Sommarsemestern kan drabbas av kaos

2023 02 24

Många utlandsresande semestersvenskar minns säkert sommaren 2022 med stor ångest.

Förra årets sommarmånader präglades av det ena semesterbakslaget efter det andra.

Bland de mest uppmärksammade besvären fanns exempelvis de extremt långa köerna och personalbristen på flygplatsen Arlanda.

Dessutom gick SAS piloter ut i strejk under ett par veckor och kraftiga väntetider och förseningar drabbade den som ville ansöka om nytt pass.

Illavarslande tecken

Ingen vill att dessa störningsmoment ska upprepas.

Men nu kommer ett antal illavarslande tecken på att även sommaren 2023 kan präglas av kaos, vilket är mycket dåliga nyheter för den som planerar att åka på utlandssemester.

Ökad press på flygbolagen

Efterfrågan på att resa har nämligen ökat rejält i samband med att pandemin har ebbat ut.

Och det sätter stor press på flygindustrin.

– Sommarmånaderna förväntas verkligen vara utmanande ibland för Europa, Nordamerika och vissa delar av Sydostasien eftersom passagerarbelastningen förväntas öka och nå nivåer på vissa platser nära eller till och med över 2019 års nivåer, säger Thomas Romig, vice ordförande för säkerhet och drift vid internationella flygplatsorganisationen ACI World, till The Globe and Mail.

Personalproblem och inställda flyg

Med andra ord räknar flygplatscheferna med störningar även sommaren som kommer.

Som om det inte vore nog har även den tungt trafikerade flygplatsen Schiphol i Amsterdam, som ofta används för mellanlandningar till andra destinationer, stora personalproblem.

Dessa problem kommer att påverka även semestersäsongen, vilket bland annat Bloomberg skrivit om.

Till listan kan också adderas att British Airways ägare varnat för störningar på Heathrow och att Lufthansa redan ställt in 34 000 flyg i sommar.

Flygbolaget vill helt enkelt inte vill vara med om samma kaos och operativa problem som förra året.

– Av denna anledning har flygningar för sommarmånaderna redan ställts in – i god tid, säger en talesperson för Lufthansa.

"Riskerar att stå inför repris"

Som grädde på moset har även SAS, som alltså led av en uppmärksammad pilotstrejk förra året som strandsatte tiotusentals passagerare, sedan förra året ansökt om skydd under amerikanska konkurslagar.

Förhandlingar väntar som kan kosta miljardbelopp och tvinga bolaget att förändras i grunden.

– Förra sommaren var en katastrof. Nu riskerar resenärer att stå inför en repris med personalbrist, strejker och inställda plan lagom till semestern, framhåller Svenska Dagbladets näringslivsreporter Tomas Augustsson i en kommentar till den egna tidningen.

Han tillägger:

– Hur det går beräknas bli klart först någon gång under andra halvåret. Under tiden väntar en sommarsäsong som kan bjuda på en helt annan typ av turbulens.

LÄS MER: Svenskarna reser igen – Turkiet på topp 10-lista över populäraste resmålen

Foto: Jeeshots

Text: Redaktionen


Folk struntar i samma vägskylt – höga böter utfärdas

2025 09 15

Det finns en vägskylt som var tredje bilist helt tycks ignorera.

Och det är kanske en av de viktigaste av allihop.

Hela 31 procent av bilisterna struntar nämligen att hålla hastigheten när de passerar 30-skyltarna utanför landets skolor.

Det visar en ny granskning av Riksförbundet M Sverige.

– Det är fortfarande alldeles för många som kör för fort utanför skolor. Barnen är några av våra mest sårbara medtrafikanter och de måste respekteras. Av de uppmätta personbilarna kördes nästan var tredje över hastighetsgränsen 30 kilometer i timmen, säger Jacob Sidenvall från M Sverige i en kommentar.

"Ledsamt"

Siffran på 31 procent avser bara personbilar. Bland övriga fordon är statistiken än värre.

Till exempel struntar 52 procent av taxichaufförerna i 30-skyltarna. Bland lätta och tunga lastbilar är siffran 46 procent.

– Det är ledsamt att se, säger Jacob Sidenvall. 

– Yrkesförare måste se till att hålla hastighetsgränserna. Taxibilarna som kör kring skolor handlar ofta om färdtjänst för elever med olika typer av svårigheter, det är beklagligt att hastigheten så ofta är hög vid dessa körningar.

LÄS OCKSÅ: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Värst av alla

A-traktorförare är dock värst av allihop – 56 procent håller inte 30 utanför skolorna.

Av dessa höll 31 procent dessutom en hastighet över 36 kilometer i timmen, enligt M Sveriges rapport.

Det är en skarp påminnelse om att denna mycket förmånliga fordonstyp missbrukas. Föräldrarna måste vara garanten för att ungdomarnas A-traktorer inte kan överstiga 30 kilometer i timmen, säger Jacob Sidenwall.

Här är bötesskalan

För den som struntar i 30-skylten och åker fast gäller följande bötesskala:

  • 1–10 km över gränsen: 2 000 kronor
  • 11–15 km över gränsen:  2 400 kronor
  • 16–20 km över gränsen: 2 800 kronor
  • 21–25 km över gränsen: 3 200 kronor
  • 26–30 km över gränsen: 3 600 kronor
  • 31–35 km över gränsen: 4 000 kronor
  • 36 km/h över gränsen, och mer: Till åklagare

Källa: Riksförbundet M Sverige

Under den här veckan genomför Polismyndigheten en nationell trafikvecka och kommer ha högre närvaro ute på Sveriges vägar. Hela landet kommer att beröras.

Läs mer om det här: Viktigt polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

Foto: K. Eliason

Text: Redaktionen


Lågprisjätte utklassar konkurrenter – ”26 procent billigare”

2025 09 17

Lågpriskedjan Lidl utklassar konkurrenterna i en ny prisundersökning.

En prisjämförelse av ekologiska livsmedel från Matpriskollen visar att Lidl är det billigaste alternativet. Kedjans matkasse är 26 procent billigare än Coop, som har den dyraste matkassen.

Lidls matkasse kostar 1 065 kronor jämfört med 1 346 kronor hos konkurrenten.

– Vi vill göra det möjligt för fler att göra hållbara val, därför är det väldigt roligt att se att vår kasse var undersökningens mest prisvärda, säger Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Vanliga produkter 

I den undersökta matkassen ingick flera varor, bland annat:

- Spannmål

- Frukt och grönt

- Mejeriprodukter

- Pasta och ris

LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Många vill ha ekologiskt

Matpriskollens undersökning visar också att många kunder vill handla ekologiskt. Hela 25 procent uppger att de vill handla ekologiska matvaror. 

Samtidigt svarar 70 procent av kunderna att det är för dyrt att handla ekologiskt.

– EKO-Havregrynen kan vara 44 procent dyrare och mellan kedjorna skiljer det över 20 procent på EKO-kassen.  Det avslöjar att konsumenter kan spara betydande belopp genom att vara multilojal, men också att kedjorna måste minska gapet mellan eko och ej eko-produkter, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, i en kommentar till undersökningen. 

”Betydande roll”

Lidls hållbarhetschef Anneli Bylund hoppas att kedjan kan sälja mer ekologiskt framöver.

– Ekologiska varor spelar en betydande roll för en långsiktigt hållbar livsmedelsproduktion och vi strävar efter att öka den ekologiska försäljningen, säger hon.

LÄS MER: City Gross och Stora Coop sågas | Ekonomibladet

Foto: Lidl pressbild

Text: Redaktionen