JUST NU: Ny kris inför semestern – ännu fler drabbas

2022 06 13

Nu hotas även tågen av personalbrist och SJ riskerar att tvingas ställa in flera avgångar under sommaren.

De dystra semesterbeskeden för svenska folket har avlöst varandra ett efter ett. Det har handlat om allt från trasiga passmaskiner till kökaos på flygplatsen och husbilar som inte levereras enligt plan.

Kanske har de långa köerna på exempelvis Arlanda fått sommarsemestrare att överväga andra alternativ än att flyga till utlandet.

Smällen – tågen kan ställas in

Men nu kommer nästa smäll. Personalkris hotar inte enbart flygresorna– nu slår även SJ larm om att detsamma gäller tågresorna i landet, skriver Aftonbladet med hänvisning till Arbetet.

Likt problemen på Arlanda beror SJ:s plötsliga personalbrist på att man inte rekryterade under pandemin. 

“Gör allt vi kan”

Utmaningen för SJ är att det råder stor brist på både lokförare och tågvärdar, vilket nu får tågbolaget att svettas inför sommaren när många semesterlediga vill transportera sig genom Sverige på räls.

– Vi gör allt vi kan för att undvika att behöva ställa in avgångar med kort varsel. Om avgångar ändå kommer behöva ställas in går inte att säga i nuläget, säger Martina Nord, presskommunikatör på SJ, till Arbetet.

Försökt “muta” personal

SJ:s personalbrist inför sommaren är så omfattande att tågbolaget har försökt “muta” lokförare och tågvärdar med en extra månadslön om de tar ut sin semester någon annan tid på året än under sommaren.

“Mutan” är dock i linje med kollektivavtalet för SJ:s anställda, skriver Arbetet.

– Dessutom har SJ nyligen beslutat om ett särskilt sommartillägg för dem som går in och arbetar enstaka dagar då de skulle ha varit lediga, säger Martina Nord.

Tågoperatörer i hela landet drabbas

Personalbrist hotar inte bara tågresor med SJ. Även tågoperatörerna Arriva, MTR och Vy tåg kommer att få det kämpigt med att lösa bemanningen i sommar, rapporterar Sekotidningen. 

Även för dessa operatörer erbjuds personalen liknande belöningar som hos SJ om de jobbar under sommaren.

– Vi signalerade redan i vintras att detta skulle bli ett problem, men arbetsgivaren har inte gjort något förrän nu. Att vi står inför en bemanningskris beror på dålig framförhållning och en bristande personalpolitik, säger Roger Delin, sektionsordförande för ST Pendeln, till tidningen Publikt.

Foto: SJ

Text: Redaktionen


TRUMP: Det här är min sista varning – blir inte fler

2025 09 07

Donald Trump riktar ett tydligt meddelande till Hamas.

Kriget i Gaza fortsätter samtidigt som Trump-administrationen försöker få till ett fredsavtal.

På söndagskvällen meddelar Donald Trump att han riktar en sista varning till Hamas – och att det inte kommer att bli några fler.

“Min sista varning”

Så här skriver Trump:

– Alla vill att gisslan ska komma hem. Alla vill att kriget ska ta slut! Israel har accepterat mina villkor. Nu är det dags för Hamas att göra detsamma, framhåller han via Truth Social.

– Jag har varnat Hamas för konsekvenserna av att inte acceptera. Detta är min sista varning, det kommer inte att komma någon mer! Tack för er uppmärksamhet i denna fråga.

Preciserar inte

Trump-administrationen har under en tid arbetat för att försöka få till ett släppande av gisslan och fredsavtal – än så länge utan konkreta framsteg.

Trump preciserar emellertid inte exakt vad han menar med att det är hans sista varning.

Ute på gatorna

Mer än 15 000 människor har samtidigt gått ut på gatorna i Israel för att kräva ett slut på kriget i Gaza och uppmana premiärminister Benjamin Netanyahu att gå med på ett avtal om att frige de återstående gisslan.

Familjer och anhängare till de gisslan som fortfarande hålls fångna av Hamas samlades på Paris Square i Jerusalem, medan andra samlades i Tel Aviv.

Av de 48 gisslan som fortfarande hålls fångna i Gaza tros ungefär 20 vara i livet, rapporterar BBC.

“Om något händer”

Inom hörhåll från Netanyahus residens i staden uppmanade talare efter talare honom att sluta ett avtal med Hamas som skulle innebära att deras nära och kära kunde återvända säkert, nästan två år efter deras bortförande.

Bland de många familjemedlemmarna som riktade ilskna budskap till Netanyahu fanns modern till Matan Angrest, en IDF-soldat som hålls fången i Gaza.

– Detta är inget hot, herr premiärminister. Om något händer kommer ni att få betala för det – det är en mors ord, framhåller Anat Angrest i samband med demonstrationen.

Foto: Official White House Photo by Joyce N. Boghosian

Text: Redaktionen


EUROPA: Bransch i kris – “Kanske inte överlever”

2025 09 07

Den europeiska stålindustrin är i kris.

Sedan USA:s president Donald Trump installerades har mycket av hans ekonomiska politik handlat om tullar.

Nu är det istället europeerna som kräver tullar.

Närmare bestämt ställs krav på tullar i stålindustrin – som det ledande företaget Thyssenkrupp varnar för är i kris, rapporterar Financial Times.

“Då överlever vi inte”

Europeiska stålproducenter uppmanar Bryssel att införa tullar i stil med de amerikanska på all import av metallen och varnar för att branschen riskerar att kollapsa under trycket från billiga kinesiska produkter och Donald Trumps höga tullar.

– Vi behöver skydd, annars kommer vi inte att överleva som stålindustri, säger Ilse Henne, ledande befattningshavare vid tyska Thyssenkrupp.

18 000 förlorade jobb

Frankrike och tio andra EU-länder har föreslagit tullar på 50 procent.

Bara under 2024 gick 18 000 jobbtillfällen förlorade på grund av den svåra situationen i branschen.

Sedan 2008 har ungefär 90 000 sagts upp från europeiska stålproducenter.

– I praktiken är EU:s stålindustri den sämst ställda av alla EU-industrier, framhåller branschorganisationen Eurofer i ett brev till Ursula von der Leyen.

Flera länder

Frankrike, Österrike, Belgien, Bulgarien, Grekland, Italien, Luxemburg, Polen, Rumänien, Slovakien och Spanien har gemensamt föreslagit en ”mycket effektiv” ny handelsåtgärd för att motverka global överkapacitet och bevara den europeiska stålindustrins kapacitet.

– Vi uppmanar övriga medlemsstater, Europaparlamentet och kommissionen att ge sitt fulla stöd till detta initiativ, säger Axel Eggert, generaldirektör för Eurofer i ett pressmeddelande.

– Det är precis den typ av samordnade, ambitiösa åtgärder som behövs för att stoppa den enorma vågen av billiga stålimporter från att förstöra Europas industriella bas, arbetstillfällen och gröna omställning. 

Är överens

EU och USA är sedan tidigare överens om ett nytt handelsavtal.

Tysklands industriförbund BDI och EU:s förra handelskommissionär Cecilia Malmström är bland dem som är skeptiska till avtalet, uppger SVT.

Foto: European Parliament

Text: Redaktionen