Svenska bilister varnas – dolt bilproblem ökar
2025 07 13
Allt fler bilister kräver att nya besiktningsregler införs – och nu kan reglerna skärpas.
Det gäller bländande strålkastarljus på bilen. En kombination av ny teknik och svag lagstiftning har gjort att problemet har ökat snabbt de senaste åren.
Lysdioder och LED-lampor har i stor utsträckning ersatt äldre belysningsteknik, som metallhalogen och glödtrådar.
Samtidigt har strålkastarna blivit mindre och placerats högre upp, vilket ökar risken för bländning – även vid halvljus.
– Vi har definitivt ett problem, säger Björn Lidestam, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), till TV4.
Ny lagstiftning krävs
Den nya utvecklingen gör att särskilt förare i lägre fordon, liksom gångtrafikanter och cyklister, lättare bländas – även vid möten där helljuset inte är på.
– Det är hög tid att se över fordonsbelysning. Teknikutvecklingen har gått betydligt snabbare än lagstiftningen, säger Lidestam till samma kanal.
Nya besiktningskrav kan bli verklighet
Transportstyrelsen har sedan i våras arbetat med att ta fram skärpta kontrollregler för bilbesiktningen. Detta då klagomålen strömmat in och de ser att en förändring krävs snarast för att kunna förhindra problemet i framtiden.
Nästa år förväntas de nya riktlinjerna träda i kraft, där lampor som bländar riskerar att underkännas.
Det kan i praktiken innebära att bilägare tvingas justera eller byta ut sina strålkastare.
Inte unikt för Sverige
Problemet med bländande strålkastare är varken nytt eller unikt för Sverige. Flera länder har reagerat på den ökade ljusstyrkan.
Liknande diskussioner förs redan i bland annat Storbritannien, där organisationen Lightmare länge drivit frågan.
De varnar för att bländning ”minskar förarens förmåga att uppfatta faror” och ökar risken för olyckor med utsatta trafikanter.
– Det är en tragedi att det exponentiellt minskande dödstalet i Storbritannien och EU har brutits sedan bländande ljus infördes 2011, betonar Lightmare.
Foto: Evgeny-Tchebotarev
Text: Redaktionen