Planerat jättebygge i blåsväder – hotar svensk skyddszon

2025 08 03

Ett nytt vägbygge väcker starka känslor i Sverige.

En ny motorvägsplan i södra Stockholm är nu i sitt slutskede – men kritiken mot planerna är massiv.

Tvärförbindelse Södertörn har diskuterats i decennier, men när Trafikverket nu inväntar regeringens klartecken för byggstart har Naturskyddsföreningen valt att överklaga till Högsta förvaltningsdomstolen.

Anledningen är att den planerade vägen skär rakt genom sex naturreservat.

– Den biltrafik som ska ledas in i hittills opåverkade områden är ett otroligt ingrepp. Det betyder att det blir både buller och ökade utsläpp, säger Marica Lindblad från Naturskyddsföreningen Huddinge, till SVT.

Reservatens skydd måste till viss del upphävas för att bygget ska kunna genomföras. Något som enligt Lindblad hotar förtroendet för hela idén med naturskydd. Hon menar att folk kommer känna sig lurade, då naturreservat inte bör ha en motorväg byggt igenom.

”Behövs för säkerheten”

Enligt Trafikverket är det nya vägnätet nödvändigt, både för trafiksäkerhet och framkomlighet. Väg 259 i området har länge varit olycksdrabbad och tung trafik från bland annat Norviks hamn behöver styras om från innerstan.

– Vägen är i dag är en av länets mest olycksdrabbade vägar, därför behövs en ny och säkrare väg. När regeringen har fattat beslut om byggstart kan vi inleda arbetet med att förbättra säkerheten och framkomligheten för bilister, cyklister, gångtrafikanter och för godstrafik, säger Alexandra Stassais Söderblom, projektchef för Tvärförbindelse Södertörn.

Myndigheten framhåller också att hänsyn tagits till miljön genom att cirka en fjärdedel av vägen byggs i tunnel – bland annat under Flemingsbergsskogen, och att ekodukter och faunapassager ska byggas.

Alternativa lösningar avslås

Motståndet kommer inte enbart från naturvårdshåll. Kritiker menar att Trafikverket borde ha förbättrat det befintliga vägnätet i stället för att planera ett helt nytt bygge.

– Under hela den här långa tiden har man nästan inte gjort något åt den befintliga vägen. Vilket gör att många kanske tycker att de inte kommer fram och att det är köer på morgnarna, säger Magnus Berglund, ordförande i Naturskyddsföreningen Huddinge, till SVT.

Foto: U Yildirim

Text: Redaktionen


JUST NU: USA hotar två Natoländer

2025 09 16

USA:s president Donald Trump har meddelat att han är beredd att införa ”massiva sanktioner” mot Ryssland om samtliga Natoländer inför lika hårda sanktioner och stoppar importen av rysk olja.

Nu ökar USA trycket på Ungern och Slovakien – de länder i försvarsalliansen som står för majoriteten av oljeimporten från Ryssland.

"Kommer få konsekvenser" 

Den republikanske senatorn Lindsey Graham hotar de centraleuropeiska länderna med ”konsekvenser” om de inte slutar att köpa rysk olja.

– Presidenten har helt rätt när han kräver att Europa ska sluta köpa rysk olja. När det gäller importen av rysk olja ligger ansvaret i praktiken nu hos Ungern och Slovakien, skriver Graham på X.

– Jag hoppas och förväntar mig att de snart kommer att gå med på vårt krav och hjälpa oss att få ett slut på detta blodbad. Om de inte gör det kommer det få konsekvenser, fortsätter senatorn, som är en nära allierad till president Trump. 

Graham specificerar inte vilka ”konsekvenser” länderna kan vänta sig.

Starka band till Ryssland

Trots den ryska invasionen av Ukraina har Ungern och Slovakien bibehållit sin starka relation med Ryssland. 

Länderna, som styrs av Kremvänliga regeringar, har upprepade gånger kritiserat och motsatt sig västvärldens sanktioner mot Ryssland.

Slovakien och Ungern är dessutom fortfarande starkt beroende av rysk olja och har nära samarbete med Ryssland i flera energifrågor.

Länderna är de enda inom EU som fortfarande importerar rysk olja via den stora oljeledningen Druzhba.

EU har förbjudit import av rysk olja. Men leveranser via Druzhba är undantagna från förbudet, vilket både Ungern och Slovakien utnyttjar.  

LÄS MER: Trump har bestämt sig: ”Massivt” besked om Ryssland

Foto: 

Text: Redaktionen


Lågprisjätte utklassar konkurrenter – ”26 procent billigare”

2025 09 16

Lågpriskedjan Lidl utklassar konkurrenterna i en ny prisundersökning.

En prisjämförelse av ekologiska livsmedel från Matpriskollen visar att Lidl är det billigaste alternativet. Kedjans matkasse är 26 procent billigare än Coop, som har den dyraste matkassen.

Lidls matkasse kostar 1 065 kronor jämfört med 1 346 kronor hos konkurrenten.

– Vi vill göra det möjligt för fler att göra hållbara val, därför är det väldigt roligt att se att vår kasse var undersökningens mest prisvärda, säger Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Vanliga produkter 

I den undersökta matkassen ingick flera varor, bland annat:

- Spannmål

- Frukt och grönt

- Mejeriprodukter

- Pasta och ris

LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Många vill ha ekologiskt

Matpriskollens undersökning visar också att många kunder vill handla ekologiskt. Hela 25 procent uppger att de vill handla ekologiska matvaror. 

Samtidigt svarar 70 procent av kunderna att det är för dyrt att handla ekologiskt.

– EKO-Havregrynen kan vara 44 procent dyrare och mellan kedjorna skiljer det över 20 procent på EKO-kassen.  Det avslöjar att konsumenter kan spara betydande belopp genom att vara multilojal, men också att kedjorna måste minska gapet mellan eko och ej eko-produkter, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, i en kommentar till undersökningen. 

”Betydande roll”

Lidls hållbarhetschef Anneli Bylund hoppas att kedjan kan sälja mer ekologiskt framöver.

– Ekologiska varor spelar en betydande roll för en långsiktigt hållbar livsmedelsproduktion och vi strävar efter att öka den ekologiska försäljningen, säger hon.

LÄS MER: City Gross och Stora Coop sågas | Ekonomibladet

Foto: Lidl pressbild

Text: Redaktionen