VAL 2022: Miljöpartiet vill vända krisläget med “homeparties”

2022 06 01

Hembesök med tilltugg och politiska diskussioner ska rädda Miljöpartiet från vacklande opinionssiffror.

En färsk mätning som presenterades av TV4 Nyheterna  tidigare i veckan gav Miljöpartiet ett mardrömsbesked.

Partiet hade fått se sig omsprungna av Liberalerna och parkerade på 2,9 procent – sämst av alla partier och under fyraprocentsspärren för att klara sig kvar i riksdagen.

“Homeparties” ska vända trenden

Nu hårdsatsar Miljöpartiets representanter för slutspurten inför valet.

Trenden ska vändas med så kallade “homeparties”, skriver Expressen, som i ett längre reportage följt partiets ena språkrör Märta Stenevi på projektets premiär i Eskilstuna.

Bjöd på öl och pizza

Partiets före detta tillförordnade partisekreterare Linus Lakso öppnade sitt hem för väljarna. Förutom politiska diskussioner och en chans att ställa frågor direkt till makthavarna bjöds besökarna på pizza, folköl och smoothies.

Enligt Märta Stenevi är ett av målen att skapa tillit hos potentiella väljare i en trygg och avspänd miljö.

“Bygga ett förtroende”

– Jag tror att för att bygga ett förtroende så måste man ju också liksom nå ut en krets i taget. Och vi behöver ju prata med alla som är intresserade av att prata med oss och se till att göra det, för att de också sedan förhoppningsvis ska tycka att vi har sagt någonting vettigt och föra det vidare. Och sedan behöver vi prata med väldigt många människor. Det är ju ingen tvekan om det, säger Märta Stenevi till Expressen.

Vill bilda majoritetsregering

Miljöpartiet har också öppet deklarerat att målet är att bilda en majoritetsregering tillsammans med Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Centerpartiet efter valet i höst.

– Det allra bästa vore om vi närmar oss en finsk regeringsbildning där man har ett brett parlamentariskt underlag i regeringen, uttryckte partiets manliga språkrör, sade Per Bolund till nyhetsbyrån TT förra veckan.

Moderatledaren blev provocerad

Förslaget har inte gått hem hos moderatledaren och statsministerkandidaten Ulf Kristersson, som vände sig direkt mot sin forna allianskollega Annie Lööf i Centerpartiet efter att partiet nämnts i den föreslagna konstellationen.

– C har målat in sig i ett märkligt politiskt hörn, som bara gynnar S, framhåller partiledaren i ett inlägg på Facebook.

Håller hoppet uppe

Enligt Linus Lakso är opinionsläget oroande, men Miljöpartiet är fortsatt hoppfulla om att vända de svaga siffrorna till 11 september då svenska folket beger sig till valurnorna.

– Det är klart att man hade önskat att vi hade högre siffror. Men samtidigt så tycker jag att känslan i partiet ändå är god. Folk är ändå peppade på att bedriva valrörelse och kämpa oss uppåt, säger han till Expressen.

Foto: Elevate resp Miljöpartiet

Text: Redaktionen


Stoppad läsk gör comeback – var populär på 1980-talet

2024 12 31

En av de mest uppmärksammade läskedryckerna från 1980-talet kommer tillbaka.

Minns du Jolt Cola?

För 40 år sedan blev drycken en riktig snackis efter att ha erbjudit “allt socker och dubbelt så mycket koffein” och försökt ta upp kampen mot Coca-Cola och Pepsi.

Satsningen gick sådär i det långa loppet.  

År 2009 ansökte företaget om konkursskydd och försvann. Drycken dök kort upp  igen 2017 och slutade sedan att säljas 2019.  

Nu ska dock Jolt Cola tillbaka till butikerna, rapporterar CNN.  

– Men på ett mycket modernare sätt, säger Ryan Monahan, marknadschef på Redcon1 som leder nylanseringen.  

Blir energidryck  

Den här gången är inte tanken att Jolt Cola ska konkurrera med Coca-Cola eller Pepsi.

Istället presenteras produkten som ännu ett alternativ på den kraftigt växande energidrycksmarknaden och ska utmana exempelvis Red Bull, Monster och Celsius.

Drycken ska säljas i halvlitersburkar och kommer att innehålla 200 milligram koffein, vilket kan jämföras med 70 milligram i burkarna från 80-talet, som dock enbart innehöll drygt 33 centiliter läsk.

Ökar över hela världen

Att Jolt Cola gör comeback som energidryck snarare än som klassisk läsk beror just på att marknaden för energidrycker expanderar mycket snabbare.

– Verkligheten är att det är läskföretagen som vi verkligen ser en nedgång för, säger Ryan Monahan till CNN.

Den globala energidrycksmarknaden förutspås nå 48,1 miljarder dollar 2024 och växa till 80,8 miljarder dollar till 2033.

Sverige är inget undantag i trenden. Mellan 2020 och 2024 dubblerades försäljningen i vanliga matbutiker, uppger Dagligvarunytt.

Största ökningen är, oväntat nog, i kundgruppen 60-69 år där konsumtionen nästan fördubblats från 12 till 23 procent.

Livsmedelsverket avråder unga

Johan Ålander, toxikolog på Livsmedelsverket, har tidigare flaggat för att energidryck kan orsaka både sömnproblem och hjärtklappning.

Myndigheterna avråder ungdomar från konsumtion på grund av koffeinhalterna.

Vissa enegridrycker motsvarar omkring tre koppar kaffe. Det finns också så kallade ”shots”, där koffeininnehållet har koncentrerats, har Johan Ålander sagt till SVT.

Den nya varianten av Jolt Cola kommer även att finnas i sockerfri form. Om drycken kommer att säljas i Sverige finns det i dagsläget inget klart besked om.

Foto: V. Izquierdo

Text: Redaktionen


Raseri mot ny avgift – många hushåll har den

2024 12 31

Senast den 1 januari 2027 ska alla elnätsföretag ha infört en ny prismodell som inkluderar en så kallad effektavgift.

Den nya prismodellen innebär att elnäts­kostnaden kan bli lägre om kunder sprider ut eller flyttar sin elanvändning till tidpunkter där efterfrågan är mindre.

Samtidigt kan elkostnaderna bli högre om man använder mycket el samtidigt och vid tidpunkter då efterfrågan är stor.

– Den nya prismodellen innebär att elnäts­kostnaden kan bli lägre om du sprider ut eller flyttar din elanvändning och högre om du använder mycket el samtidigt, skriver Energimarknadsinspektionen om den nya avgiften som mängder av elnätsbolag redan har infört.

Anmälningar väller in

Stora delar av svenska folket är dock missnöjda med den nya avgiften.

Anmälningar väller in mot elnätsbolagen, rapporterar SR Ekot.

Branschorganisationen Villaägarna är en av flera aktörer som riktar kritik mot effektavgiften.

Enligt organisationen leder den till högre elräkningar för många hushåll som har svårt att få ihop livspusslet.

– En kall vinterdag kanske barnen spelar datorspel samtidigt som maten ska lagas och träningskläderna behöver tumlas. Vid sådana tillfällen kan det totala effektuttaget bli högt, vilket leder till att hushållet straffas med en högre elfaktura, trots att den höga förbrukningen bara var tillfällig, framhåller Villaägarna.

Enligt branschorganisationen är det inte är rimligt att förvänta sig att svenska hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

– Människors vardag fungerar inte på det sättet, och det går inte att planera livet som i en nationalekonomisk lärobok.

Vidare pekar Villaägarna på att  effektavgiften saknar stöd i forskningen. Kunder bryr sig inte om avgiften eller känner ej till den, vilket innebär att de besparingar i kapacitetsinvesteringar som används som argument för införande av effektavgiften  inte kommer att realiseras. 

”Väldigt mycket samtal”

Under 2024 har Energimarknadsinspektionen mottagit mängder av klagomål om elbolag från missnöjda kunder. Antalet klagomål ligger kvar på samma höga nivå som under krisåren 2022 och 2023.

– Vi får väldigt mycket samtal och mejl från upprörda personer som vill ha svar. Det är svårt att vara elkund i dag, säger Madeleine Hermansson vid Energimarknadsinspektionen till Ekot.

Foto: D. MacKay

Text: Redaktionen