30 oktober 2025

“Kan omedelbart agera” – flera Natoplan i luften

2025 10 30

Flera Natoländer har skickat upp stridsflyg tidigt på torsdagsmorgonen.

Det bekräftar den polska militären i ett uttalande.

Skälet är att Ryssland intensifierat massiva attacker mot Ukraina.

– Med anledning av att Ryska federationen genomför attacker mot mål på Ukrainas territorium har polska och allierade flyg påbörjat operationer i vårt luftrum, meddelar Polens operativa kommando på X.

Allt aktiveras

Operationen är kraftfull.

Enligt den polska militären aktiveras “alla tillgängliga styrkor” från Natolandet.

– I enlighet med gällande procedurer har de väpnade styrkornas operativa befälhavare aktiverat alla tillgängliga styrkor och resurser som står till hans förfogande, framhäver kommandot vidare och tillägger:

– Jaktplan och ett tidigt varningsplan har lyft, och markbaserade luftförsvarssystem samt radarsystem har satts i högsta beredskap.

"Redo att omedelbart agera"

Polen understryker att åtgärderna är av förebyggande karaktär.

Operationen syftar till att “skydda och säkra luftrummet”.

– Särskilt i områden som gränsar till hotade regioner.

Militären låter dock meddela att stridsflygen kan agera med mycket kort varsel.

– De väpnade styrkornas operativa kommando övervakar den aktuella situationen, och underlydande styrkor och resurser är fortsatt redo att omedelbart agera.

LÄS MER: Dubbelattack mot Ryssland

Attackerat energiinfrastruktur

I Ukraina har akuta strömavbrott inträffat över stora delar av landet till följd av den massiva ryska drönarattacken under natten, som riktats mot ukrainsk energiinfrastruktur.

– Om ni för närvarande har elektricitet, vänligen förbruka den sparsamt, uppmanar den statliga energinätsoperatören Ukrengo i ett uttalande.

Minst elva personer, inklusive sex barn ska ha skadats i Zaprizhzhia av attacken, enligt Kyiv Independent.

LÄS MER: EU-minister hotar: ”Jämna Moskva med marken”

Arkivfoto: G. Croisiaux

Text: Redaktionen


Här är tre svenska filmer på SVT Play som du måste se

2025 10 30

SVT Play fyller löpande på sitt utbud.

Och nu lyfts tre av de bästa svenska filmerna hos streamingsajten fram.

Det är filmexperten Eric Diedrichs som för Café har gått igenom SVT Plays utbud för att leta fram det allra bästa.

Tre bästa svenska

Diedrichs lyfter fram Amanda Kernells “enastående skilsmässodrama” Charter från 2020.

Filmen har 6,2 i betyg på IMDB med bland andra Ane Dahl Torp, Sverrir Gudnason och Tintin Poggats Sarri i huvudrollerna.

– Ett drama om Alice som börjar inse att hon håller på att förlora den pågående vårdnadstvisten med exmaken Mattias, förklarar SVT Play om filmen.

– I ett sista desperat försök att vinna sina två barn tillbaka bestämmer sig Alice för att föra bort dem på en charterresa till Teneriffa.

Lilja 4-ever

Filmexperten lyfter även fram Exodus från 2023 och Lukas Moodyssons Lilja 4-ever från 2002.

Exodus är ett drama om tolvåriga Amal som är på flykt från Syrien och tvingas lita på människosmugglare, regisserad av Abbe Hassan.

Lilja 4-ever handlar om 16-åriga Lilja som bor i en sliten och fattig förort någonstans i det forna Sovjetunionen.

– Hennes enda vän är den unge pojken Volodja och tillsammans drar de runt i området och fantiserar om hur man kan göra livet lättare att leva, förklarar SVT Play.

– En dag tänds hoppet när Lilja blir förälskad i Andrej som ber henne följa med till Sverige för att börja ett nytt liv. 

Kommer snart

SVT Play är samtidigt på väg att fylla på utbudet med en rad filmer.

Det rör sig bland annat om svensk-danska Cornelis från 2010, skräckfilmen Smile från 2022 och Svensson, Svensson-filmen från 1997.

World War Z

En annan film som inom kort läggs till är den hyllade amerikanska zombiefilmen World War Z från 2013 med Brad Pitt i huvudrollen.

– En skräckthriller där den tidigare FN-medarbetaren Gerry Lane kämpar mot tiden för att stoppa en global zombiepandemi som hotar att utplåna hela mänskligheten, framhåller SVT Play om filmen.

– När världens regeringar faller och samhällen kollapsar reser Gerry jorden runt i jakt på svar och en möjlig lösning.

Foto: T. Barbhuiya

Text: Redaktionen


30 oktober 2025

Kunder varnas för populära ICA-kampanjer

2025 10 30

Antalet multikampanjer – som "köp 2 betala för 1” – har skjutit i höjden hos svenska matbutiker.

Ica sticker ut i statistiken.

Hela 75 procent av erbjudandena hos landets Ica Nära- och Ica Kvantum-butiker är multikampanjer. Det uppger jämförelsesajtens Matpriskollens vd Ulf Mazur för Dagligvarunytt.

Han är mycket bekymrad över utvecklingen, som han menar har ”landat helt fel”.

– Det kan inte vara lagens mening att man ska förstöra för konsumenterna, säger Mazur till tidningen.

Varnar kunder

Ulf Mazur har tidigare varnat kunder för att hoppa på kampanjerna.

– Multierbjudanden är ett sätt för kedjorna att flytta lagret från deras lager och butiker, till kundens kök, skafferi och frysar och det ska man som konsument se upp med. Är det kylda varor så blir det snabbt gammalt och även skafferivaror har sin bäst före-tid, har experten sagt.

”Jättebov i dramat”

Ulf Mazur har också kritiserat multikampanjer för att öka matsvinnet.

– Hos Matpriskollen har vi haft många appanvändare om hört av sig och undrat om just detta. Man förstår inte riktigt varför man ska tvingas köpa så många av samma produkter för att få rabatten. Inte minst har vi ju två miljoner singelhushåll i Sverige och 40 procent av alla svenskar bor själva.

– Multikampanjerna uppmuntrar kunderna att handla fler produkter än man kanske hinner äta upp innan de blir dåliga – och är därför en jättestor bov i svinndramat.

LÄS MER: Ica-butik tvingas till akut åtgärd – kunder skräms bort 

Ica svarar

Enligt Mazur ökar kampanjformen på grund av de nya reglerna i prisinformationslagen, som fastslår att när priset sänks på en produkt ska det tidigare priset alltid anges. Det angivna priset ska dessutom vara det lägsta som varan haft under de senaste 30 dagarna. 

För att runda de nya reglerna har matbutikerna ökat antalet multikampanjer, enligt Mazur. 

Ica har dock en annan förklaring. Matjätten uppger att kampanjerna syftar till att möta kundernas behov.

– Vi ser att kunderna uppskattar möjligheten att köpa flera varor till ett bra multipris, och vi har både bra erbjudanden på singelpack för enmanshushållen och multierbjudanden för de större familjerna, framhåller Icas marknadsdirektör Fredrik Kullberg i en kommentar till Dagligvarunytt.

LÄS OCKSÅ: Kraftig kritik mot Ica Maxi – från Handels

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen