JUST NU: Stora problem hos Bank-ID

2022 12 20

Bank-ID har för närvarande stora tekniska problem.

Sveriges i särklass största e-legitimationssystemet ligger nere för många kunder.

Enligt banktjänsten handlar det om en driftstörning.

– För närvarande pågår en driftstörning som påverkar Bank-ID, framhåller e-legitimationssystemet på sin hemsida.

Drabbar vissa tjänster

Det är i nuläget inte känt vad som orsakat problemet, uppger Expressen.

– Vi har en störning som drabbar vissa tjänster och en del av våra användare, säger Malin Wemnell, presskontakt vid Bank-ID, till tidningen.

Hon betonar att det är viktigt att påpeka att det inte finns några tecken som tyder på en överbelastningsattack.

Hur många användare som påverkas är inte fastställt.

– Arbete pågår för att lösa problemet, skriver Bank-ID och tillägger att inga systempåverkande åtgärder är planerade för närvarande.

Tidigare varning

Swedbank, SEB, Handelsbanken och de andra bankerna inom Bank-ID-organisationen har tidigare gått ut med en varning som syftar till att hejda en våg av bedrägeriförsök som riktas mot de som har Bank-ID.

Vädjade till alla användare

Bank-ID:s användare riskerades att drabbas av bedrägerivågen både via SMS till sina mobiltelefoner och via vanliga telefonsamtal.

– Just nu förekommer det falska SMS-utskick och telefonsamtal som utger sig för att komma från Bank-ID, uppgav  Bank-ID-gruppen och vädjade till användarna att tänka på att Bank-ID aldrig själva skulle försöka nå användarna via SMS eller telefonsamtal.

Utökat certifieringen

Bank-ID används i dag för identifiering och underskrift hos fler än 6 000 av Sveriges banker, företag och myndigheter. 

Nyligen har företaget valt att utöka sin ISO-certifiering så att den omfattar samtliga delar av bolaget. Det innebär att hela bolaget, inklusive säkerhetsarbetet, följer internationell standard.

– Säkerheten är alltid det viktigaste för oss och att certifiera hela verksamheten var ett naturligt steg, säger Andreas Bergqvist, säkerhetsansvarig på Bank-ID i ett pressmeddelande.

Han tillägger:

– Fördelen med internationella standarder är att utomstående kan få en förståelse för hur vi arbetar med säkerhet. Det är också mycket värdefullt att få kvalitén på säkerhetsarbetet granskad och verifierad av en utomstående aktör.

Fakta Bank-id

- Under 2014, 2015 och 2016 växte antalet privatpersoner som har ett Bank-ID lavinartat

- 90 % av befolkningen i åldrarna 20-40 år har minst ett Bank-ID

- Vanligaste är i särklass varianten ”Mobilt Bank-ID”

- Under 2015 bröt e-legitimationssystemet ”miljardvallen”. Då gjordes över en miljard transaktioner med Bank-ID

- I dag har Bank-ID över åtta miljoner användare

Källa: Bank-ID

Text: Redaktionen


Stort larm om svensk biljätte – släcker motorlampan innan leverans

2024 09 03

Biljätten Riddermark är i blåsväder.

Företaget är det största i Sverige på begagnade bilar och har 14 anläggningar runtom i landet.

Totalt säljer man cirka 50 000 bilar om året, enligt egna siffror.

Men nu framkommer uppgifter om hur anställda på Riddermark systematiskt döljer fel på bilarna för att få dem sålda snabbt innan kunderna hinner märka det, avslöjar Aftonbladet.

Åtgärdar inte problem

Enligt dokument och interna chattar som tidningen tagit del av framgår bland annat att man uppmanat en verkstad att “släcka motorlampan utan att ifrågasätta”, det vill säga utan se vad det är för felkod och åtgärd.

Det finns flera exempel på dessa metoder och följden blir att problem markeras som åtgärdade trots att de inte har utförts.

En anställd som haft uppdraget att hämta och lämna bilar hos Riddermarks kunder vittnar också om att säljare uppmanat chaufförerna att hitta fel på bilarna.

Detta för att få ett lägre pris hos kunder, till exempel äldre personer, som inte kan ifrågasätta påpekandet. 

Samma person berättar att det flera gånger har hänt att hjulen trillat av under körning – på väg till kunder – med följden att Riddermark satt tillbaka hjulen, levererat och hållit tyst om det.

Slår tillbaka: Ljuger inte

Riddermark har svarat på kritiken.

Chefen Alexander Riddermark tycker att uppgifterna är “fruktansvärda att höra”.

– Om det som den här före detta anställda säger skulle stämma så är det djupt allvarligt, säger han till Aftonbladet.

Riddermark-chefen känner till att det har hänt att säljare släckt motorlampan utan att åtgärda fel, för att bilarna ska säljas snabbt.

Men han delar inte bilden av att företaget fuskar eller blåser sina kunder.

– Vi har satt in hårda rutiner för att säkerställa att fusket inte sker.

"Sveriges nöjdaste kunder"

På Riddermarks hemsida beskriver man sig som företaget med “Sveriges nöjdaste bilkunder”.

Man hänvisar till betygen på omdömessajten Trustpilot.

– Vi är stolta över att kunna säga att vårt betyg på Trustpilot är det högsta inom branschen, ett tydligt bevis på vår dedikation till kundnöjdhet, framhåller företaget.

Riddermark påtalar även att man “alltid strävar efter att erbjuda en smidig trygg och tillfredsställande bilupplevelse för sina kunder”. 

Här finns Riddermark i Sverige:

  • Bromma
  • Halmstad
  • Järfälla
  • Linköping
  • Nacka
  • POPUP Transportbilcenter Strängnäs
  • Recharge Stockholm
  • Strängnäs
  • Sundsvall
  • Tyresö
  • Täby
  • Uppsala
  • Västerås
  • Örebro
  • Östersund

Arkivfoto: W. Kei

Text: Redaktionen


Unikt besked från Swedbank – säger nej till alla som frågar

2024 09 03

Swedbank har en unik regel som kan slå mot hundratusentals kunder.

Räntorna sjunker.

För två veckor sedan sjönk styrräntan med 25 punkter – från 3,75 till 3,50 procent – och sedan förra hösten har Swedbanks rörliga ränta totalt sjunkit med 0,45 procentenheter och ligger just nu på 5,49 procent.

En alldeles för blygsam sänkning enligt många kunder, som då gärna vänder sig till banken för att individuellt försöka förhandla ned räntan.

Den som ställer den frågan till Swedbank löper dock stor risk att få ett blankt nej.

Detta på grund av en unik regel hos banken som inte tillåter förhandling om rabatten under ett års tid, rapporterar Svenska Dagbladet.

– Det går inte att se över ränterabatten var och varannan månad. Den sätts i tolv månader av en anledning och skall ses över när den löper ut, framhåller Swedbanks kundtjänst till en bolånekund som försökt förhandla, enligt tidningen.

Andra banker säger ja

Ingen annan av storbankerna har en sådan regel. 

Hos Nordea, Handelsbanken och SEB kan kunder som valt rörlig ränta kontakta banken och utan vidare förhandla individuellt.

Regeln hittas i det avtal som tecknats mellan Swedbank och kund där ränterabatten istället går under beteckningen “tillfällig ränteavvikelse”. Enligt storbanken finns den för att ge trygghet till kunden.

– Det är två parter som har kommit överens men om du som kund vill ha en förhandling så kan banken antingen låta dig göra det eller inte. Det är upp till banken, säger emellertid Eva Lindström som är jurist på Konsumenternas bank- och finansbyrå till SvD.

Fler sänkningar på gång

När Riksbanken gav besked om sin senaste räntesänkning meddelade man att ytterligare sänkningar – i en hastig takt – kan vara att vänta framöver.

Centralbanken hänvisar till att inflationen avvikit allt mindre från målet på 2 procent, samtidigt som olika indikatorer, som producentpriser och företagens prisplaner, fortsätter att tyda på ett inflationstryck som är förenligt med målet. 

– Allt detta stärker bilden av att inflationen håller på att stabiliseras nära inflationsmålet och tyder på att risken för att inflationen åter blir alltför hög har minskat ytterligare. Ny information sedan den penningpolitiska rapporten i juni talar dessutom för att tillväxtutsikterna i Sverige och omvärlden är något svagare än i den senast publicerade prognosen, framhöll myndigheten i augusti.

– Mot den här bakgrunden bedömer direktionen att styrräntan kan sänkas något snabbare än i bedömningen i juni. Om inflationsutsikterna står sig kan styrräntan sänkas ytterligare två eller tre gånger i år. 

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen