17 april 2026

Forskarnas nya upptäckt: en vitamin bromsar åldrandet

2025 05 28

Dagligt tillskott av vitamin D kan bromsa det biologiska åldrandet hos vuxna över 50 år.

Den slutsatsen dras i en ny studie publicerad i The American Journal of Clinical Nutrition.

Studien ingick i ett större test vid Brigham and Women’s Hospital, i samarbete med Harvard Medical School.

Totalt ingick 25 871 deltagare.

– Resultaten visade att de som tog D-vitamintillskott upplevde signifikant minskad telomerförkortning jämfört med de som tog placebo, skriver Newsweek som tagit del av studien.

"Lovande strategi"

Telomerer beskrivs bäst som en skyddande struktur längst ut på varje kromosom i våra celler. De består av upprepade DNA-sekvenser och specialiserade proteiner och skyddar människans genetiska material.

När våra celler delar sig förkortas telomererna. Det kallas för telomerförkortning, och det är just det som forskarna menar minskar tack vare D-vitamin.

– Våra resultat tyder på att riktat D-vitamintillskott kan vara en lovande strategi för att motverka en biologisk åldrandeprocess, även om ytterligare forskning är motiverad, säger Haidong Zhu, molekylärgenetiker vid Medicla College of Georgia, Augusta University och huvudförfattare till studien, enligt Newsweek.

Enligt studien kan D-vitamin förhindra motsvarande nästan tre års åldrande sett ur ett telomerperspektiv.

LÄS MER: Forskare avlivar myt om D-vitamin

Behövs mer forskning

En del forskare ser telomerernas längd som ett mer träffande biologiskt mått på ålder, snarare än den kronologiska åldern – det vill säga hur många år man är.

Den senare tar inte hänsyn till exempelvis hälsa, livsstil, genetik eller miljö. 

Det är framför allt för forskare som förespråkar den biologiska metoden för att mäta ålder som den nya studien är relevant.

Men mer forskning behövs i ämnet.

Det framhåller bland annat Mary Armanios, professor i onkologi och chef för Telomer Center vid Johns Hopkins University, som ifrågasätter delar av studiens metoder.

Vissa rekommenderas tillskott

Människor får i sig D-vitamin genom mat, exempelvis  fisk, och från solen. För att undvika brist rekommenderar Livsmedelsverket tillskott av vitaminet till vissa grupper, bland annat små barn och äldre.

Foto: A. Piacquadio

Text: Redaktionen


14 aug 26

Historiskt väderbesked: Kan bli värsta någonsin

2026 08 15

– Modellerna visar något som ligger utanför allt vi någonsin har observerat tidigare.

Det skriver den framstående klimatforskaren Zeke Hausfather i en färsk analys om årets El Niño. 

Forskaren beskriver utvecklingen som sensationell.

– Jag är generellt sett ganska sansad i hur jag diskuterar klimatdata. Det har bara funnits en gång på senare år då jag blivit riktigt chockad: när den globala temperaturen för september 2023 kom in på hela en halv grad varmare än vad som någonsin uppmätts i september, framhåller Hausfather.

Nu är klimatforskaren återigen chockad. Han beskriver prognoserna för årets El Niño som häpnadsväckande.

– Det ser inte bara ut som att årets El Niño blir den starkaste sedan tillförlitliga mätningar började – den kan dessutom slå tidigare rekord med en häpnadsväckande marginal.

”Kommer att spränga gränserna”

El Niño har inletts och väntas nå sin topp under hösten. Väderfenomenet värmer upp Stilla Havet och förändrar nederbördsmönstren i stora delar av världen.

Senast en så kallad ”Super El Niño” inträffade var 2015. Då påverkades över 60 miljoner människor av väderfenomenet, som förknippas med ökad kraftigt ökad nederbörd i vissa delar av världen och utbredd torka i andra.

Höstens El Niño väntas bli exceptionellt kraftig.  

– Det är realistiskt att denna Super El Niño under hösten kommer att spränga gränserna för hur stark en El Niño kan vara. Konsekvenserna kan bli allvarliga för den globala livsmedelsförsörjningen och skapa stora utmaningar över hela världen, TV2:s meteorolog Andreas Nyholm till kanalen.

Så påverkas Sverige

Det är oklart hur Sverige kommer att påverkas av väderfenomen.

SMHI:s klimatforskare Ralf Döscher konstaterar att det saknas underlag för att dra några exakta slutsatser.

Men att Sverige kommer att påverkas står klart.  

– Vi kan bara säga att Sverige kan märka av en påverkan, men inte hur, säger Döscher till SvD.

ANDRA LÄSER: Ukraina nära stort militärt avtal

FAKTA: El Niño

- El Niño är havsfenomenet som tillsammans med atmosfärsfenomenet Southern Oscillation återkommer över Stilla Havet med ett mellanrum på två till sju år.

- När El Niño inträffar försvagas passadvindarna, alternativt att de ändrar riktning, vilket medför att det varma ytvattnet, liksom molnsystem och regnväder, inte förs tillbaka västerut utan i stället fortsätter österut.

- Därmed förändras också den globala, storskaliga atmosfärscirkulationen liksom vädret i stora delar av övriga världen.

Källa: SMHI

LÄS OCKSÅ: Dagligvaruhandeln växer

Foto: ActionVance

Text: Redaktionen


14 augusti 2026

Ukrainsk fullträff – kostar nästan en miljard

2026 08 15

Ukraina har slagit ut ett dyrt ryskt radarsystem.

Ukrainas omfattande drönarattacker mot ryska måltavlor fortsätter.

I synnerhet riktar Kyjivs styrkor in sig på måltavlor i de ockuperade regionerna, bland annat Donetsk och Krymhalvön.

Nu har drönarstyrkor slagit ut ett avancerat ryskt radarsystem värt nästan en miljard kronor, rapporterar Ukrainska Pravda.

Ukrainsk fullträff

Radarsystemet slogs ut i Sevastopol i de södra delarna av den ockuperade Krymhalvön.

Det rör sig om en radarstation av typen Nebo-U, som är värd omkring hundra miljoner dollar – motsvarande 950 miljoner svenska kronor.

Den är utformad för att upptäcka och spåra luftmål, inklusive flygplan, kryssningsrobotar och ballistiska robotar.

“Minskar deras förmågor”

I en rapport från de militära styrkornas generalstab framgår att attacken bidrar till att minska Rysslands förmågor.

– Att slå ut stationen minskar de ryska styrkornas förmåga att kontrollera luftrummet och upptäcka luftburna resurser i tid, menas det.

Läs mer: Ukraina nära stort militärt avtal

Attack mot Ust-Luga

Samtidigt har Ukraina genomfört attacker mot hamnen Ust-Luga, rapporterar Kyiv Independent.

Ust-Luga är en av Rysslands största hamnar vid Östersjön och hem för en oljeterminal som fungerar som ett centralt nav för export av råolja och petroleumprodukter. 

Hamnen, som ligger väster om Sankt Petersburg och långt från Ukrainas gräns, spelar en viktig roll för att generera intäkter till statskassan. 

Guvernören bekräftar

Attacken bekräftas även från ryskt håll.

– Den regionala guvernören Aleksandr Drozdenko rapporterade tidigare att ”hamninfrastruktur” hade träffats och att en brand rasade i hamnen under ett omfattande drönarangrepp mot regionen. 

Läs mer: USA:s ekonomiska plan: “Världen har aldrig sett detta”

Foto: Nato

Text: Redaktionen