Svenskarnas 10 mest populära resmål

2023 02 22

Turkiet återfinns på listan över svenska folkets mest populära resmål 2022.

Svenskarna har börjat resa igen efter några tuffa år med pandemi i bagaget, rapporterar SVT och Sveriges Radio.

Totalt gjordes 9,7 miljoner resor till utlandet under förra året – en ökning med 1,4 miljoner jämfört med 2021.

Trenden tydlig

En särskild trend är dock mycket tydlig i det svenska resandet.

Resenärerna åker ogärna utanför Europa. Dålig ekonomi är en av anledningarna.

– När vi känner oss otrygga vill vi inte resa för långt bort från vårt land. Vi håller oss på välbekanta områden, säger resejournalisten Colette Van Luik till SVT.

USA och Thailand utkonkurrerat

Sveriges grannländer Danmark, Finland och Norge återfinns bland de fem vanligaste destinationerna.

Här hittar vi även Spanien och Tyskland.

– Inga av de här ickeeuropeiska länderna finns på listan. USA och Thailand har legat och tangerat tidigare men det gör de inte längre, säger Hans Remvig från Resurs, konsultföretaget som genomfört undersökningen.

Turkiet på listan

På tionde plats hamnar Turkiet.

Ett land som blivit mycket omdiskuterat i svensk kontext sedan dess president Recep Tayyip Erdoğan sade nej till ett svenskt medlemskap i Nato för snart ett år sedan.

Sedan dess har Sverige kastats mellan hopp och förtvivlan i förhandlingarna med Turkiet, som påverkats av bland annat krav på utlämningar, en Erdoğandocka, en koranbränning i Stockholm och massiva demonstrationer mot Sverige i muslimska länder.

Ingen nedgång 2023

Placeringen går hand i hand med siffror från de svenska resebolagen.

Någon nedgång i bokningar till Turkiet kunde i slutet av förra månaden inte noteras.

– Det ser fint ut så här långt, säger resebyrån Vings kommunikationschef Claes Pellvik till Dagens Nyheter.

Detta trots att UD bara några dagar tidigare hade gått ut med en varning för svenskar som befann sig i just Turkiet.

Stora satsningar

Inför sommaren planeras till och med utökade satsningar för resor till Turkiet, bland annat från Norrköping Airport.

– Det är väldigt roligt att vi nu utökar vårt utbud från Norrköping med direktflyg till Turkiet, säger Ronja Jakobsson, kommunikatör på TUI till nättidningen Transport och Logistik.

– Det är ett av våra mest populära resmål som erbjuder fantastisk mat, härliga stränder och naturupplevelser, framhåller hon.

Hela listan: topp 10 resor utomlands 2022

1. Danmark

2. Spanien

3. Tyskland

4. Finland

5. Norge

6. Grekland

7. Italien

8. Frankrike

9. Storbritannien

10. Turkiet

Källa: RESURS för Resor och Turism

Foto: A. Ahmed

Text: Redaktionen


Sverige riskerar smäll på 1 700 miljarder kronor

2024 11 30

Arlandas svaga utveckling har kostat Sverige uppemot 300 miljarder kronor.

Det framhålls i en ny analys av WSP som gjorts på uppdrag av Transportföretagen.

Slutsatsen är att ett “systematiskt underutnyttjande" av flygplatsen har orsakat gigantiska samhällsekonomiska förluster för Sverige.

Utebliven utveckling har enligt rapporten lett till ett produktionsbortfall på 192-303 miljarder kronor de senaste 20 åren.

Fortsätter trenden kan den totala förlusten uppgå till 1 700 miljarder kronor år 2050.

– Detta är en väckarklocka för Sverige, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, i ett uttalande.

"Bromskloss för hela ekonomin"

Rapporten beskrivs som “unik i sitt slag”.

I den analyseras Arlandas betydelse för Sveriges ekonomiska utveckling. Den jämförs även med nordiska motsvarigheter som Kastrup och Gardemoen.

Resultatet bedöms vara tydligt. Enligt Transportföretagen levererar Arlanda i betydligt sämre utsträckning i frågan om att omvandla ekonomisk tillväxt till förbättrad flygtrafik.

– Arlanda är en avgörande pusselbit för landets tillgänglighet och den systematiska underutvecklingen innebär färre möjligheter för investeringar, forskning och handel. Det drabbar jobb, innovation och välstånd i hela landet. Arlandas svaga utveckling har blivit en bromskloss för hela ekonomin, säger Marcus Dahlsten.

"Står vid ett vägskäl"

Under 2023 bedöms produktionsförlusten ha uppgått till 16-26 miljarder kronor.

Hade Arlanda utvecklats i samma takt som de stora flygplatserna i Norden hade man förra året hanterat 31 miljoner passagerare. Det vore 35 procent fler än vad som faktiskt var fallet.

Flygplatsen hamnar även i bottenskiktet när Europas 50 största flygplatser rankas i frågan om att öka tillgängligheten i takt med den ekonomiska tillväxten.

– Vi står vid ett vägskäl där vi måste prioritera Arlandas utveckling för att säkerställa Sveriges tillväxt och internationella konkurrenskraft. Nu är hög tid att sluta utreda Arlanda och gå från ord till handling. Många förslag ligger redan färdiga på bordet, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef på Transportföretagen Flyg.

Regeringen: Ska förbättras

I december förra året tillsatte regeringen Peter Norman som samordnare för Arlanda. Samordnaren ska föreslå åtgärder som kan öka kapaciteten och förbättra tillgängligheten för flygplatsen som beskrivs ha "stor betydelse för hela landet".

– Arlanda flygplats är Sveriges i särklass största flygplats och spelar en central roll för det svenska transportsystemet. Regeringens ambition är att stärka Arlandas konkurrenskraft och bidra till att flygplatsen får bättre möjligheter att utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt, sade infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) vid tillfället.

Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2024 11 30

I morgon, fredag, är det dags för årets stora köpfest.

Black Friday står för dörren och många butiker väljer att hoppa på reatåget.

Men en stor aktör i Sverige kommer inte att delta.

Giganten Biltema, som har 61 varuhus i Sverige, väljer att bojkotta Black Friday-festen.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

Avstår ”intensiv priskonkurrens”

Enligt Gerdevåg väljer Biltema att lägga fokus på ”långsiktiga, rättvisa priser”, i stället för att delta i vad han beskriver som en intensiv priskonkurrens på Black Friday.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året.

Handeln väntas öka

Årets stora reavecka inleddes i måndag med Black Week och kulminerar under morgondagen då Black Friday går av stapeln.

Försäljningen väntas öka jämfört med föregående år.

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel förutspår att försäljningen under Black Week når 9,7 miljarder kronor, vilket är en ökning från fjolårets 8,7 miljarder kronor.

– Efter flera år av lågkonjunktur är det många handelsföretag som fortfarande befinner sig i en pressad situation, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel och fortsätter:

– Givet konsumenternas prismedvetenhet tror vi också att många väntat med att göra inköp, för att kunna köpa produkter till ett rabatterat pris. Det är ytterligare en förklaring till varför vi ser en ökning jämfört med föregående år, och vi gläds åt denna positiva signal. Nu hoppas vi på ett högt tryck i såväl butik som online.

Foto: Biltema (CC)

Text: Redaktionen