JUST NU: Efter historiska beskedet – nytt land följer trenden

2022 04 07

På onsdagen blev Tjeckien första land att skicka militärfordon till Ukraina.

Fem stridsvagnar och fem pansarskyttefordon har transporterats till landet, uppger en försvarskälla till nyhetsbyrån Reuters.

Nu följer ännu ett land i Tjeckiens fotspår.

Delegation på besök

Under torsdagen har Storbritannien redogjort för vilka vapen och vilken militär utrustning som landet erbjuder att skicka till Ukraina.

En ukrainsk delegation besökte på torsdagen den militära träningsanläggningen Salisbury Plain i Storbritannien, rapporterar BBC.

Tungt bepansrat fordon

Delegationen fick bland annat skåda det tungt bepansrade militärfordonet ”Mastiff”, som har sexhjulsdrift och plats för tio soldater.

Den brittiska militären visade även spaningsfordonet Jackal för ukrainarna, uppger BBC.

Även det är ett tungt bepansrat fordon med sexhjulsdrift och ett stort automatgevär monterat baktill.

Det är inte bekräftat att fordonen kommer att skickas till Ukraina, men uppgifterna indikerar att det kommer att ske. 

Höjt ribban

Tidigare har det varit rött ljus för Natoländer att skicka både stridsflygplan och militärfordon till Ukraina. Men efter Tjeckiens historiska besked verkar det som att ribban har höjts.

Ännu har inget land skickat stridsflygplan till landet. Nato-landet Polen lade fram ett sådant förslag i början av mars, men det avvisades snabbt av Pentagon.

– Ukraina har flera skvadroner med fullt stridsdugliga stridsflygplan, det skulle inte tillföra särskilt mycket att skicka fler utan kan komma att öka spänningarna med Ryssland, kommenterade Pentagons talesperson John Kirby.

Vapen, vapen, vapen

”Vapen, vapen och vapen.”

Ukrainas utrikesminister Dmytro Kuleba gav ett tydligt besked när han talade inför Natos medlemsländer på torsdagen.

– Min agenda är väldigt enkel. Den innehåller bara tre punkter: vapen, vapen och vapen, sa han till journalister utanför Natos högkvarter i Bryssel, enligt AFP.

Enligt rapporterna från Storbritannien verkar landet hörsamma Kulebas önskemål.

Foto: K. Schmidt 

Text: Redaktionen


Klart besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 12 20

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.

Detta trots att regeringen tidigare i år meddelade en uppmärksammad höjning av reduktionsplikten.

– Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Kalkylen kan spricka

Enligt Statistiska centralbyrån har dock utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent hittills i år.

Det innebär ett högre trafikutsläpp än regeringen räknade med – och den beräkning som regering gick fram med är därmed på väg att spricka, uppger SVT Nyheter.

– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till kanalen.

Tydligt besked

Missar Sverige ESR-målet kan det resultera i böter på miljardbelopp till EU. 

Beskedet till folk som kör bensin- och dieselbil är dock mycket tydligt: att höja inblandningen är överhuvudtaget inte aktuellt som en anpassning.

– Nej, jag menar att ytterligare vrida reduktionsplikten inte är att lösa problemet, den riktiga lösningen är mycket mer komplex, säger Romina Pourmokhtari.

Sänkte skatten

I samma veva som regeringen i augusti meddelade att reduktionsplikten höjs från sex till tio procent aviserades också ett förslag om sänkt skatt på drivmedel.

– Den sänkta skatten beräknas totalt mer än kompensera för det prispåslag som reduktionsplikten kan leda till, framhöll regeringen.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, tillade Sverigedemokraterna i en kommentar till Aftonbladet vid tillfället.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Risk för jättekrasch – ”värre än finanskrisen”

2024 12 20

Hösten 2008 kraschade den amerikanska bostadsmarknaden, vilket ledde till en global finanskris.

När investmentbanken Lehman Brothers gick i konkurs i september 2008 spred sig paniken på världens finansmarknader.

Stockholmsbörsen rasade nästan 60 procent på ett år och kronans värde störtdök med 40 procent. Samtidigt sköt arbetslösheten i höjden och räntan tickade uppåt i en snabb takt.

”Panik på marknaden”

Orsaken till finanskrisen 2008 var en katastrofalt fungerande amerikansk bolånemarknad.

– Folk hade fått lån på felaktiga grunder. Sedan hade de här lånen paketerats om och sålts vidare, förklarar Swedbanks chefsekonom Anna Bremam i en intervju med SVT.

– När huspriserna sedan började falla visste man inte vem i det finansiella systemet som satt på riskerna. Då blev det panik på marknaden.

Stort larm: ”Kan bli värre än 2008”

Nu kan det återigen vara dags för panik på marknaden.

Världen riskerar en ny finanskris och den här gången kan det bli ännu värre än förra gången.  

Det framhåller den amerikanska senatens finansutskott i en ny rapport

– Den växande instabiliteten på de amerikanska bostadsförsäkringsmarknaderna kan leda till en bostadskrasch värre än 2008 om inte beslutsfattare agerar snabbt, står det i rapporten. 

Ökad risk 

Den ökade risken för extrema väderhändelser pekas ut om orsaken till den potentiella kraschen. 

Bostäder som drabbas av naturkatastrofer har blivit ett stort problem för försäkringsbolag i USA.

Detta eftersom klimatförändringarna har ökat risken för extrema väderhändelser, vilket tvingar försäkringsbolagen att betala ut mer pengar. 

I dag vägrar många försäkringsbolag att teckna försäkringar i utsatta områden. Alternativt chockhöjer försäkringsbolagen priserna eller begränsar omfattningen av ersättningen.

Finansutskottet varnar för att utvecklingen riskerar att leda till en ny finanskris.

– Om försäkringsbolagen vägrar att täcka fastigheter, som riskerar extrema väderhändelser, kommer inte bolånebolag att låna ut till dem.  Som ett resultat av den ökade svårigheten att få ett bolån kommer fastighetsvärdena sannolikt att sjunka. Det kommer innebära farliga konsekvenser för hela den amerikanska bostadsmarknaden.

Foto: E.J Sutcliffe

Text: Redaktionen