Jätteförändring i svenska folkets beteende

2022 12 09

Svenska hushåll har de två senaste månaderna stått för en enorm förändring i vardagslivet.

Den återkommande rapporteringen om höga elpriser har fått effekt på svenska folket. Det visar siffror från elnätsföretaget Ellevio, som kan konstatera att elanvändningen sjönk med ungefär 20 procent under de två senaste månaderna.

– Kulmen nåddes under oktober då elanvändningen bland Ellevios privatkunder minskade med i genomsnitt 21,5 procent, men ligger på ungefär samma nivå även under november, framhåller elnätsföretaget i ett pressmeddelande.

Siffror från nästan en miljon hushåll

Ellevio har granskat 900 000 hushåll, samtliga privatkunder, och deras elkonsumtion i augusti, september, oktober och november och jämfört den med de tre föregående åren 2019-2021.

Och det är stor skillnad i konsumtionen.

– Minskningen av elanvändningen är anmärkningsvärd, konstateras i Ellevios pressmeddelande.

Snittförbrukningen i hushållen har i år förändrats enligt följande jämfört med de tre tidigare referensåren:

- Augusti -9 %

- September -12,49 %

- Oktober -21,5 %

- November - 19,5 %

Likadant i hela Sverige

Siffrorna skiljer sig marginellt åt mellan regioner och län i Sverige. Mest har kunder i Bohuslän dragit ned på sin elförbrukningen, där den sammanlagda elanvändningen minskat med hela 25 procent.

Nummer två och tre på listan är Skaraborg respektive Örebro län.

– Minskningen är ett tydligt exempel på att människor i allt högre utsträckning engagerar sig i sin elanvändning, tar kontroll och gör förändringar som bidrar till bättre elekonomi och stabilare elförsörjningssystem, uttrycker Ellevio.

"Förbluffande" siffror tidigare i höstas

Förändringen framstår än starkare i bakgrund av att siffror från Svenska kraftnät i oktober visade att svenskarna då knappt alls hade dragit ned på sin elanvändning.

– Jag blir förbluffad med tanke på prisutvecklingen, jag hade faktiskt förväntat mig se en märkbar effekt, sade Magnus Thorstensson, elmarknadsanalytiker på Energiföretagen, till Sveriges Radio efter att statistiken visat att 9,55 terawattimmar användes i Sverige i september.

Mer eller mindre samma som motsvarande månad förra året.

Regeringen uppmanar att spara el

I förmiddags höll regeringen en presskonferens där man uppmanade svenska hushåll att spara på elen.

Dels för att pressa ned de höga priserna, men även för att minska risken för tillfällig bortkoppling från elnätet.

– Läget är relativt akut, betonade arbets- och integrationsminister Johan Pehrson (L).

Foto: D. MacKay

Text: Redaktionen


Livsmedelsverket går ut med grönsaksvarning

2024 09 06

Allt fler svenskar odlar sina egna grönsaker i trädgården.

Tidigare har en undersökning av Plantagen visat att minst var tredje svensk överväger att odla sina egna grönsaker och kryddor.

Under pandemin sköt intresset i höjden, och det har knappast avtagit.

Enligt Livsmedelsverket håller trenden i sig och det är många som just nu dignar såväl trädgårdar som odlingslotter av grönsaker, frukt och bär.

Men nu varnar myndigheten för att odlare riskerar drabbas av den allvarliga sjukdomen botulism om man inte är försiktig.

"Starkaste giftet man känner till"

Sjukdomen, som kan vara livshotande, orsakas av ett bakteriegift som är “ett av de starkaste man känner till”, enligt Folkhälsomyndigheten.

Giftet blockerar nervimpulserna och kan bland annat orsaka förlamningar i andningsmuskulaturen.

Nu förnyar Livsmedelsverket sina rekommendationer om hur man ska lägga in sina grönsaker för att undvika att bakterien Clostridium boulinium ska kunna föröka sig i inläggningen.

Bakterien kan ge upphov till sjukdomen botulism, som är väldigt ovanlig, men kan vara mycket allvarlig för den som drabbas, understryker myndigheten.

Följande gäller nu

Enligt Livsmedelsverket gäller nu följande för den som gör egna inläggningar.

Den som sysslar med ättiksinläggningar ska använda ett beprövat recept med rätt andel ättika, socker och vatten.

Inläggningar i olja är dock mer komplicerat. Det är mycket viktigt att dessa förvaras i kylskåp och äts inom några dagar om de inte har upphettats. Och även om så görs ska de kylförvaras.

För att få en inläggning som håller mer än några dagar måste du hetta ta upp grönsakerna ordentligt innan du lägger in dem i oljan. 100 grader i minst 15 minuter behövs för att förstöra den variant av Clostridium botulinum som annars kunna föröka sig även i kylen, säger Åsa Rosengren, mikrobiolog och rådgivare på Livsmedelsverket.

– Det finns ännu en variant av bakterien som inte förstörs vid upphettningen, men den kan inte försöka sig i kyla. Det är därför viktigt att alltid ha sina oljeinläggningar i kylskåp.

Använd tryckkokare

Har man följt ovanstående råd kan oljeinlagda grönsaker ätas så länge de ser fräscha ut.

Myndigheten understryker också att vid hemkonservering bör man använda en tryckkokare specifikt avsedd för konservering.

– Då kan man nå så höga temperaturer att även den mer värmetåliga varianten av Clostridium botulimun förstörs, förklarar Livsmedelsverket.

Fakta: Bakterien Clostridium

  • En jordbakterie som kan finnas på grönsaker, örter och svamp
  • Förökar sig när det inte finns syre och kan då producera botulinumtoxin, som är det mest kraftfulla naturliga gift som man känner till.
  • Finns över hela världen men är sällsynt i Sverige
  • Risken kan öka om hemkonservering fortsätter att bli vanligare i Sverige
  • Symtomen inkluderar bland annat kräkningar, yrsel, trötthet, talsvårigheter, dubbelseende och andningsförlamning

Källa: Livsmedelsverket och Folkhälsomyndigheten

Foto: J. Gorecki

Text: Redaktionen


Stort larm om Hedin Bil

2024 09 06

Hedin Bil, Sveriges största återförsäljare av nya bilar, har hamnat i blåsväder.

Koncernen har fakturerat kunder för olika kostnader i samband med återlämning av leasade bilar, vilket strider mot privatleasingavtalet.

Det avslöjar Sveriges största konsumentorganisation för bilister, M Sverige, i en färsk granskning.

Enligt granskningen har Hedin Bil bland annat fakturerat kunder för åtgärdande av tekniska brister, trots att dessa borde täckas av garantin. 

– Hedin Bil menar att kunderna som har privatleasat ska hållas ansvariga för skadorna, trots att avtalet inte anger något om ett sådant ansvar från hyrestagarens sida annat än att lämna bilen på service enligt det förbestämda intervallet, skriver M Sverige.

”Helt i strid med avtalet”

Vid återlämning av en leasad bil kan hyresgivaren kräva att kunden ska betala för onormalt slitage, eftersom det i avtalet anges att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren”. Hedin Bil är dock återförsäljare och har kommit med egna krav på betalning.

Helt i strid med avtalet, enligt M Sverige.

– Hedin Bil saknar stöd enligt avtal att fakturera kunden, men har helt enkelt struntat i det och gjort det ändå. Först efter omfattande dialog med våra rådgivare har fakturan krediterats. Det är jobbigt för den som privatleasar att kämpa emot, man förutsätter att företagen följer villkoren man själva bestämt ska gälla, men så är det inte alltid, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

– Vid privatleasing gäller i princip bara avtalet och alla parter måste följa det. Trots att man enligt avtalet inte får göra det, har vi fått rapporter om återförsäljare som fakturerar kunden för vad man menar är slitage.

Först efter M Sveriges granskning har Hedin Bil ändrat sig.

– Det är vårt intryck att återförsäljare i Hedin-gruppen verkar vilja ställa i ordning bilen inför kommande försäljning på leasingtagarens bekostnad, det är den typen av ärenden vi möter i vår rådgivning, säger Carl-Erik Stjernvall.

Klaga först

Efter avslöjandet går M Sverige ut med flera uppmaningar till personer som leasar sin bil.

– Vet man med sig att man tvingats betala direkt till återförsäljaren när man lämnade sin leasingbil ska man dubbelkolla sitt avtal. Om det står att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren” vid återlämningen, och inte återförsäljaren, har man blivit lurad, framhåller organisationen.

M Sverige uppmanar bilister att vidta följande åtgärder i en sådan situation:

  • Klaga först till företaget som du har betalat till.
  • Får du inte gehör för ditt klagomål – vänd dig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
  • Till ARN kan du anmäla om kostnaderna eller det onormala slitaget är oskäligt eller felaktigt.

Foto: Holger.Ellgaard

Text: Redaktionen