Ny trend i svenskt köpbeteende
2022 12 06
Höga matpriser gör att kunder nobbar sina stammisbutiker i Sverige.
Det är vanligt att konsumenter gör sina livsmedelsinköp i en och samma butik.
Men nu märks ett trendskifte då lojaliteten sviktar i takt med att priserna ökar på mat, rapporterar Sveriges Radio.
Numera är det just priset som är det viktiga för kunderna – inte vilken affär man handlar i – enligt branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel.
– När konsumenterna är mer observanta på pris, då blir det automatiskt så att det är det man letar efter. Butikerna slåss mer med pris än vad de gjort tidigare, säger Karin Brynell, vd i organisationen, till SR.
"Har kaffe fram till mars"
Radiokanalen har pratat med flera kunder som övergett sina stammisbutiker för att ibland resa betydligt längre med målet att hitta de bästa priserna.
– Det är värt varenda krona. Det tar lite tid, men det finns mycket pengar att spara, säger en kund i Bromma, Stockholm.
För en del är det första gången som man istället för att gå till sin vanliga butik handlar där det för tillfället är billigast.
– Nu har vi kaffe så vi klarar oss fram till mars nästa år, berättar en kund som för dagen bytt butik för att ta del av ett lockande medlemserbjudande.
20 procent dyrare 2023
Att matpriserna stigit har knappast undgått någon under hösten och vintern. Och värre lär det bli.
Enligt Konsumentverkets beräkningar bör svenska folket förvänta sig 20 procent dyrare mat till 2023.
– Vi ser en mycket kraftig kostnadsökning för hushållen sedan förra årets beräkning. Främst är det livsmedel och el som ökar i våra beräkningar, maten med runt 20 procent och elen nästan med 100 procent, säger Kristina Difs, handläggare på Konsumentverket i Karlstad, i ett pressmeddelande.
Rasar mot kött på extrapris
I takt med att butikerna ökar sin konkurrens genom extrapris har dock Världsnaturfonden, WWF, lyft ett varningens finger angående prisnedsatt kött.
Organisationen har uppmanat Sveriges butiker att omedelbart sluta uppmuntra sina kunder att köpa mer kött än nödvändigt. Anledningen är att drygt 15 procent av världens växthusgasutsläpp kommer från animalieproduktionen.
– Det är viktigt att politikerna och handeln tar sitt ansvar här. Att dagligvaruhandeln kampanjar kött i den här utsträckningen är problematiskt, säger Anna Richert, senior matexpert på WWF, till Expressen.
LÄS MER: Hutlösa prognoser för svenska hushåll
LÄS MER: Prischock inför årets julbord
LÄS MER: Skarp uppmaning gällande kött på extrapris
Foto: M. Lin Kim resp T. Clark
Text: Redaktionen