SVERIGE: Uppmanar till nya regler gällande elbilar

2023 05 01

Antalet elbilar i Sverige har ökat lavinartat de senaste åren.

Bara förra året steg antalet med 80 procent jämfört med 2021, visar statistik från Trafikanalys.

Intresset är med andra ord jättestort – men på ett område har inte utvecklingen hunnit med.

Stor utmaning

Det handlar om utbyggnaden av laddplatser i hyreshusgarage, där brandskyddsreglerna helt enkelt inte uppdaterats i takt med den stigande efterfrågan på elbilar, rapporterar SVT.

Brandgasventilationen är en stor utmaning – och i många underjordiska garage är den direkt bristfällig.

– Elbilsbränder kan bli väldigt intensiva med mycket rök och brandgaser, säger brandingenjören Robin Haglund till tv-kanalen.

Sätter ned foten

Nu sätter Fastighetsägarna Stockholm ned foten. Det måste bli förändring.

– Varje fastighetsägare ska inte behöva hitta på ett eget regelverk, säger vd:n Oskar Öholm.

Boverket och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har gjort bedömningen att det inte krävs specifika regler för elfordon.

Men det skapar oro – och just därför väljer fastighetsägare att inte bygga så många laddplatser som de kanske egentligen skulle vilja, påtalar Oskar Öholm.

Då kan bilen explodera

Risken för att en elbil ska börja brinna bedöms visserligen som liten. 

Det kan dock bli extremt intensivt om bilens litiumjonbatteri tar fyr – då risken för explosion ökar.

Samma batteri kan även återantända trots att elden släckts flera dagar tidigare.

– Det är en mer stressande situation när det kan vara elbilar i garaget, uttrycker brandmannen Johan Aarnio för SVT.

Polisen satte stopp

Säkerhetsriskerna kring elbilar har varit på tapeten vid flera tillfällen förr.

I januari satte polisen i Region Väst stopp för att deras personal ska få jobba med elbilar som myndigheten tagit i beslag.

– Vi ser och vi vet att de här högvolts- eller högspänningsfordonen innebär stora risker att hantera dem utifrån el, sade Björn Johnsson, polisens huvudskyddsombud i regionen, till Sveriges Radio.

– Det värsta scenariot är att någon av våra medarbetare faktiskt dör. Det är den nivån vi pratar om. Det är därför skyddsombudsstoppet kom till.

Införde försäljningsförbud

Elsäkerhetsverket, förvaltningsmyndigheten för tekniska säkerhetsfrågor inom elområdet, har också stoppat flera laddboxar till elbilar.

Man har även fattat beslut om försäljningsförbud för modellerna Easee Home och Easee Charge.

– Anledningen till försäljningsförbuden är att det inte finns en jordfelsbrytarlösning och ett DC-skydd som uppfyller kraven i de standarder som utrustningen är deklarerad för, framhöll Elsäkerhetsverket vid tillfället.

Foto: Chuttersnap

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen