VAL 2022: Miljöpartiet vill vända krisläget med “homeparties”

2022 06 01

Hembesök med tilltugg och politiska diskussioner ska rädda Miljöpartiet från vacklande opinionssiffror.

En färsk mätning som presenterades av TV4 Nyheterna  tidigare i veckan gav Miljöpartiet ett mardrömsbesked.

Partiet hade fått se sig omsprungna av Liberalerna och parkerade på 2,9 procent – sämst av alla partier och under fyraprocentsspärren för att klara sig kvar i riksdagen.

“Homeparties” ska vända trenden

Nu hårdsatsar Miljöpartiets representanter för slutspurten inför valet.

Trenden ska vändas med så kallade “homeparties”, skriver Expressen, som i ett längre reportage följt partiets ena språkrör Märta Stenevi på projektets premiär i Eskilstuna.

Bjöd på öl och pizza

Partiets före detta tillförordnade partisekreterare Linus Lakso öppnade sitt hem för väljarna. Förutom politiska diskussioner och en chans att ställa frågor direkt till makthavarna bjöds besökarna på pizza, folköl och smoothies.

Enligt Märta Stenevi är ett av målen att skapa tillit hos potentiella väljare i en trygg och avspänd miljö.

“Bygga ett förtroende”

– Jag tror att för att bygga ett förtroende så måste man ju också liksom nå ut en krets i taget. Och vi behöver ju prata med alla som är intresserade av att prata med oss och se till att göra det, för att de också sedan förhoppningsvis ska tycka att vi har sagt någonting vettigt och föra det vidare. Och sedan behöver vi prata med väldigt många människor. Det är ju ingen tvekan om det, säger Märta Stenevi till Expressen.

Vill bilda majoritetsregering

Miljöpartiet har också öppet deklarerat att målet är att bilda en majoritetsregering tillsammans med Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Centerpartiet efter valet i höst.

– Det allra bästa vore om vi närmar oss en finsk regeringsbildning där man har ett brett parlamentariskt underlag i regeringen, uttryckte partiets manliga språkrör, sade Per Bolund till nyhetsbyrån TT förra veckan.

Moderatledaren blev provocerad

Förslaget har inte gått hem hos moderatledaren och statsministerkandidaten Ulf Kristersson, som vände sig direkt mot sin forna allianskollega Annie Lööf i Centerpartiet efter att partiet nämnts i den föreslagna konstellationen.

– C har målat in sig i ett märkligt politiskt hörn, som bara gynnar S, framhåller partiledaren i ett inlägg på Facebook.

Håller hoppet uppe

Enligt Linus Lakso är opinionsläget oroande, men Miljöpartiet är fortsatt hoppfulla om att vända de svaga siffrorna till 11 september då svenska folket beger sig till valurnorna.

– Det är klart att man hade önskat att vi hade högre siffror. Men samtidigt så tycker jag att känslan i partiet ändå är god. Folk är ändå peppade på att bedriva valrörelse och kämpa oss uppåt, säger han till Expressen.

Foto: Elevate resp Miljöpartiet

Text: Redaktionen


Matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

2024 10 16

Priserna sjunker kraftigt på ett flera populära matvaror.

Det beskedet kommer i samband med att det på tisdagen konstaterats att inflationen sjunker till 1,6 procent mätt i KPI.

På listan finns bland annat grönsaker som purjolök, blomkål och gul lök. Den förstnämnda sjunker så mycket som 30,7 procent jämfört med för bara en månad sedan.

Även tomater och päron tillhör kategorierna som sjunker mest om man istället jämför med hur det såg ut i september förra året, meddelar Statistiska centralbyrån.

"Ovanlig utveckling"

Totalt sjunker priserna på grönsaker med 1,9 procent sedan augusti.

Även oljor och fetter sjunker, precis som bröd och övriga spannmålsprodukter.

Den varugrupp som sjunker mest (-2,1 procent) jämfört med för ett år sedan är fisk.

Sänkningarna spiller dock inte över på livsmedelspriserna överlag. Slår man ut siffrorna ökade priset på livsmedel och alkoholfria drycker totalt sett med 0,6 procent jämfört med föregående månad.

– Det är en lite ovanlig utveckling jämfört med tidigare år, livsmedelspriserna brukar ofta sjunka i september, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

– Prisökningarna var störst på citroner, färska bär, och apelsiner. Samtidigt sjönk priserna på purjolök, blomkål och gul lök.

Produkterna som minskade mest i pris

Här är produkterna som minskat mest i pris.

Produkt

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Purjulök

-30,7

1,5

Blomkål

-8,9

0,5

Vitkål

-8,6

8,3

Gul lök

-7,2

-23,8

Lammkött

-5,6

-0,4

Färska champinjoner

-5,0

-4,1

Sallad

-4,6

-12,9

Gurka

-4,6

38,3

Här är varorna som höjs:

Produkter

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Citroner

18,8

18,9

Färska bär

17,4

-1,8

Apelsiner

14,4

-8,7

Djupfryst fisk

9,3

-5,3

Griskött

6,0

6,3

Choklad

4,7

19,5

Kaffe

3,6

6,5

Djupfrysta skaldjur

3,4

0,6

Prisförändringar i samtliga varugrupper:

Varugrupp

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Bröd/spannmål

-0,5

-0,9

Kött

0,8

2,2

Fisk

2,0

-2,1

Mjölk, ost och ägg

-0,1

3,1

Oljor och fetter

-1,3

1,2

Frukt

4,0

-0,7

Grönsaker

-1,9

0

Sötsaker och glass

0,5

6,7

Övriga livsmedel

1,2

2,1

Kaffe, te och kakao

3,1

7,2

Mineralvatten, läsk, juice

1,6

4,1

Livsmedel

0,4

1,7

Alkoholfria drycker

2,0

5,5

Källa: SCB

Text: Redaktionen


Storkedja gör comeback i Sverige – stängde 50 butiker

2024 10 16

En populär butikskedja inom hälso- och skönhetsbranschen gör comeback i Sverige.

Det handlar om skönhetskedjan The Body Shop, som i våras meddelade att samtliga av bolagets 50 butiker stängs ner i Sverige.

Nu står det klart att tidigare anställda har köpt rättigheterna till The Body Shop i Sverige och Danmark.

Kedjan är därmed tillbaka på den svenska marknaden.

– Efter en nyligen global ägarförändring är The Body Shop tillbaka på banan med förnyad kraft, och i Sverige och Danmark blir det nu med svenska och danska ägare vid rodret, framhåller skönhetsbolaget i ett uttalande.

Nya butiker

Ägargruppen består bland annat av två tidigare verkställande direktörer, Mark Hermann och Cecilia Daun. Övriga två medlemmar är Alexis Tchikladzé och Nina Juul, som båda har lång erfarenhet av skönhetsbranscher.

Tillsammans siktar ägargruppen på att etablera The Body Shop på nytt i Danmark och Sverige.

De vill bygga upp en ny webbshop och återställa kunddatabasen. Målsättningen är att lansera den nya webbutiken i början av november. I samma veva hoppas ägarna kunna öppna flaggskeppsbutiker i Malmö och Stockholm.

– Världen behöver ett värdebaserat varumärke som The Body Shop och kunderna förtjänar effektiva och innovativa produkter med ordentlig etik till rättvisa priser, säger medägaren och vd:n Mark Hermann.

– Vi är eldsjälar som har tagit oss an stora uppgifter tidigare och inte är rädda för att kavla upp ärmarna. Vi tror på att det kan vara professionellt att ha roligt, så vi värnar om en kultur med plats för mod, olikheter och galna idéer.

Krisartat år

The Body Shop har tampats med ekonomiska bekymmer under en längre tid.

Kedjan har lagt ner e-handeln och flera butiker har tvingats slå igen dörrarna runt om i världen. I Storbritannien har bolaget tvingats stänga ner varannan butik.

I Sverige stängdes 50 butiker, men ett 20-tal affärer har drivits vidare som fristående butiker.

De nya ägarna lovar att stödja butikerna.

– Något av det första head franchiseägarna kommer att ta itu med är att stödja de nuvarande 20+ privatägda butikerna (franchise), som har kämpat en tapper kamp. 

Foto: M. Petrucci

Text: Redaktionen