Vedervärdig upptäckt kopplad till ryska staten

2023 03 02

Tortyrkammare i ukrainska staden Cherson var noga planerade och direkt finansierade av ryska staten.

Den slutsatsen drar ett team av ukrainska och internationella jurister efter att ha samlat in bevis under en längre utredning, rapporterar The Guardian. 

– Masstortyrkammarna, finansierade av den ryska staten, är inte slumpmässiga utan snarare en del av en noggrant genomtänkt och finansierad plan med ett tydligt mål att eliminera den ukrainska nationella och kulturella identiteten, säger Wayne Jordash, en brittisk advokat som leder utredningen. 

Gå med fienden – eller torteras till döds 

Cherson var under rysk kontroll i åtta månader fram till att ukrainska styrkor tog sig tillbaka till staden i början av november förra året. 

Uppemot 20 stycken kammare avsedda för att tortera människor har undersökts. 

Bakom tortyrcenterna står enligt uppgifterna den ryska säkerhetstjänsten FSB, rysk kriminalvård och lokala samarbetspartners. 

– De var utformade for att underkuva, omskola eller döda ukrainska ledare och vanliga oliktänkande, skriver The Guardian. 

Elchocker och skendränkning 

Journalister, lärare och tjänstemän är bara några exempel på fångar som torterats i kammarna. Samtliga har haft nån koppling till den ukrainska staten eller civila samhället.

Andra offer har stoppats av en slump på gatan och fängslats för att ha “pro-ukrainskt” material på sina telefoner. 

– Fångarna, män och kvinnor, utsattes för misshandel, elchocktortyr och skendränkning. De tvingades lära sig och recitera proryska slagord, dikter och sånger, uppger advokatteamet. 

Hundratals spårlöst försvunna 

Bevis från över 1 000 offer i Cherson har samlats in. 400 personer har försvunnit spårlöst. Ingen vet om de har dödats eller förts till Ryssland.

– Putins plan är att ockupera Ukraina, underkasta den ukrainska befolkningen ryskt styre och förstöra den ukrainska identiteten. Den här planen blir tydligare i takt med att bevisen på krigsförbrytelser ökar och allt eftersom våra utredningar fortskrider, säger Wayne Jordash.

Kopplade elektroder till könsorgan

Ohyggliga vittnesmål från Cherson berättar om hur det hörts skrik från ett ungdomsfängelse. Offer har setts föras in med påsar över huvudet och hur kroppar därefter avlägsnats från byggnaden.

Överlevande har berättat för The Guardian hur ryska soldater fäste elektroder på en kamrats testiklar och penis och fick höra hur han skrek i flera timmar.

– Det fanns inget liv i deras ögon, det här var trasiga människor, säger ett vittne till tidningen vars cellkamrat hade suttit fängslad i åtta månader.

Uppgifter redan förra året

Redan i ett tidigt skede av kriget rapporterades det om att Putins Ryssland förberedde tortyrkammare i Ukraina.

Du kan läsa mer om det nedan.

LÄS MER: Uppgifter: Ryssland bygger tortyrkammare i östra Ukraina

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen