallar ägglossning i det lilla hamsterliknande djuret och odlat dess embryon utanför livmodern.

Forskare förtvivlade

Försöken att återuppliva pungvargen har inte gått utan kritik.

Många naturvårdare hävdar att alla de miljontals dollar som investerats av företag som Colossal istället borde användas för att bevara livsmiljöerna för djur som för närvarande riskerar utrotning.

Det inkluderar exempelvis en femtedel av Australiens inhemska däggdjur.

Andra menar att det är oetiskt att väcka liv i ett sedan länge utdött djur till en livsmiljö som är så kraftigt försämrad av mänsklig aktivitet. 

En del forskare pekar också på att det rent tekniskt är för svårt att genomföra. 

Pungvargen klassades formellt som utrotad 1936. Genom åren har det förekommit rapporter om folk som sett djuret även efteråt, men utan konkreta bevis.

Foto: C. Stark

Text: Redaktionen


Motorcykelföretag i konkurs

2024 10 17

Ett MC-företag som tillverkade eldrivna motorcyklar tackar för sig.

Det är fortsatt tungt i fordonsbranschen.

På torsdagen kommer besked om att det italienska motorcykelföretaget Energica, som tillverkade eldrivna motorcyklar, går i konkurs.

Det rapporterar Carup.

Syntes hos Jay Leno

Energica grundades 2010 och har fått stor uppmärksamhet under åren.

Bland annat syntes företagets produkter i den amerikanska tv-profilen Jay Lenos garage.

En rad olika problem för produktionen av elmotorcyklar, som förefaller mer utmanande än för elbilar, har nu fällt företaget som kommer att auktionera ut sin verksamhet.

Marknaden svag

Den svaga internationella fordonsmarknaden har även ställt till det för Energica, som det amerikanska företaget Ideanomics gick in i.

– I mars 2022 slutförde Ideanomics framgångsrikt ett frivilligt uppköpserbjudande, vilket gjorde det möjligt för aktieägarna att omvandla bolaget till en privat enhet, vilket gjorde det mer fritt och flexibelt i hanteringen av finansiering och flexibelt i sin tillväxt, framhåller Energica i ett pressmeddelande.

– Den efterföljande krisen på elmarknaden och nedgången i sektorns investeringar påverkade dock Ideanomics och äventyrade följaktligen Energicas investeringsmöjligheter.

“Går inte längre”

Energica fortsätter.

– Trots ledningens ansträngningar att aktivt och i stor utsträckning söka efter nya investerare - alltid i syfte att bevara fortsatt drift i borgenärernas bästa intresse - har det under de senaste timmarna blivit tydligt att dessa alternativa möjligheter inte längre är genomförbara.

– Det ger inte bolaget något annat val än att besluta om att inleda en konkurslikvidation, vilket möjliggör återbetalning av borgenärer i den utsträckning det är möjligt från likvidationsintäkterna och enligt pari passu-regeln och prioritetsordningen.

Fortsatt tufft

Det är som bekant fortsatt tufft på fordonsmarknaden och Energica är sannerligen inte det enda företaget som har tvingats kasta in handduken.

Många branschaktörer sätter stort hopp till kommande räntesänkningar som någonting som kan få fart på marknaden och investeringarna igen.

Foto: G. Coolen

Text: Redaktionen