Sommarsemestern kan drabbas av kaos

2023 02 24

Många utlandsresande semestersvenskar minns säkert sommaren 2022 med stor ångest.

Förra årets sommarmånader präglades av det ena semesterbakslaget efter det andra.

Bland de mest uppmärksammade besvären fanns exempelvis de extremt långa köerna och personalbristen på flygplatsen Arlanda.

Dessutom gick SAS piloter ut i strejk under ett par veckor och kraftiga väntetider och förseningar drabbade den som ville ansöka om nytt pass.

Illavarslande tecken

Ingen vill att dessa störningsmoment ska upprepas.

Men nu kommer ett antal illavarslande tecken på att även sommaren 2023 kan präglas av kaos, vilket är mycket dåliga nyheter för den som planerar att åka på utlandssemester.

Ökad press på flygbolagen

Efterfrågan på att resa har nämligen ökat rejält i samband med att pandemin har ebbat ut.

Och det sätter stor press på flygindustrin.

– Sommarmånaderna förväntas verkligen vara utmanande ibland för Europa, Nordamerika och vissa delar av Sydostasien eftersom passagerarbelastningen förväntas öka och nå nivåer på vissa platser nära eller till och med över 2019 års nivåer, säger Thomas Romig, vice ordförande för säkerhet och drift vid internationella flygplatsorganisationen ACI World, till The Globe and Mail.

Personalproblem och inställda flyg

Med andra ord räknar flygplatscheferna med störningar även sommaren som kommer.

Som om det inte vore nog har även den tungt trafikerade flygplatsen Schiphol i Amsterdam, som ofta används för mellanlandningar till andra destinationer, stora personalproblem.

Dessa problem kommer att påverka även semestersäsongen, vilket bland annat Bloomberg skrivit om.

Till listan kan också adderas att British Airways ägare varnat för störningar på Heathrow och att Lufthansa redan ställt in 34 000 flyg i sommar.

Flygbolaget vill helt enkelt inte vill vara med om samma kaos och operativa problem som förra året.

– Av denna anledning har flygningar för sommarmånaderna redan ställts in – i god tid, säger en talesperson för Lufthansa.

"Riskerar att stå inför repris"

Som grädde på moset har även SAS, som alltså led av en uppmärksammad pilotstrejk förra året som strandsatte tiotusentals passagerare, sedan förra året ansökt om skydd under amerikanska konkurslagar.

Förhandlingar väntar som kan kosta miljardbelopp och tvinga bolaget att förändras i grunden.

– Förra sommaren var en katastrof. Nu riskerar resenärer att stå inför en repris med personalbrist, strejker och inställda plan lagom till semestern, framhåller Svenska Dagbladets näringslivsreporter Tomas Augustsson i en kommentar till den egna tidningen.

Han tillägger:

– Hur det går beräknas bli klart först någon gång under andra halvåret. Under tiden väntar en sommarsäsong som kan bjuda på en helt annan typ av turbulens.

LÄS MER: Svenskarna reser igen – Turkiet på topp 10-lista över populäraste resmålen

Foto: Jeeshots

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen