Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla
2025 04 21
“Lidl Plus” är den bästa kundklubben bland landets matkedjor och detaljhandeln i stort.
Det visar en ny konsumentundersökning från Nordic Bench, som listat Sveriges bästa kundklubbar under sju års tid.
Även Willys Plus ligger högt upp och placerar sig på en andraplats, som tidigare hölls av Ica Stammis som nu sjunker till fjärde plats, rapporterar Dagligvarunytt.
Jätte i botten
Sist på listan, på plats 17 av 17 av alla undersökta företag inom detaljhandeln, hamnar dock Klubb Hemköp. Förra året låg matjätten på 13:e plats, vilket även det var sämst av alla matjättar.
Siffrorna kommer mindre än ett år efter att Svenskt Kvalitetsindex, SKI, i juli förra året pekade ut just Hemköp som den matjätte med lägst kundnöjdhet, bakom Lidl, Willys, ICA, City Gross och Coop. Hemköp hade även lägre kundnöjdhet än branschen i snitt.
När SKI släppte sina nya siffror tidigare i april hade Hemköp dock höjt sig och gått förbi både Coop och Willys.
"Skapar irritation"
Men Hemköps kundklubb, med drygt två miljoner medlemmar, hamnar ändå sist på listan.
Och övriga butiker och matkedjor kan lära av Lidl, menar Jan Borg, vd på Nordic Bench.
– Jag har en känsla av att de är bättre på att se vad kunderna handlar. Många av de andra kommer med veckans erbjudanden om exempelvis Coca-Cola, även om kunden inte dricker det, vilket bara skapar irritation, säger han till Dagligvarunytt.
"Slår tillbaka"
I undersökningen har kunderna bland annat betygsatt företagens förmåner, bonussystem, personliga erbjudanden och om konsumenterna behandlas schyst.
Att Ica backar i mätningen bedöms vara kopplat till den negativa publicitet matjätten fick i samband med bojkotten tidigare i våras.
– Ica gör stora pengar samtidigt som medlemmarna knappt får räkenskapen att gå ihop. Nu slår det tillbaka, det handlar om konsumentmakt, säger Jan Borg.
"Strävar efter fler medlemmar"
Klubb Hemköp lanserades i oktober 2020 och har över två miljoner medlemmar. Syftet är att belöna kunderna för sina hemköp. Enligt Axfood premieras hållbara handlingar särskilt mycket.
– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett uttalande 2024.
Listan: bästa och sämsta kundklubbarna hos matjättarna
Inom parentes anges matkedjans placering på hela topplistan över samtliga 17 företag i undersökningen.
- Lidl Plus (1)
- Willys Plus (2)
- Ica Stammis (4)
- Coop Medlem (6)
- Priokund City Gross (16)
- Hemköp (17)
Se den kompletta listan hos Dagligvarunytt.
Foto: Gemma
Text: Redaktionen