Matkedja inleder stor prissänkning – gäller hela Sverige

2025 04 25

Från och med idag sänker en av Sveriges stora matbutiker sina priser.

Så sent som för ett halvår sedan pekades City Gross ut som Sveriges dyraste livsmedelskedja.

Enligt en granskning från oberoende Matpriskollen hade butiken då landets dyraste matkasse för ett sammanboende par med två barn i fyra av sex regioner.

Nu lovar City Gross kraftigt sänkta priser från och med idag.

– Vi vill göra det enklare för våra kunder att få ihop vardagen, utan att tumma på kvaliteten. Därför sänker vi priserna på de varor som våra kunder handlar mest av – från färskvaror till basvaror i skafferiet, säger Patrick Grabenbauer, vd för City Gross, i ett uttalande på fredagen.

Gäller hela landet

Sänkningen gäller i alla butiker i hela Sverige.

Enligt City Gross har kedjan landat i beslutet till följd av “en omfattande prisöversyn”.

Färsk frukt, grönsaker, svenskt kött, ägg och kvarg nämns som några kategorier av produkter som nu får nytt och lägre ordinariepris.

Det ingen tillfällig kampanj, det är en långsiktig satsning på att våra kunder ska känna sig trygga med att de alltid kan handla prisvärt hos oss, säger Patrick Grabenbauer.

Hundratals kampanjer

City Gross framhåller att initiativet är “ett led i kedjans breda satsning” på att göra vardagsmat mer prisvärd.

Butikskedjan utlovar även “100-tals kampanjer varje vecka” utöver den aviserade prissänkningen.

– Genom att ta ett helhetsgrepp om matpriserna visar kedjan att det går att kombinera kvalitet och prisvärdhet, framhåller City Gross.

LÄS MER: Amerikanska jättekedjan bojkottas – “Chock”

Kritiserat förvärv

City Gross grundades 1993 och består idag av 42 stormarknader. Kedjan uppmärksammades stort förra året när den köptes upp av Axfood, som sedan tidigare äger bland annat Willys och Hemköp.

Köpet kritiserades då från politiskt håll, bland annat av förre finansministern Mikael Damberg, numera ekonomisk-politisk talesperson för Socialdemokraterna.

Det är väl ingen som tror att minskad konkurrens i matsektorn kommer att leda till lägre priser. Redan idag har vi problem med konkurrensen, sade Damberg till Aftonbladet i somras.

Affären granskades av Konkurrensverket som sade ja till uppköpet.

– Enligt vår utredning kommer förvärvet inte att innebära någon större förändring av marknadens funktionssätt, säger enhetschef Maria Ulfvensjö Baltatzis i en kommentar från myndigheten.

LÄS MER: City Gross näst sist – matjätten har Sveriges "sämsta" kundklubb

Foto: Axfood

Text: Redaktionen


Ny mobilregel införs i sommar – ska gälla i hela Sverige

2025 04 24

Nya EU-regler gällande mobiltelefoner träder i kraft i sommar.

Det innebär därmed förändringar för hela Sverige.

Förändringarna är flera och den röda tråden är att mobilerna ska bli mer hållbara över tid.

En av de mest omtalade justeringarna är att alla mobiltelefoner numera måste tåla vatten, damm och ha ett hållbart skydd mot “oavsiktliga fall eller repor”.

– Krav på ekodesign kommer att gälla för smartphones och surfplattor som släpps ut på EU-marknaden från och med den 20 juni 2025, bekräftar EU-kommissionen i ett uttalande.

Dessutom införs regler om demontering och reparation, vilket innebär att tillverkaren blir skyldig att tillhandahålla reservdelar inom 5-10 arbetsdagar och i sju år efter att varan sålts.

Alla ska säljas med etikett

EU har fler krav som blir verklighet i sommar.

Till exempel ska då alla mobiltelefoner säljas med en etikett som idag vanligtvis syns på vitvaror som kylskåp och tvättmaskiner.

Det handlar om en energimärkning som måste informera om telefoners och surfplattors energieffektivitet och batterilivslängd. Även skyddet mot damm, vatten och fall ska framgå på etiketten.

Denna energimärkning kommer att hjälpa EU-konsumenter att göra mer informerade och hållbara köpval och uppmuntra hållbar konsumtion, framhåller EU-kommissionen.

Etiketten som ska synas på telefoner och surfplattor. Foto: EU-kommissionen.

Sparar två tredjedelar av energi

Enligt EU ska batterierna hålla åtminstone 800 så kallade laddcykler utan att tappa mer än 20 procent av den ursprungliga kapaciteten.

Produkter som undantas från de nya reglerna är sådana med vikbar skärm eller som redan släppts ut på marknaden före den 20 juni. Annars gäller förändringen samtliga mobiler och surfplattor med en skärm på 7-17,4 tum.

– Mobiltelefoner och surfplattor som produceras under dessa regler kommer att spara nästan 14 terawattimmar i primärenergi varje år till 2030, förklarar EU-kommissionen.

– Detta är en tredjedel av den primära energiförbrukningen för dessa produkter idag. De nya reglerna kommer också att bidra till att optimera användningen och återvinningen av kritiska råvaror.

LÄS MER: Mobilbolag i konkurs – “Aldrig tidigare skådade utmaningar”

Foto: Kaboompics.com

Text. Redaktionen


Jysk-butik stänger efter 25 år – lämnar staden helt

2025 04 24

Jysk stänger en av sina butiker efter 25 år.

Kedjan har under den senaste tiden gett besked om expansion till bland annat Uruguay och Marocko.

I Sverige stänger de dock nu en butik.

Jysks enda butik i Söderköping läggs ner efter 25 år – och kedjan lämnar därmed staden helt och hållet.

Det framhåller Jysk i ett pressmeddelande.

“Är tråkigt”

Det är dock inte av ekonomiska skäl som butiken läggs ner.

Jysk har fattat beslutet att permanent stänga butiken i Söderköping på grund av “begränsade möjligheter att utveckla butiksdriften”.

Kedjan har letat efter en ny lokal i området utan framgång och väljer nu att avsluta verksamheten.

– Det är tråkigt att vi behövt komma till det här beslutet men vår befintliga lokal passar varken vårt nya butikskoncept eller ger förutsättningar för den arbetsmiljö som vi vill erbjuda medarbetarna, säger regionchef Anders Ljungar.

– Därför är det nödvändigt att ta det här beslutet.

Efter 25 år

Jysk har funnits i Söderköping i mer än 25 år och har enligt egen utsago under lång tid sökt olika möjligheter för utveckling av den lokala Jysk-butiken.

Nu får kunderna ta sig till Norrköping istället.

– Nu hoppas vi att kunderna känner sig välkomna till vår butik i Mirum, Norrköping. Den butiken har vi nyligen uppdaterat för att möta både kundernas och medarbetarnas behov, säger Anders Ljungar.

Sista försäljningsdagen blir 30 september.

Marocko och Uruguay

Under våren har Jysk meddelat att kedjan expanderat till Marocko och Uruguay.

I Marocko rör det sig om två nya butiker i Casablanca, som ligger i Viva Park och Aeria Mall.

I Uruguay har en butik öppnats i huvudstaden Montevideo.

“Har varit ett mål”

Rami Jensen, VD och koncernchef på Jysk, är exalterad över expansionen.

– Att expandera till Afrika har varit ett långsiktigt mål för JYSK, och idag är vi stolta över att göra det till verklighet med våra första butiker i Casablanca, säger Jensen.

– Det är alltid speciellt att öppna nya butiker och ännu mer speciellt när det sker på nya marknader och på en ny kontinent som idag.

Läs mer ekonomi-nyheter:

Svagare Volvo-rapport än väntat - Ekonomibladet

Ny tung konkurs i bilbranschen - Ekonomibladet

Foto: Jysk

Text: Redaktionen