24 september 2025

”Fritt fall för Coop” – stort missnöje mot matjätten

2025 05 15

Kunderna tycks ha tappat förtroendet för Coop.

Det framgår av en ny rapport av Verian, som mäter det som kallas för anseendeindex bland företag i Sverige.

I undersökningen står det klart att den följetong i debatten om matpriserna nu märks av. Värst är det för de stora kedjorna.

Fjolårets matprisdebatt hade ingen nämnvärd påverkan på anseendet. I år manifesterar dock konsumenterna sitt missnöje i sociala medier och får påhäng av redaktionella medier, framhåller Verian.

– Anseendeeffekten blir negativ för samtliga matvarukedjor (utom Lidl) med störst tapp för ICA och Coop, och främst bland unga och kvinnor.

"Fritt fall"

Värst är egentligen tappet för Ica. Anseendet har sjunkit med -26 punkter sedan toppnoteringen 2020 och innebär en ny lägstanivå.

Coop tappar inte lika mycket, men beskedet slår sannolikt ändå hårdare med tanke på att butikskedjan under flera år präglats av krisrubriker.

Sajten Dagligvarunytt beskriver det senaste beskedet som “fritt fall”.

Vad gäller Coop handlar det sannolikt också om att det finns en bild av ekonomiska problem och det är också något som lyfts medialt, säger Erik Lundbom, senior analytiker på Verian, till tidningen.

Lojaliteten sätts på prov

När Svenskt kvalitetsindex, SKI, gjorde en liknande undersökning där man mätte kundnöjdheten hamnade Coop näst sist bland matjättarna. Oväntat nog kom Willys, som pekats ut som Sveriges billigaste matkedja, i botten.

Det tycks vara priserna som får kundernas betyg att dala. För Coop, som enligt samma rapport har de mest lojala kunderna, innebär det en smäll för relationen till konsumenten.

Coop hamnar i ett liknande läge, med många prisrelaterade synpunkter, men får också oftare än andra beröm för hållbarhetsarbete och lojalitetsprogram. Kunderna verkar både vilja ställa krav och ge erkännande, ofta till samma aktör, skriver SKI.

LÄS MER: Det är bekräftat – detta är dyraste matkedjan i Sverige

Brakförluster

Coop var fram till 1990-talet Nordens största företagsgrupp.

De senaste åren har man dock gått med brakförlust.

Rörelseförlusterna för 2022 och 2023 landade på över 1,4 miljarder kronor. I Coop Syd, där bolaget har omkring 90 butiker, rasar förlusterna som värst, rapporterade DN i februari.

– Läget är alarmerande efter år av ekonomiska bakslag. Coop Syd har inga muskler kvar trots försäljningen av tolv fastigheter i början av 2023, säger analytikern Thomas Ohlén till tidningen vid tillfället.

LÄS MER: Svenska godissuccén lanseras i USA – “Världens största godismarknad”

Foto: Coop

Text: Redaktionen


Godaste coladrycken är utsedd – slår Coca-Cola och Pepsi

2025 10 20

Den godaste coladrycken verkar varken produceras av Coca-cola eller Pepsi.

De två läskjättarna dominerar på marknaden.

I synnerhet är Coca-cola giganten. Företaget omsätter omkring 400 miljoner euro enbart för den svenska marknaden. 

Men trots det oslagbara varumärket bedöms inte drycken vara den godaste.

Åtminstone inte enligt juryn i ett nytt blindtest som nyligen gått av stapeln och som organiserades av lokaltidningen Nya Kristinehamns-Posten.

Oväntad vinnare

Istället är det en uppstickare som tar förstaplatsen.

Freeway Cola, som hittas på hyllorna i lågprisbutiken Lidl, anses vara godast när tidningens journalister undersökt saken.

Beskedet har knappast gått Lidl obemärkt förbi.

– Vi är väldigt glada över att vår cola från Freeway föll juryn i smaken. Det är återigen ett kvitto på att vi kan erbjuda våra kunder högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige, i en kommentar.

Andra "vinsten"

Utmärkelsen är ytterligare ett erkännande från Freeway som i somras även kammade hem en delad förstaplats när Sveriges bästa sockerfria coladryck testades av det oberoende testföretaget The Taste Lab.

Då fick man dela vinsten med Pepsi Max Sodastream.

– Intressant nog var det den sodastreamade coladrycken som vann och som rankades som bäst på de flesta av de testade parametrarna. Den hade bäst resultat på både helhetsintryck och munkänsla, och delad förstaplats på smak, sade Johan Swan, testansvarig vid tillfället.

Pepsin sågades: "Hostmedicin"

Fem personer deltog i blindtestet. Juryn hade därmed ingen aning om på förhand vilken läsk de smakade.

Samtliga alternativ betygsattes mellan 1-5. Med snittbetyget 3,8 hamnade Freeway Cola alltså i topp.

“Bra smak” och “passar de flesta” var några av motiveringarna.

Coca-cola var visserligen hack i häl med ett snittbetyg på 3,6. Någon jurymedlem klagade emellertid på “ingen fyllighet i munnen". Pepsi slaktades ännu hårdare och kallades för “hostmedicin” och ansågs ha en “trist eftersmak”.

LÄS OCKSÅ: Oväntad faktura skickas ut – betala inte

Här är alla betygen i testet

  1. Freeway Cola 3,8
  2. Coca-cola 3,6
  3. Coop cola 2,6
  4. Cuba cola 2,4
  5. Pepsi cola 2,4
  6. Premier cola 2,2
  7. Rally cola 1,8
  8. Ica cola 1,4

LÄS OCKSÅ: Flera matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

Foto: A. Bianchi

Text: Redaktionen


20 oktober 2025

JUST NU: Trump tvärvänder om Ukraina – ”Jag har aldrig sagt det”

2025 10 20

Donald Trump gör en ny tvärvändning om Ukraina.

President Trump har under sitt presidentskap gjort många utspel om Ukraina och Ryssland – som sinsemellan kan verka motstridiga.

Nu tvärvänder Trump igen och ger ett nytt besked om hur han ser på kriget.

”Jag sade aldrig det”

Donald Trump tror inte att Ukraina kan vinna kriget mot Ryssland, rapporterar Euronews.

I september gav Trump motsatt besked – men nu menar han att Ukraina sannolikt inte kan vinna kriget, även om han fortfarande inte utesluter det eftersom ”allt är möjligt”.

– De skulle fortfarande kunna vinna det, säger Trump.

– Jag tror inte att de kommer att göra det, tillägger han, enligt kanalen.

Han menar också att han aldrig har sagt att Ukraina kommer att vinna kriget.

– Jag sade aldrig att de skulle vinna det… ni vet att krig är en väldigt konstig sak, säger den amerikanska presidenten på måndagen.

Därmed tvärvänder Donald Trump i förhållande till vad han sade om Ukrainas segerchanser så sent som i september i år.

LÄS OCKSÅ: "Jag ska bryta Zelenskyjs ben" - EU-parlamentariker hotar

Annat tonläge i september

I september skrev Donald Trump ett inlägg på Truth Social där han menade att Ukraina har god chans att vinna kriget mot Ryssland.

– Efter att ha satt mig in i och fullt förstått den militära och ekonomiska situationen i Ukraina och Ryssland, och efter att ha sett de ekonomiska problem Ryssland har, tror jag att Ukraina, med stöd av Europeiska unionen, är i en position att VINNA tillbaka hela Ukraina i sin ursprungliga form, skev Trump i inlägget.

– Med tid, tålamod och ekonomiskt stöd från Europa och i synnerhet Nato, är en återgång till de ursprungliga gränserna absolut ett alternativ. Varför inte? Ryssland har utkämpat ett målsättningslöst krig i tre och ett halvt år – ett krig som en verklig militärmakt skulle vunnit på mindre än en vecka, tillade presidenten.

Bråkigt möte

Men nu har Trump återigen ändrat sitt tonläge gentemot Ukraina, och ifrågasätter landets möjligheter att vinna kriget.

Mötet mellan Trump och Zelenskyj i fredags var enligt uppgifter misslyckat och präglades av storbråk.

Innan mötet hade Trump pratat i telefon med Vladimir Putin.

Trump ska inom kort träffa Putin på ett nytt toppmöte i Ungern.

LÄS OCKSÅ: Allt ska bort - smocka mot Putin nu i veckan

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen