Valkampanjen i gång – Se en av de första stora partisatsningarna
2022 02 14
Moderaterna går nu ut med en av de första stora valreklamsatsningarna under valåret 2022.
Nu har valkampanjen dragit igång på riktigt.
Två tydliga valtecken
Veckan inleddes med en het partiledardebatt i TV4 där alla åtta partier drabbade samman på bästa sändningstid. Och nu kommer nästa tydliga vårtecken – eller snarare valtecken – och det består av att partiernas valreklam nu kommit igång.
Tidigare än valspurten
Förr i tiden var det partireklam i papperstidningarna som var den stora grejen men nu är det förstås nätet som dominerar och många partier beaktar det faktum att en hel del väljare bestämmer sig betydligt tidigare än valspurten och sista veckan.
Stor moderatkampanj
Därför kan det vara klokt att komma igång med valreklamen redan i vår och Moderaterna har nu gått ut med en stor valkampanj med fokus mot brottsligheten.
Kampanjen syns på stora webbsidor redan i dag.
Stoppa grova brottsligheten
– 1672 skjutningar i Sverige (sedan 2017), lyder huvudtexten på Moderaternas nya valreklam.
Därefter följer bland annat underrubriken ”Nu får vi ordning på Sverige”. Budskapet är med andra ord att Moderaterna är partiet som kan stoppa den grova brottsligheten.
Även SD
Brottsligheten och gängkriminaliteten väntas bli en av de största valfrågorna och enligt opinionsmätningar avseende sakfrågorna är det en fråga där Moderaterna och Sverigedemokraterna har stort förtroende hos väljarna.
Sjukvården och äldreomsorgen
Frågor där Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har stort förtroende bland svenska folket är enligt mätningar bland annat sjukvården och äldreomsorgen.
Klimatet är en annan stor fråga och där ligger Miljöpartiet och Moderaterna bra till.
Kristdemokraterna, Centern och SD hör till partierna som även fokuserar extra mycket på landsbygden och till Liberalernas huvudfrågor hör integrationen.
Sverigedemokraterna har även invandring som en av sina paradfrågor.
Topp fem-listan
När Demoskop rankade väljarnas viktigaste sakfrågor i december så blev topplistan så här.
1, Lag och ordning, 31 % (-2)
2, Miljö och klimat, 16 % (+1)
3, Vården 14 %, (+4)
4, Invandring, 13 % (-2)
5, Integration, 8 % (-1)
Värdet avser andelen väljare som anser att det är en av de tre viktigaste sakfrågorna. Inom parentes ses förändringen i procentenheter jämfört med förra månaden.
Läs mer om Demoskops mätning om väljarnas viktigaste sakfrågor här.
Bild på Ulf Kristersson
Moderaternas nya reklamkampanj riktar med andra ord in sig på en fråga som nu är i särklass viktigast enligt Demoskops senaste mätning.
När man klickar sig vidare in på Moderaternas webbsida så möts man direkt av en bild på partiledare Ulf Kristersson med rubriken ”Nu får vi ordning på Sverige – Läs mer om hur vi gör det.
Foto: Moderaterna
Text. Redaktionen