JUST NU: Ryssland inleder förhandlingar med Turkiet

2022 05 30

Rysslands diktator Vladimir Putin har samtalat med Turkiets president Recep Tayyip Erdogan.

I samtalen med Erdogan uppges Putin ha klargjort att han är redo att öppna upp handelsvägarna på Svarta havet, rapporterar AFP.

”Turkiska partners”

– Vladimir Putin är redo att bidra till en obehindrad sjötransport med sina turkiska partners. Det gäller även exporten av spannmål från ukrainska hamnar, fastslår Kreml i ett uttalande.

De två ledarna diskuterade situationen som uppstått i haven mellan länderna.

Det viktigaste är att ”säkerställa säker navigering i Svarta och Azovska havet och eliminera hotet från minor i dessa vatten”, fastlår Kreml. 

Kravet på väst

I samtalen med sin motpart i Turkiet upprepade Vladimir Putin sina krav på väst.

– Ryssland är redo att exportera betydande volymer gödselmedel och jordbruksprodukter om de antiryska sanktionerna hävs, sa diktatorn och hävdade att den globala livsmedelskris som har uppstått är ett resultat av en ”kortsiktig” västerländsk politik.

Blockerat hamnarna

Rysslands anfallskrig i Ukraina har resulterat i att viktig export av spannmål och jordbruksprodukter har blockerats från landet. Samtidigt har sanktioner från väst påverkat leveranser av råvaror från Ryssland.

Ukraina och Ryssland producerar drygt 30 procent av världens vete, rapporterar Reuters.

Den avstannade exporten har underblåst en oro för en stundande global kris.  Befolkningen i flera av världens fattigaste länder riskerar att drabbas av hungersnöd. Enligt FN kommer det påverka miljarder människor.

Rysk blockad

Trots varningen från FN blockeras dussintals containerfartyg i ukrainska hamnar av ryska styrkor. Blockaden kväver exporten av bland annat vete, solrosolja och gödselmedel.

Svarta havet är även svårnavigerat, då flera minor har placerats ut av både ryska och ukrainska trupper, rapporterar Reuters.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

2024 10 15

Priserna sjunker kraftigt på ett flera populära matvaror.

Det beskedet kommer i samband med att det på tisdagen konstaterats att inflationen sjunker till 1,6 procent mätt i KPI.

På listan finns bland annat grönsaker som purjolök, blomkål och gul lök. Den förstnämnda sjunker så mycket som 30,7 procent jämfört med för bara en månad sedan.

Även tomater och päron tillhör kategorierna som sjunker mest om man istället jämför med hur det såg ut i september förra året, meddelar Statistiska centralbyrån.

"Ovanlig utveckling"

Totalt sjunker priserna på grönsaker med 1,9 procent sedan augusti.

Även oljor och fetter sjunker, precis som bröd och övriga spannmålsprodukter.

Den varugrupp som sjunker mest (-2,1 procent) jämfört med för ett år sedan är fisk.

Sänkningarna spiller dock inte över på livsmedelspriserna överlag. Slår man ut siffrorna ökade priset på livsmedel och alkoholfria drycker totalt sett med 0,6 procent jämfört med föregående månad.

– Det är en lite ovanlig utveckling jämfört med tidigare år, livsmedelspriserna brukar ofta sjunka i september, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

– Prisökningarna var störst på citroner, färska bär, och apelsiner. Samtidigt sjönk priserna på purjolök, blomkål och gul lök.

Produkterna som minskade mest i pris

Här är produkterna som minskat mest i pris.

Produkt

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Purjulök

-30,7

1,5

Blomkål

-8,9

0,5

Vitkål

-8,6

8,3

Gul lök

-7,2

-23,8

Lammkött

-5,6

-0,4

Färska champinjoner

-5,0

-4,1

Sallad

-4,6

-12,9

Gurka

-4,6

38,3

Här är varorna som höjs:

Produkter

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Citroner

18,8

18,9

Färska bär

17,4

-1,8

Apelsiner

14,4

-8,7

Djupfryst fisk

9,3

-5,3

Griskött

6,0

6,3

Choklad

4,7

19,5

Kaffe

3,6

6,5

Djupfrysta skaldjur

3,4

0,6

Prisförändringar i samtliga varugrupper:

Varugrupp

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Bröd/spannmål

-0,5

-0,9

Kött

0,8

2,2

Fisk

2,0

-2,1

Mjölk, ost och ägg

-0,1

3,1

Oljor och fetter

-1,3

1,2

Frukt

4,0

-0,7

Grönsaker

-1,9

0

Sötsaker och glass

0,5

6,7

Övriga livsmedel

1,2

2,1

Kaffe, te och kakao

3,1

7,2

Mineralvatten, läsk, juice

1,6

4,1

Livsmedel

0,4

1,7

Alkoholfria drycker

2,0

5,5

Källa: SCB

Text: Redaktionen


Laddbolag går i konkurs

2024 10 15

Hundratals anställda drabbas när ett laddbolag kastar in handduken.

Nästa konkurs i elbilsbranschen är bekräftad.

Laddboxtillverkaren EVBox har fått det för tufft och tvingas kasta in handduken.

Det nederländska företaget, som har haft verksamhet i Sverige, har tillverkat laddboxar och laddstolpar sedan 2010 men tackar nu för sig.

Det rapporterar Carup.

700 anställda

EVBox har enligt Carup 550 000 laddstationer i 70 olika länder, däribland Sverige.

Bolagets 700 anställda behöver nu se sig om för nya arbetstillfällen.

Enligt uppgifter har konkursbeskedet varit chockartat för de anställda, som trodde att marknaden skulle kunna lätta framöver.

Inte tillräckligt

Tidigare i år uppgav branschorganisationen M Sverige att antalet laddstolpar runt om i landet hade ökat kraftigt.

Under 2023 ökade antalet laddstolpar ordentligt, men ligger fortfarande på en nivå som är under acceptabel.

Det sade Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.

“Stort gap”

Stjernvall menade då att det är långt kvar tills vi når tillräckliga nivåer.

– Laddstolpar är en grundläggande förutsättning för att kunna köpa och köra en elbil. Det är glädjande att laddstolparna har ökat så kraftigt, men det är fortfarande ett stort gap till vad som är en acceptabel nivå.

Så var det då

Enligt en granskning från i februari så var det bara tre län som hade tillräckligt med laddstolpar.

– Endast Gotland, Jämtland och Blekinge har ett tillräckligt antal laddstolpar, alla andra län ligger efter, förklarade M Sverige.

– Utbyggnadstakten har varit allra bäst i Blekinge, Gotland och Halland. Blekinge har tidigare under flera år haft en bottennotering och varit bland de län där utbyggnaden gått allra långsammast.

En svajig konjunktur, svalt intresse hos konsumenter och andra faktorer spelar in till att elbilsmarknaden såväl som bilmarknaden som helhet har fått det tufft.

Flera ledande aktörer runt om i Europa och i Sverige har haft det kämpigt, och inväntar ytterligare räntesänkningar och hoppas på större intresse hos konsumenter framöver.

Foto: EVBox

Text: Redaktionen