SVERIGE: Så dyr beräknas elräkningen bli i vinter

2022 10 09

Elräkningarna i vinter kan mycket väl skena i väg till att landa på mer än 15 000 kronor i månaden.

Åtminstone för en eluppvärmd standardvilla, rapporterar Dagens Nyheter.

Ett uppskattning som lär slå mycket hårt mot många hushåll i Sverige, som redan fått känna på en kraftig stegring i elpriserna under sommaren och den tidiga hösten.

– Vi rekommenderar folk att spara pengar i förväg, säger Thomas Björkström på Konsumenternas energimarknadsbyrå, till tidningen.

Tre prislägen

DN har med hjälp av siffror från Statistiska centralbyrån räknat på hur mycket kostnaden för en eluppvärmd villa som förbrukar 20.000 kWh förväntas landa på.

I uträkningen har man utgått från tre prislägen på elen: 3:50, 5:50 samt 7:50 per kilowattimme.

Kan bli över 20 000 kronor

Dyraste månaden förväntas bli i januari 2023 då en standardvilla normalt förbrukar 2 792 kilowattimmar.

Med ett elpris på 7:50 per kWh skulle elräkningen då landa på 20 940 kronor, enligt tidningens beräkningar.

Om priset istället ligger på 5:50 uppgår elräkningen till 15 356 kronor, och vid 3:50 behöver man betala 9 772 kronor.

Lägst i november

Som minst skulle månadsnotan bli i november det här året.

Då skulle räkningen kunna sjunka till 7 046 kronor, om man har tur att få ett avtal som kostar 3:50 kronor per kilowattimme.

Binder upp sig på desperata avtal

Flera elbolag erbjuder nu fasta avtal med så höga priser som 7:88 kronor per kWh, vilket är fallet i elområde 4 i södra Sverige.

En hel del hushåll tenderar att binda upp sig på dessa, trots de höga kostnaderna.

– Annars är risken att priserna går upp till en nivå som man inte känner till i förväg. Man måste kunna leva med den risken, hushållsekonomin måste tåla den, säger Thomas Björkström till DN.

Högkostnadsskydd dröjer

Många hushåll skriker högt efter det högkostnadsskydd som Moderaterna lovade skulle vara på plats 1 november om högerpartierna vann valet.

Igår lämnade dock partiet besked om att det kan dröja längre än så innan åtgärden kan finnas på plats, beroende på hur snabbt regeringsbildningen sker och hur fort Svenska kraftnät kan arbeta.

– Vår ambition är att försöka få det här högkostnadsskyddet på plats så snart som det går. Problemet är att Svenska kraftnät just nu arbetar efter en annan tidsplan, som gavs av den här regeringen, säger Carl-Oskar Bohlin (M), partiets energipolitiska talesperson, till Svenska Dagbladet.

"Kräver nya instruktioner"

Den socialdemokratiska regeringen har sedan tidigare satt datumet 15 november som deadline för Svenska kraftnät att återkoppla på hur ett högkostnadsskydd skulle kunna utformas.

Carl-Oskar Bohlin hoppas kunna snabba på processen när en ny regering har tillträtt, vilket är en nödvändighet om Ulf Kristersson ska hinna infria sitt löfte.

– Det krävs att de får en ny instruktion från en regering helt enkelt, säger han.

Foto: T. Barbhulya

Text: Redaktionen


1177 varnar alla som försöker logga in

2025 08 24

Vårdsajten 1177 tvingas varna alla som loggar in.

Bedrägerivågen i Sverige fortsätter att ställa till det för många.

Av den anledningen tvingas nu vårdsajten 1177 gå ut med en varning.

Varningen dyker upp när användare försöker logga in – och där framgår att antalet bedrägeriförsök ökar och att man bör vara försiktig.

1177 varnar

Direkt vid inloggning dyker meddelandet upp.

“Varning för bedragare!”, lyder 1177s ord.

– Under sommaren ökar antalet bedrägeriförsök där bedragare försöker få dig att logga in med ditt BankID eller annan legitimation. När du loggar in ska det alltid vara på ditt eget initiativ, menas det.

“Avbryt då inloggningen”

Vårdsajtens meddelande fortsätter.

– Om du blivit uppringd och ombedd att logga in kan det vara ett försök till bedrägeri, avbryt då inloggningen. Tänk på att bara logga in via en sida du litar på, till exempel din vårdgivares. Om du är osäker, logga alltid in direkt från 1177.se.

Så kan det gå till

Bedrägerier över telefon har blivit allt vanligare och tillvägagångssätten alltmer avancerade.

Sedan en tid tillbaka förekommer till exempel bedrägeriförsök där uppringaren säger sig ringa från en vårdcentral och vill att invånaren under samtalet identifierar sig med BankID för att boka om sin tid.

Detta har märkts i bland annat Halland.

Flera tips

Syftet med telefonbedrägerier är att lura personer på pengar, kapa konton eller stjäla personliga uppgifter.

1177 har några viktiga medskick till den som vill känna sig tryggare i sin förmåga att undvika att bli utsatt för bedrägeriförsök:

- Klicka aldrig på länkar som kommer via sms, om du inte känner igen eller är säker på vem som är avsändare.​

- Sms och e-post från 1177.se innehåller ingen länk. Får du sms från 1177 med länk är det ett bluff-sms. Klicka inte på länken.​

- Det är alltid säkrast att själv söka upp en webbsida och logga in där istället för att klicka på länkar i sms eller mejl.

- Lägg på luren direkt om någon ringer och ber dig logga in med BankID under pågående samtal. 

Foto: Jenny Hagström, 1177

Text: Redaktionen


SJ:s vd får sparken – så stor blir fallskärmen

2025 08 24

SJ:s vd tvingas gå.

På söndagskvällen kommer besked om att SJ:s vd får sparken.

Monica Lingegård, vd för den statliga tågoperatören, tvingas lämna sin post.

Hon kommer att fortsätta jobba fram till nästa år, och därefter kommer en fallskärm på flera miljoner för Lingegård, rapporterar Dagens industri.

Får sparken

Beskedet kommer på söndagskvällen och styrelseordförande Kenneth Bengtsson bekräftar saken.

– Vd-bytet sker på styrelsens initiativ, säger han till Di.

Lingegård avgår dock inte med omedelbar verkan, utan kommer att sitta kvar på sin post fram till första mars 2026.

Hon har varit vd för SJ sedan 2020.

Stor fallskärm

Efter att Lingegård avgått kommer hon att få en fallskärm på 6,6 miljoner kronor.

– Eftersom detta är ett styrelsebeslut kommer det att utgå ett avgångsvederlag som utbetalas med 12 månadslöner från den 1 mars, säger styrelseordförande Kenneth Bengtsson.

Någon officiell anledning till beskedet har inte kommit.

Inte heller framgår någon information om vem nästa vd kommer att bli.

Det är SJ

SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Bolaget grundades år 1856, är ett aktiebolag sedan 2001 och ägs till 100 procent av svenska staten.

Totalt har SJ omkring 6 800 anställda.

Egen och upphandlad

Koncernen SJ kör både egen och upphandlad trafik. 

Egen trafik är tågtrafik som SJ kör på affärsmässiga grunder och i första hand på längre sträckor. 

Upphandlad trafik är tågtrafik som helt eller delvis körs på uppdrag av en offentlig beställare.

– Den upphandlade trafiken kör vi helt eller delvis på uppdrag av en offentlig beställare, till exempel de regionala kollektivtrafikmyndigheterna eller andra regionala sammanslutningar som svarar för upphandlad trafik, förklarar SJ.

– Uppdrag från trafikmyndigheterna avser lokal och regional trafik. Även den statliga myndigheten Trafikverket upphandlar viss långväga trafik som annars inte skulle komma till stånd på kommersiella villkor.

Foto: SJ AB

Text: Redaktionen