JUST NU: Allvarliga uppgifter om snus – bryter mot lagen

2023 01 31

Flera bolag bryter mot lagen när de marknadsför snusprodukter genom reklam.

Det konstaterar Konsumentverket, som efter en granskning betonar att det finns “allvarliga brister” i hur tobaksfria nikotinprodukter framställs för potentiella konsumenter.

Bryter mot lagen

En ny lag infördes i somras gällande tobaksfria nikotinprodukter, vilket bland annat inkluderar nikotinsnus – mer känt som vitt snus.

Enligt lagen ska särskild måttfullhet iakttas vid marknadsföring av en sådan produkt – den får med andra ord inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av en tobaksfri nikotinprodukt.

– Men under granskningen som genomfördes i höstas hittade Konsumentverket flera exempel på klara överträdelser av lagen, skriver myndigheten i ett pressmeddelande på tisdagen.

Uppmanar till bruk

Konsumentverket förtydligar vad det är som varit så problematiskt med fynden i granskningen.

– Det har handlat om presentation av bilder, filmer, ljud och ljus, text eller påståenden som till sin utformning går utöver kravet på särskild måttfullhet.

Granskningen har även uppmärksammat att gratisprover och gåvor har präglat marknadsföringen av tobaksfria nikotinprodukter.

Någonting som myndigheten menar uppmanar till bruk och inte heller är förenligt med det särskilda måttfullhetskravet.

Riktar sig mot unga

Ytterligare kritik från Konsumentverket riktas mot tobaksbolag för att de i sin reklam vänder sig till barn och ungdomar under 25 år, även det förbjudet.

Enligt myndigheten sker marknadsföringen av produkterna “i stor omfattning” på sociala medier och på ett sätt som riskerar att attrahera unga konsumenter.

– Vi förutsätter nu att berörda bolag ser över sin marknadsföring så att den är förenlig med gällande rätt, säger Astrid Hjertaker, jurist vid Konsumentverket, till myndighetens hemsida.

Kan drabbas av åtgärder

Konsumentverket hotar även med att de utpekade bolagen kan drabbas av åtgärder om de inte skärper till sig.

– Om vi upptäcker att det inte har skett några förbättringar kan det leda till enskilda tillsynsärenden, säger Astrid Hjertaket.

Nya snusregler efter nyår

Vid årsskiftet infördes ytterligare regler gällande tobaksfritt nikotinsnus.

Det handlade då bland annat om nya regler för produktkontroll, vilket kortfattat innebär att tillverkare, importörer och distributörer måste ha ett system för att kunna samla in information om misstänkta skadliga effekter som produkterna riskerar att ha på människors hälsa.

Läs mer om de nya snusreglerna för 2023 genom att klicka här.

Foto: Swedish Match

Text: Redaktionen


JUST NU: Rysk region vädjar akut till Moskva

2025 11 07

Östra Ryssland lider av en akut brist.

Den sibiriska regionen Zabaykalsky Krai står inför en akut bränslekris.

Distriktet vädjar nu till Moskva om omedelbar hjälp för att rädda transport och samhällsfunktioner, rapporterar Kyiv Post.

Kritisk bensinbrist

Zabaykalsky Krai, ett område ungefär lika stort som Sverige, har slutat sälja 92-oktanig bensin till privatpersoner.

Endast statliga fordon, som polis och räddningstjänst, kan köra på reservlager.

I ett brev till premiärminister Mikhail Mishustin och energidepartementet beskriver guvernör Aleksandr Osipov situationen som “en svår bensinbrist”.

– Det här är inte bara ett lokalt problem, utan något som nu påverkar nästan hela Ryssland, även regioner med egna raffinaderier, säger Osipov enligt Kyiv Post, med hänvisning till Chita.Ru.

Bristen har gjort att det bildas långa köer vid bensinstationerna, och dyrare bensin och diesel säljs i begränsad mängd, samtidigt som lokala myndigheter jobbar för att försöka fylla på bränslet.

LÄS MER: Massabotage inne i Ryssland

Panik på marknaden

Trots officiella försäkringar om att situationen stabiliserats, har priserna på bensin och diesel skjutit i höjden.

I Belgorod har priserna ökat med 15 procent sedan slutet av oktober, medan 92-oktanig bensin i Murmansk når 86 rubel per liter, cirka 10 svenska kronor, vilket är nästan 40 procent högre än under sommaren.

– Vi förstår att 86 rubel per liter låter som ett skämt, men tyvärr är detta verkligheten 2025, säger Andrei Nikulin, statsvetare, baserad vid Murmansk och Arktiska kretsen.

Akut vädjan

Myndigheterna skyller bristen på säsongsvariationer, underhåll och konsumentpanik, men undviker att nämna de omfattande ukrainska drönarattackerna mot rysk energiinfrastruktur som har slagit ut upp till 40 procent av raffinaderikapaciteten.

Regionen har nu vänt sig direkt till Moskva i hopp om att få hjälp med transport av bränsle och påfyllning av bensinstationer.

Enligt lokala rapporter har ett tåg med bränsle redan nått staden Chita och väntas distribueras till stationerna under de närmaste dagarna.

– Allt hanteras på nationell nivå, men vi på regional nivå gör också vårt bästa, säger Denis Osipov, chef för konsumentmarknadsenheten på ekonomidepartementet.

LÄS MER: Trippelattack mot Ryssland

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen

 


Arla-produkt rusar i försäljning – “kraftigt ökad efterfrågan“

2025 11 07

Ett livsmedel från Arla säljer som smör.

Arla Falkenberg har slagit produktionsrekord för KESO cottage cheese för andra året i rad.

Det tack vare ökad efterfrågan på proteinrika livsmedel, rapporterar Dagligvarunytt.

Nytt produktionsrekord

Redan i slutet av oktober slog Arla Falkenberg sitt tidigare rekord på 23 000 ton producerad cottage cheese, även kallad Keso.

Under hela 2025 räknar mejeriet med att producera 27 000 ton, vilket motsvarar en ökning med 17 procent jämfört med året innan.

– Det här är resultatet av ett fantastiskt lagarbete där vi jobbat hårt för att förenkla och effektivisera produktionen, säger Christian Svensson, mejerichef på Arla Falkenberg.

LÄS MER: Helt ny svensk cola kommer till affären

Proteinrika livsmedel driver trend

Enligt Arla är en kraftigt ökad efterfrågan på cottage cheese den främsta förklaringen bakom rekordproduktionen.

– Trenden drivs framför allt av ett växande intresse för proteinrika och fettsnåla livsmedel kopplat till träning och hälsa. Cottage cheese är dessutom en väldigt mångsidig produkt som passar lika bra i matlagning och bakning som på frukostmackan eller direkt ur burken säger Lisa Engström, varumärkesansvarig för Keso Cottage Cheese.

Proteinrika produkter som cottage cheese har blivit populära bland konsumenter som vill kombinera hälsa med enkelhet i matlagningen, vilket märks både i butikshyllorna och på exportmarknader.

Arlas draglok

Arlas proteinsegment med keso, kvarg och varumärket Arla Protein som lanserades under 2024 har blivit ett draglok för bolaget.

– Bara några månader efter lanseringen blev vi marknadstvåa inom det här segmentet. Vi vill alltid ha en ledande position och sådana här högförädlade produkter är bra för handeln, för kunden, för Arla – och för bonden, uppgav Cecilia Kocken som är vd för Arla i Sverige sedan 2023, till Dagligvarunytt tidigare i år.

Arla Falkenberg är Europas största cottage cheese-mejeri som tillverkar omkring 60 olika varianter av cottage cheese.

Fabriken levererar produkter både till den svenska och internationella marknaden och har 130 anställda.

Mejeriet tar emot cirka 130 miljoner kilo mjölk om året, nästan uteslutande från Arlagårdar i Halland.

LÄS MER: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Foto: Arla resp B Lark

Text: Redaktionen