USA: Konspirationsteoretiker tvingas betala miljonbelopp

2022 08 05

Konspirationsteoretikern Alex Jones ska betala 4,1 miljoner dollar i skadestånd till två föräldrar vars barn dödades i skolmassakern  Sandy Hook i USA 2012.

Det fastslog en domstol i Texas, USA, på torsdagskvällen.

Bötesbeloppet var mycket mindre än vad målsägandena, Scarlett Lewis och Neil Heslin, stämde honom för.  

Parets advokater yrkade från en början på att Jones skulle betala 150 miljoner dollar i skadestånd, rapporterar CNN.

Advokaten Mark Bankston säger att föräldrarna trots allt är nöjda med juryns beslut.

– Neil och Scarlett är nöjda med resultatet och ser fram emot att använda Mr. Jones pengar, säger han till CNN och tillägger:

– Mr Jones kommer å andra sidan inte att sova lätt i natt. Med kommande beslut om ytterligare skadestånd och med tanke på att flera ytterligare ärekränkningsprocesser pågår, så är det tydligt att Mr Jones tid på den amerikanska scenen äntligen närmar sig sitt slut.

Erkände

På sin webbsajt och i poddar spred Alex Jones  teorier om att massakern i Sandy Hook aldrig inträffade.

Men i rätten erkände han att massakern faktiskt hänt.

Han medgav att händelsen var ”100 procent verklig”, uppger CNN.

Förnekade skolmassaker 2022

Alex Jones har även förnekat att skolskjutningen på grundskolan Robb Elementary School i staden Uvalde ägt rum.

Skolskytten, identifierad som 18-årige Salvador Ramos, sköt ihjäl 21 personer i maj 2022. 

Alex Jones hävdade att inga barn fanns på skolan och att föräldrarna var ”krisskådespelare”. Konspirationsteoretikern har stämts för ärekränkning efter sitt påstående.

Massakern på Sandy Hook i Newton

En vecka före julen 2012 sköt en 20-årige Adam Lanza  ihjäl 20 förstaklassare och sex anställda på skolan Sandy Hook i Newton.

Innan massakern sköt gärningsmannen ihjäl sin mamma i sitt eget hem.  

Efter dådet tog Adam Lanza sitt eget liv.

Foto: S. Abraham

Text: Redaktionen


Efterlängtade chips gör comeback – klassiker från 1980-talet

2025 01 15

Två saknade chipssorter från 2024 kommer nu att återvända till butikerna.

Det meddelar Estrella i ett pressmeddelande.

En av dem är en riktig klassiker.

– Båda gjorde kortare gästspel i fjol, och nu är det dags för dem att återta sina platser i snackshyllan, framhåller chipsjätten.

Klassiker från 1980-talet

Det handlar om populära “Dillskruvar” som framför allt gjorde succé vid lanseringen 1983 och sedan dess blivit något av en klassiker.

Från och till har den dock försvunnit från butikshyllorna, för att därefter återvända vid flera tillfällen.

Nu ska dillskruvarna förhoppningsvis bli kvar permanent.

– Genom åren har den fått trogna fans som till och med skapat en helt egen Facebookgrupp tillägnad skruvarna, förklarar Estrella och tillägger:

– Dillfavoriten är gjord av potatis som bakas, torkas och friteras för att uppnå perfekt form och krisp. Dillkryddan blir sedan pricken över i:et fulländar smakupplevelsen. Och inte nog med det, nu är skruvarna dessutom veganvänliga.

Dillskruvar och Västkustchips: Tryffel & Havssalt gör comeback. Foto: Estrella

"Limited edition"

Den andra chipssorten som återvänder är den som var en “limited edition” under våren 2024: Västkustchips Tryffel & Havssalt.

Efter att ha gjort succé under våren är den lyxiga smaken nu äntligen tillbaka och här för att stanna. Smaken av tryffel och havssalt är rik på umami och gifter sig perfekt med den milda svenska potatisen, skriver Estrella vidare.

Precis som dillskruvarna kommer även Västkustchips Tryffel & Havssalt att vara veganvänliga.

– Och certifierad med Svenskt Sigill för ett extra miljöansvar, adderar chipstillverkaren.

LÄS MER: Stoppad läsk gör comeback – var populär på 1980-talet

Säljs här

Dillskurvarna kommer i påsar om 80 gram och det rekommenderade cirkapriset blir 18,90 kronor.

Påsvikten för västkustchipsen blir 160 gram och kommer att kosta cirka 29,90 kronor per påse.

Chipssorterna väntas vara tillgängliga för försäljning från och med 20 januari och kommer att finnas i följande butiker och kedjor:

- Ica

- Coop

- Hemköp

- Willys

- City Gross

- Hemmakväll

- Foodora Market

- Välsorterade servicebutiker

Foto: Estrella

Text: Redaktionen


Kritiserad förändring på bankerna – driver kunder till vansinne

2025 01 15

En slags “revolution” kommer att prägla världens banker inom de närmaste åren.

Så många som 200 000 jobb kommer att försvinna från världens banker under de kommande tre till fem åren.

Tjänsterna ska istället ersättas med artificiell intelligens.

Den slutsatsen dras i en ny rapport framtagen av informations- och teknikchefer som granskat utvecklingen, rapporterar Bloomberg. 

– Alla jobb som involverar rutinmässiga, repetitiva uppgifter är i riskzonen. Men AI kommer inte att eliminera dem helt, snarare kommer det att leda till omvandling av arbetsstyrkan, säger Tomasz Noetzel, senioranalytiker på Bloomberg Intelligence och en av författarna till rapporten.

Extremt kritiserad funktion

Kundtjänst är ett av uppdragen som pekas ut och som kan komma att ersättas av AI.

Redan idag har banker i stor utsträckning börjat använda sig av så kallade “chatbots” som ska svara på kunders frågor och önskemål, istället för en verklig människa.

Och det lär med andra ord bara bli mer av den varan.

Det handlar dessutom om en mycket illa omtyckt funktion, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som nyligen publicerade en studie om hur nöjda Sveriges privat- och företagskunder är med sina banker.

I den framgår det att AI-botarna istället för att vara en hjälpande hand tycks driva folk till vansinne.

– De löser helt enkelt inte kundens problem. Dessutom känner sig endast 41 procent bekväma med dessa tjänster och hela 60 procent av de kunder vi pratat med säger att de hellre vill ha kundtjänst med riktiga människor än med en chattbot, framhåller Johan Parmler, vd för SKI i en kommentar till resultaten.

"Tigger om missnöje"

På bara några år har AI blivit helt centralt i hur företag interagerar med kunder.

Ett vanligt “försvar” bland dem som förespråkar tekniken är att bottarna främst ämnar att ta hand om enklare ärenden.

– Men hur i hela friden ska kunden veta vad företagen definierat som enkla respektive svåra ärenden? frågar sig Johan Parmler.

– Snacka om att tänka inifrån och ut. Och snacka om att tigga om missförstånd och missnöje! Dags att tänka om.

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen