SVERIGE: Bensinbolag tvingas till akuta åtgärder

2023 01 16

Flera bensinbolag har börjat sälja så kallad blankdiesel som är ett sämre alternativ för miljön.

Blankdiesel är diesel utan inblandning av biodrivmedel och säljs redan av bensinbolaget Skelleftebränsle i framför allt Norrbotten och Västerbotten.

Nu hakar två bensinjättar på samma koncept – Circle K och OKQ8 som kommer att sälja det under kommande tre månader, rapporterar SVT.

Bensinbolagen menar att de inte har något val, trots att blankdiesel är sämre för klimatet.

– Kunderna kräver det och vi måste möta behoven för att kunna konkurrera på lika villkor, säger Mikael Hansson, ekonomichef för OK Västerbotten, till tv-kanalen.

Betalar sig ur reduktionsplikten

Som grund för att gå över till att sälja blankdiesel utan inblandning av fossilfria drivmedel, exempelvis raps, anges alltså efterfrågan.

Lantbrukare pekar på att det blir stopp i maskinerna när det blir många minusgrader och man tankar med vanlig diesel.

För att sälja blankdiesel krävs dock att bensinbolagen betalar sig ur reduktionsplikten, som kräver att det måste vara 30 procent inblandning av förnybara och fossilfria drivmedel i bränslet.

– Istället betalar vi en högre miljöpremie för att uppfylla reduktionsplikten, säger Per-Erik Jakobsson, vd för Skelleftebränsle, till SVT.

Möts av kritik

Att göra som ovanstående bensinbolag möts dock av skarp kritik från myndigheterna.

– Det leder då till ökade utsläpp, säger Sara Almqvist, chef för klimatanalys på Naturvårdsverket.

Även Energimyndigheten har betonat att det finns stora risker med att frångå reduktionsplikten.

– Enligt vår analys står reduktionsplikten för majoriteten av utsläppsminskningarna som krävs för att nå målet till 2030 om minskade utsläpp med 70 procent jämfört med 2010 i transportsektorn, säger Sara Sundberg, chef för enheten för drivmedel och hållbara bränslen, till myndighetens hemsida.

Hon tillägger:

– Genomför vi inte de föreslagna förändringarna behöver andra styrmedel och åtgärder stå för motsvarande utsläppsminskningar.

Hett omdebatterad

Frågan om reduktionsplikten har varit hett omdebatterad under de senaste veckorna.

Före valet lovade regeringspartierna och Sverigedemokraterna en kraftig sänkning, ett löfte som stött på patrull med anledning av EU-regler.

I början av året medgav statsminister Ulf Kristersson (M) att det blir svårt att infria vallöftet om sänkt pris på bränsle i de nivåer man talade om före valet, eftersom att Sverige kommer att följa EU:s nya regler för reduktionsplikt oavsett vad de landar på.

– Absolut. Vi gillar idén av att vi har gemensamma spelregler för sådant som skapar gemensamma problem. Men nivån ska ligga lägre än vad den gör idag i Sverige för annars straffbeskattar vi svenska bilister på ett sätt som är helt orimligt, sade Kristersson till Dagens Nyheter för två veckor sedan.

LÄS MER: Nya besked om regeringens bränslelöfte

LÄS MER: Uppgifter: Kan hamna i domstolen

LÄS MER: Regeringen svarar om reduktionsplikten

LÄS MER: SD ryter ifrån – ställer tungt krav på regeringen

Foto: Circle K

Text: Redaktionen


Banken går ut med varning till kunderna – om BankID

2024 04 28

En bank går nu ut och varnar sina kunder.

Bedrägerier är ett växande problem i dagens Sverige.

Nu går Svea Bank ut och varnar sina kunder, efter att bedrägeriförsöken ökat lavinartat.

Bedragarna använder sig inte bara av namnet Svea Bank, utan även av andra namn inom samma koncern.

– För närvarande ser vi en markant ökning av bedragare som ger sken av att företräda Svea Bank, Svea Inkasso eller annan Svea-klingande verksamhet, uppger bolaget.

”Var försiktig med BankID”

Rent specifikt handlar Svea Banks varning till kunderna om användningen av BankID.

– Var försiktig med ditt BankID, uppmanar bolaget.

Det är nämligen just med ”hjälp” av ditt BankID som bedragarna försöker komma åt dig.

Och dessa bedrägeriförsök har alltså ökat markant på senare tid.

Kontakta banken själv

Därför uppmanar Svea Bank sina kunder att inte låta sig luras.

Banken har inte för vana att kontakta folk och säga åt dem att starta sitt BankID.

– Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig, råder banken.

Om man är osäker på om den som har hört av sig verkligen företräder banken, så råds man att själv kontakta banken.

– Avsluta samtalet och ring upp oss – tänk på att inte använda telefonens återuppringningsfunktion, uppmanar banken.

Mejl och sms

Man bör också vara försiktig i hanteringen av mejl och sms som skickas till en, då även dessa kan ha skickats från bedragare.

– Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms om du inte är helt säker på avsändaren.

Det är också viktigt att anmäla alla misstänkta försök till bedrägeri.

– Polisanmäl alltid om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, råder Svea Bank på sin hemsida.   

Även BankID varnar

Även BankID själva varnar för bedragare som hör av sig och till exempel utger sig för att vara kundsupport.

– Samtalet kan handla om att du är utsatt för bedrägeri eller att du av någon annan anledning behöver identifiera dig. Samtalet kan se ut som att det kommer från bankens telefonnummer fast det inte är sant, varnar BankID.

Även BankID uppmanar den som är osäker att avsluta samtalet och i stället själv kontakta sin bank.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Jula förbereder stor förändring – kunder påverkas direkt

2024 04 28

Ett helt nytt betalsätt kan snart bli verklighet i Julas varuhus.

Swish har under den senaste tiden presenterat möjligheten för företag att införa självskanningstjänster.

Intresset har enligt egen utsago varit stort, och flera aktörer har testat den nya betalmetoden.

Nu kommer uppgifter om att Jula kan vara på väg att införa betalsättet.

Det meddelar Swish i ett pressmeddelande.

Börjar i centrallagret

Jula kommer inledningsvis att prova självskanningen i centrallagret och på huvudkontoret, för att därefter ta det till varuhusen.

– Jula är ett företag som hela tiden vill utvecklas och utforska nya möjligheter för att göra erbjudandet ännu bättre för kunderna, säger Niklas Svensson, UX Design Lead på Jula.

– Det som är så fantastiskt med självskanning direkt i Swish-appen är att tröskeln till att komma i gång är så låg. Appen är redan installerad vilket gör det väldigt lätt för kunderna att våga testa.

“Är mycket roligt”

Swish framhåller att allt fler föredrar att kunna betala på egen hand direkt i mobilen.

– Det är så roligt att en stor handlare som Jula nu ska testa självskanning med Swish. Jula ser, precis som oss, ett stort värde i att låta kunderna sköta hela köpet i Sveriges största betalapp, som idag används av 8,5 miljoner användare, säger Simon Nilsson, Head of B2B på Swish.

Rapport visar

En ny rapport från Swish visar att självbetjäning blir allt mer populärt.

– Rapporten visar att användningen av alla typer av självbetjäningslösningar, i såväl matbutiker som sällanköpsbutiker, har ökat under det senaste året, framhåller Swish.

– Mest populära är självutcheckningsstationerna, som vuxit från 58 procent till 67 procent i användning. Även användningen av butiksappar eller webbsidor blir allt vanligare, från 22 procent i fjol till 27 procent i år.

Har debatterats länge

Vd Urban Höglund menar att rapporten ger ett efterlängtat klargörande.

– Hela fenomenet självbetjäning har länge debatterats inom handeln. Teknik som strulat har fått skeptiker att göra motstånd, och på andra sidan finns de som lovordat utvecklingen, säger han.

– Det vår rapport visar är att vi nu, svart på vitt, verkligen kan se effekterna av självbetjäningens införande, i form av fler köp, nöjdare kunder och högre snittkvitto.

Foto: Jula

Text: Redaktionen