SVERIGE: Dystra ölbesked för svenska folket

2022 06 13

En oväntad strejk och månadslånga leveranstider på öltunnor sätter käppar i hjulen för svensk öl i sommar.

Många svenskar har längtat efter sommar och sol – och inte minst att få avsmaka en kall öl på en uteservering i kvällssolen.

Nu kommer dock en smäll för ölsugna svenskar inför årets sommarsäsong: räkna med dyrare öl på landets uteserveringar – i synnerhet när det gäller lokalt producerad sådan, rapporterar Sveriges Radio.

Putin orsakar dyrare tunnor

Bakom det dystra ölbeskedet gömmer sig prisökningar på de tunnor som används när ölen ska tappas.

Öltunnorna tillverkades i Ukraina före Vladimir Putins och Rysslands invasion av landet, och det har gjort att tillverkningen och i förlängningen leveransen ligger kraftigt back. Bryggerierna får vänta i flera månader innan tunnorna levereras, erfar SR.

Brist i hela landet

Sveriges oberoende bryggerier har 150 medlemsbryggerier, och det ser lika illa ut över hela landet.

– Läget är ganska illa. Vi försöker köpa tunnor av varandra, säger Erik Frithiof, ordförande i Sveriges oberoende bryggerier, till kanalen.

Oväntad strejk påverkar

Det är dock inte enbart leveransen av öltunnor som sätter käppar i hjulen för lokalproducerad svensk öl. Även en oväntad situation i Finland gör sitt för att bidra till ökade priser för svenska konsumenter.

En strejk har nämligen brutit ut bland tillverkarna av öletiketter, vilket gör att bryggerier får vänta upp till fyra veckor på sina produkter istället för några dagar. Dessutom skjuter priserna i höjden.

30 procent dyrare i Europa

För den ölsugna delen av svenska folket är det ytterligare en smäll inför sommaren. 

I våras rapporterades hur bryggerier saknar miljoner glasflaskor och i Europa förväntar man sig prisökningar på uppemot 30 procent, erfar BBC.

Flaskproduktionen har upphört

Även Sverige påverkas då flaskproduktionen i Ukraina har upphört helt och hållet efter Rysslands invasion. Dessutom har europeiska bryggerier slutat att köpa glasflaskor från Ryssland, rapporterar SR.

Blickarna vänds istället mot flasktillverkare inom EU. Men produktionen kan inte möta den stora efterfrågan i Skandinavien.

– Vi kan helt enkelt inte öka vår kapacitet kortsiktigt utan det är långa ledtider i en processindustri. Vi har inga möjligheter till det i nuläget, säger Bo Nilsson, vd på Ardagh Glass, Nordens enda tillverkare av förpackningsglas till radion.

Höjd alkoholskatt

Vad gäller alkohol generellt i Sverige har regeringen föreslagit att höja alkoholskatten från och med nästa år.

– Alkohol- och tobaksskatterna är effektiva styrmedel för att förbättra folkhälsan och innebär samtidigt ökade skatteintäkter, skriver regeringen i ett pressmeddelande.

Ingen risk för torka

De goda nyheterna är dock att restaurangerna inte kommer att torrläggas på öl, uppger Sveriges Radio.

Däremot behöver man som konsument alltså räkna med betydligt dyrare öl på uteserveringarna i sommar än vad man tidigare är vana vid.

Foto: M. Benitez

Text: Redaktionen


Succéfilmen har kommit till SVT Play – kan streamas idag

2025 06 20

En animerad succéfilm från 2003 har landat på SVT Play.

För 22 år sedan släpptes en av de mest hyllade animerade filmerna genom tiderna.

Hitta Nemo introducerades då för biobesökare.

Pixar-filmen har nått en rankning på 8,2 på IMDB – och har nu kommit till streamingtjänsten SVT Play.

Det är Hitta Nemo

Den animerade familjefilmen handlar om den överbeskyddande clownfisken Marvin som ger sig ut på en äventyrlig resa genom havet för att hitta sin son Nemo, som blivit fångad av en dykare.

– Under sin färd får Marvin hjälp av den glömska fisken Doris, och tillsammans möter de både faror och vänner i det stora blå, förklarar SVT.

Svenska rösterna

Filmen är regisserad av Andrew Stanton och bland de svenska röstskådespelarna finns bland annat Leif Andrée, Ulla Skoog, Daniel Andersson och Mikael Persbrandt.

Filmen har hyllats brett – bland annat hos den renommerade recensionssajten Roger Ebert.

Läs mer: Netflix utvidgas – erbjuder helt ny funktion

“Även för vuxna”

Sajtens recensent reflekterade 2003 över att filmens huvudsakliga publik inte läser filmrecensioner.

– Deras föräldrar gör det, och till dem och vuxna som inte har barn som ursäkt kan jag säga att ”Hitta Nemo” är ett nöje för vuxna, menas det.

– Det finns skämt som vi förstår som barnen inte förstår, och komplexiteten i Albert Brooks neuroser, och den enorma duken fylld med varelser som har lite av samma hypnotiska skönhet som – ja, fiskar i ett akvarium.

Sajten ger Hitta Nemo fyra av fyra stjärnor i betyg.

“Genialt”

Även BBC:s recensent Nev Pierce hyllar filmen – och ger den fem av fem stjärnor.

Pierce väljer ordet “genialt” för att sammanfatta filmen.

– Hitta Nemo är en fantastisk vattenanimation som är rolig, spännande och oändligt uppfinningsrik och som kommer att tömma adjektivförrådet även hos den mest hyperboliska filmtittaren. Ett ord gör jobbet: genialt.

Läs mer: Netflix ska släppa ny svensk storfilm

Foto: Clement M

Text: Redaktionen


Utsågs till “Årets butik” – går nu i konkurs

2025 06 20

Ett tidigare hyllat bolag tvingas nu tacka för sig.

År 2021 utsågs bolaget Vindpinad till “Årets butik” av branschtidningen Sportfack för sitt hållbarhetsfokus.

Webbutiken – som har sålt produkter för friluftsliv och utomhussport – hyllades brett.

Nu går företaget bakom butiken i konkurs, rapporterar E-handel.

Går i konkurs

Det är Varbergs tingsrätt som har fattat beslutet.

Bolagets förlust hade fördjupats från minus 88 000 kronor till minus 163 000 kronor.

I en rapport från bolaget hänvisar man till inflation, pressade konsumenter och hård konkurrens som bidragande orsaker till utvecklingen.

Sjönk under hälften

Det var i höstas som de stora varningsflaggorna började dyka upp.

Företagets egna kapital sjönk då under hälften av aktiekapitalet, och ekonomin gick inte att rädda.

Anna-Karin Renell vid Advokatbyrån Eriksson & Bengtsson AB har utsetts till konkursförvaltare.

Läs mer: Klassisk butik i konkurs efter mer än 30 år

Det är Vindpinad

Vindpinad är en webbutik med produkter för friluftsliv, utomhussport och vardagsbruk.

– Vår affärside kretsar runt att vi vill hjälpa våra kunder till mer hållbara konsumtionsbeslut, förklarar Vindpinad som sin verksamhet.

– Därför har vi utvecklat en process där vi utvärderar en stor mängd miljö- och produktionsdata om varumärken och deras produkter. Utvärderingen mynnar ut i att varje enskild produkt får hållbarhetspoäng inom fem kategorier.

Det var visionen

Vindpinads långsiktiga vision var enligt egen utsago att bidra till en minskad konsumtion.

– Vi tar oss mot visionen genom att sälja produkter som ska älskas, användas, vårdas, lagas och användas på nytt under så lång tid som det bara är möjligt. Med tiden kommer produkterna berätta historier om både människor, platser och äventyr, menas det.

– Vårt övergripande mål är inte ekonomisk framgång utan vårt mål är ökad hållbarhet. Framgång och lönsamhet är snarare möjliga konsekvenser av, eller bevis för, träget arbete mot just det målet.

Foto: F. Irsara

Text: Redaktionen