Ny smäll för kunder på Ica och Coop – blir ännu värre

2025 06 04

Att priset på kaffe har skjutit i höjden har knappast undgått någon.

I dag kostar ett kaffepaket uppemot 100 kronor beroende på märke.

Nu kommer nästa smäll.

Enligt branschexperten Marit Lynes är de senaste prishöjningarna bara början.

Lynes, som är chef för intresseorganisationen Norsk Kaffeinformation, bedömer att kaffet kommer bli ännu dyrare. Enligt experten behöver invånare runt om i världen stålsätta sig för ytterligare prishöjningar.

Kunder hos stora matjättar som Ica och Coop kan följaktligen räkna med dyrare kaffepaket framöver.

Stor efterfrågan

I en intervju med Dagbladet förklarar Lynes att kaffe handlas på en råvarubörs på samma sätt som olja, och att priserna styrs av utbud och efterfrågan.

Och eftersom efterfrågan är högre än utbudet så kommer priserna fortsätta att ticka uppåt, framhåller experten.

– Efterfrågan är högre än utbudet, och då stiger priserna. Utbudet är lägre bland annat på grund av klimatutmaningar. Bönderna kämpar med grödor som är mindre än tidigare, säger hon till tidningen.

”Sitter inte och samlar pengar”

Marit Lynes betonar att bönderna nödvändigtvis inte tjänar mer, även om priserna fortsätter att öka.

– Bönderna sitter inte och samlar pengar. Om grödorna är mindre tjänar de mindre, och samtidigt har de ökade kostnader. På lång sikt måste vi förbereda oss för en genomgående högre prisnivå, säger hon till Dagbladet.

LÄS MER: Willys anklagas för att lura kunder – “Känner mig bedragen” | Ekonomibladet

Största hotet

Lyne pekar ut klimatförändringarna som det största hotet mot kaffeproduktionen.

– Det handlar främst om att produktionen inte klarar av att hålla jämna steg med efterfrågan. Det här är ett globalt fenomen. Det stora hotet är klimatutmaningarna där man plötsligt kanske inte får den kaffeskörd man brukade få, säger hon.

Enligt experten överväger många kaffebönder att börja odla andra grödor i stället, vilket skulle minska utbudet av kaffe ytterligare.

LÄS MER: Folk har börjat köpa samma kaffemärke – ny trend på Ica

Foto: Ica Gruppen resp Coop

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Trump har gått ut med löfte till Nato om Ryssland

2025 06 26

Nya uppgifter pekar på att Donald Trump har gått ut med ett tungt löfte till Nato.

Den amerikanska presidentens relation med försvarsorganisationen har länge varit skakig.

Trump har under en tid krävt att Natoländerna måste höja anslagen till försvaret.

Under det senaste Natomötet kom besked om att Natoländerna höjer målsättningen från att två procent av BNP ska delges försvarsinvesteringar till fem procent.

Det är ett glädjande besked för Donald Trump – som i samband med mötet enligt nya uppgifter ska ha gått ut med ett löfte till Nato.

Uppgifter: Trumps löfte

Donald Trump lovade under Natos toppmöte i Haag att Ryssland aldrig skulle attackera alliansen under hans tid vid makten.

Det rapporterar ukrainska Kyiv Independent med hänvisning till Washington Post – som har pratat med tre anonyma europeiska tjänstemän som är bekanta med ärendet.

Fem procent

Nato har bekräftat sitt åtagande om kollektivt försvar, enligt definitionen i artikel 5 i Natofördraget, och åtagit sig att investera fem procent av BNP årligen i grundläggande försvarsbehov och försvars- och säkerhetsrelaterade utgifter fram till 2035.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Läs mer: Putin riskerar jättesmäll – ”Farlig situation”

Ska stötta Ukraina

Försvarsorganisationen bekräftade också Natos åtagande att stödja Ukraina och att Natos medlemmar kommer att inkludera direkta bidrag till Ukrainas försvar och försvarsindustri i sina utgiftsberäkningar.

– I deklarationen framhålls att Ukrainas säkerhet bidrar till Natos säkerhet, uppger ISW.

– Natos generalsekreterare Mark Rutte sade till reportrar den 25 juni att Nato står inför ett långsiktigt hot från Ryssland, särskilt eftersom Nordkorea, Kina och Iran stöder Rysslands krigsansträngningar mot Ukraina.

“Fast beslutet”

ISW fortsätter.

– USA:s president Donald Trump sade till reportrar vid Natos toppmöte att USA är fast beslutet att följa artikel 5.

Foto: The White House

Text: Redaktionen


Branschen slår larm – “Behöver 150 000 nya medarbetare”

2025 06 26

En ny rapport pekar på ett stort behov av nya arbetare i en bransch.

Arbetslösheten i Sverige är alltjämt hög.

Den ekonomiska återhämtningen går trögt – och det är många som för närvarande står utanför arbetsmarknaden.

Samtidigt finns det vissa yrken som är i behov av ny personal – däribland transportbranschen.

Slår larm

En ny rapport från Transportföretagen visar att Sverige behöver 150 000 nya medarbetare i transportnäringen fram till 2040.

Av rapporten framgår även att bristen på utbildad personal riskerar att bli ett allvarligt hinder för Sveriges tillväxt, klimatomställning, samhällsservice och beredskapsförmåga.

Det framhåller Transportföretagen i ett pressmeddelande.

“En nutidsfråga”

Trycket kommer från att pensionsavgångarna väntas öka dramatiskt de kommande 15 åren och att teknikskiften skapar nya roller, kompetenskrav och utbildningsbehov.

– Det här är ingen framtidsfråga utan en nutidsfråga. Redan i dag vittnar våra medlemsföretag om att de tvingas tacka nej till uppdrag, på grund av personalbrist, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

– Om inte politikerna agerar och bättre anpassar utbildningssystemet, så riskerar Sverige att stå utan den kompetens som krävs för att hålla samhället i gång – både i vardag och i kris.

Läs mer: Oväntat besked från arbetsmarknaden – “Oroväckande”

Flera utmaningar

Transportföretagen pekar ut flera utmaningar framöver, däribland den åldrande arbetsstyrkan.

2040 väntas var tredje medarbetare inom transportnäringen vara över 55 år.

– Samtidigt minskar inflödet av unga i de mest kritiska åldersgrupperna.

Bara 18 procent

Endast 18 procent av landets unga ser transportsektorn som en framtidsbransch – trots att utbildningarna erbjuder snabb väg till arbete och trygg anställning.

– För att möta den växande kompetensbristen efterfrågar Transportföretagen ett reformpaket, menas det.

– Bland förslagen finns ett fullt finansierat CSN-lån för C- och D-körkort, fler utbildningsplatser inom gymnasiet och vuxenutbildningen riktade till transportsektorn, samt ökat inflytande från branschen över yrkesutbildningarnas innehåll.

Foto: M. Rad

Text: Redaktionen