SVERIGE: Oväntat besked kan förstöra sommarsemestern

2022 05 30

Många som är sugna på att semestra i Sverige till sommaren kan tvinga ställa in sina planer.

Långa väntetider för att ansöka om  pass och kökaos på Sveriges största flygplats har präglat nyhetsrapporteringen under våren.

Men semestern kan också förstöras för de som såg fram emot att semestra på hemmaplan. Åtminstone för många som längtat efter att resa genom landet med en husvagn eller husbil. Materialbrist har nämligen ställt till stora problem för produktionen, rapporterar Sveriges Radio.

Jobbiga besked

Det tråkiga beskedet riskerar att drabba de som förväntar sig att hämta ut en husvagn eller husbil till sommaren. Nu kan semestersugna svenskar behöva vänta flera månader och missa möjligheten att använda sitt hus på hjul under årets varmaste månader.

– Vi måste makulera ordrar och gå tillbaka till kunder och berätta att de inte får sina husbilar till sommaren utan till hösten, säger Alf Ekström, koncernchef för Kabe i Tenhult, till SR.

Förseningar och höjda priser

Det som framför allt har satt käppar i hjulet är bristen på halvledare och chassin, som gör att produktionen har sinkats och inte kan möta den efterfrågan som finns i landet. 

materialbristen leder inte bara till förseningar utan även till att priserna på husbilar och husvagnar skjuter i höjden.

“Ingen blir nöjd”

Enligt Kabe är det tuffa besked som nu måste förmedlas till kommande husbils- och husvagnsägare som längtat efter en sommarsemester i den svenska naturen.

– De flesta har förståelse för problemen, sedan är det ingen som blir nöjd. Så mycket kan man nog säga, säger Alf Ekström till SR. 

Efterfrågad campingkultur

I samband med att pandemin slog till mot Sverige ökade också antalet människor som upptäckte möjligheterna att semestra på hemmaplan.

Efterfrågan på att njuta av den svenska campingkulturen har därefter hållit i sig, och Kabes första kvartal 2022 är det mest framgångsrika i företagets historia.

Husbilar ökade med 80 procent

Redan 2021 märktes en tydlig uppgång i intresset för att semestra på fyra hjul. Statistik från Husvagnsbranschens riksförbund visade en uppgång på 35 procent för husvagnar och ingenting talar för att det skulle dala, rapporterar SVT. Husbilar ökade ännu mer – med hela 80 procent 2021 jämfört med förra året. 

Tusentals nyregistrerade

Totalt registrerades nästan 2 500 nya husbilar och husvagnar unde första halvåret 2021. Några nya siffror för 2022 har inte kommit, men efterfrågan är stor och Alf Ekström menar att priserna enbart kommer att fortsätta stiga.

Hundratusentals husvagnar

Förra året fanns det 285 965 inregistrerade husvagnar i Sverige, enligt Husvagnsbranschens riksförbund. Motsvarande summa för husbilar var 108 518 stycken.

Foto:  J. Ackroyd

Text: Redaktionen


Kundrusning till Rusta – går ut med oväntat besked

2024 09 12

Rusta har lyft i motvind och trotsar utmanande omständigheter.

Det står klart när butikskedjan nu redovisar sina resultat från årets första kvartal.

Under perioden har Rusta stärkt lönsamheten och ökat försäljningen inom samtliga segment och dessutom höjt sin nettoomsättning med 3,7 procent jämfört med förra året.

Totalt ligger nu nettoomsättningen på 3 069 miljoner kronor och rörelseresultatet har ökat från 298 miljoner till 351 miljoner kronor.

Detta trots att varuhuset själva menar att det knappt vore möjligt under de ekonomiska förutsättningar som finns.

– Rusta uppnådde under det första kvartalet fortsatt försäljningstillväxt och stärkt lönsamhet inom samtliga segment, trots en utmanande marknad med försiktiga konsumenter, säger Göran Westerberg, vd för Rusta, i en kommentar.

"Antalet nya medlemmar ökar kraftigt"

Han understryker att förklaringen tycks finnas i att Rusta har hittat ett metodiskt sätt att arbeta på som även av allt att döma får kunder att vallfärda till butikerna.

Genom god kostnadskontroll och högre produktivitet genom hela värdekedjan har vi stärkt bruttomarginalen, vilket resulterat i ökad vinst under kvartalet. Samtidigt ökar antalet nya medlemmar i vår kundklubb kraftigt. säger Göran Westerberg.

– Det visar på styrkan i Rustas koncept, där vår tydliga lågprisposition fortsätter att attrahera nya kunder under lågkonjunkturen. En fantastisk kundbas att bygga vidare på när konjunkturen väl vänder.

LÄS MER: Lågpriskedja expanderar i Sverige – 12 nya butiker

"Vansinniga siffror"

Beskedet är ett stort sådant för Rusta som växer som aldrig förr.

Och det finns egentligen ingenting som kan hejda lågprismarknaden, förklarade Göran Westerberg i en intervju med Di tidigare i somras.

Av kundklubbens totalt 5,6 miljoner medlemmar i Norden hade 850 000 av dem strömmat in bara under det senaste året, deklarerades det i juli.

Enligt Rusta har 80 procent av alla svenskar mellan 16 och 80 år handlat i någon av deras butiker.

– Det är vansinniga siffror. Så av runt 7,6 miljoner individer i åldersspannet, rör sig cirka 6,2 miljoner hos oss, sade Göran Westerberg till tidningen vid tillfället.

Enligt vd:n “gled man in på börsen” på en tveksam marknad i uppstarten. Utmaningen har varit att slå hjål på myten om att lågrpriskonceptet bara fungerar under svåra ekonomiska tider.

– Jag är helt övertygad om att vi har en plats på den europeiska marknaden, att vi fyller en lucka, säger Göran Westerberg till Di.

LÄS MER: Anstormning till Rusta – “vansinniga siffror”

Foto: Rusta

Text: Redaktionen


Populärt godis slut i många butiker

2024 09 12

Bubs godis tar slut i butiker och många hyllor står tomma.

Bubs godis har gjort jättesuccé under de senaste åren.

Efter trender på sociala medier har även godisälskare utanför Sverige fattat tycke för det populära svenska godiset.

De är kända för sina klassiska hallonlakritsskallar, surskallar och skumgodis-varianter.

Nu är det dock slut på produkterna i många olika butiker.

Sprids på sociala medier

På bland annat Tiktok ställer sig godiskonsumenter frågan om vad som har hänt med Bubs godis.

Joanna Mossberg, kommunikationschef på Orkla som äger Bubs, förklarar att den enorma efterfrågan gör det svårt att se till att Bubs godis finns tillgängligt i alla butiker hela tiden.

Det rapporterar Nyheter24.

“Blir svårt”

Mossberg understryker att det är svårt att möta efterfrågan.

– Det finns ett enormt intresse och sug efter Bubs godis. Under förra året hade Bubs en tillväxt på nästan 50 procent, säger hon till Nyheter24.

– Det är såklart otroligt roligt, men det gör det svårt att produktionsmässigt hålla samma takt som den höga efterfrågan från konsumenterna.

Baserat i Jönköping

I bland annat USA har suget efter svenskt godis blivit stort under den senaste tiden.

Bubs har därför tvingats till nya investeringar för att se till att de kan möta efterfrågan framöver, såväl i Sverige som internationellt.

Det klassiska svenska företaget är baserat i Jönköping och upplever just nu en enorm succé där det bedöms finnas stor potential även på internationella marknader.

Grundades 1992

Bubs grundades 1992 utanför Jönköping och namnet kommer från de första bokstäverna i grundarnas förnamn.

– Året är 1992. Någonstans i trakterna kring Huskvarna pantsätter en familj sin villa för att börja tillverka godis, förklarar Bubs via sin hemsida.

– Familjen heter Lindström i efternamn och de har sedan starten varit ägare av företaget som sedan 2023 ägs av Orkla Confectionery & Snacks. 

– BUBS förresten? Jo, det står för Bernt, Ulrik, Birgitta och Stefan. Tillsammans har de varit den drivande faktorn för att göra BUBS till ett välkänt och älskat varumärke. 

Foto: A. Jostelius

Text: Redaktionen