Oväntad Jysk-vara slutsåld på en vecka – i hela Norden
2025 03 07
Kunderna strömmar till möbelvaruhuset Jysk.
Men det är inte soffor, trädgårdsmöbler, fåtöljer eller några andra klassiska Jyskvaror som lockar folk till butikerna.
Istället är det en, sett till årstiden, väldigt oväntad sådan.
På blott en vecka har nämligen fågelbadet “Turteldue” sålt slut – i hela Norden.
– Vår inköpsavdelning jobbar ihärdigt med att få in fler fågelbad, men på grund av leveranstiden kan det dröja månader innan de kommer tillbaka till butik och online, säger Fatima Elkadi, kommunikationschef för Jysk Norge, till Dagbladet.
"Är det inte sjukt?"
Exakt varför fågelbadet, som kostar 185 kronor i Sverige, gjort sådan braksuccé är oklart.
Särskilt eftersom varan lanserades 2 februari och sålde slut mitt i vintern – med stora delar av landet täckt av snö och is.
Många tycks dock använda produkten till helt andra ändamål än fåglar, exempelvis som fruktskål.
– Supernöjd. Använder som fat istället för fågelbad, framhåller en konsument.
Tone Kroken Horten, stylist, inredningsarkitekt och designer, är dock inte lika imponerad av fenomen som dessa.
– Är det inte sjukt? Jag är så chockad över sådana saker som plötsligt finns överallt. Plötsligt har alla ett behov av något de inte nödvändigtvis behöver alls, sade hon till Dagbladet när en fläkt plötsligt blev viral i julas och började sälja som smör.
LÄS MER: Rusning till Dollarstore – alla vill köpa samma vara: “Helt slutsåld”
Finns bara två i hela Sverige
Över en månad efter lanseringen är det fortfarande svårt att få tag på fågelbadet i Sverige.
Just nu finns det bara två stycken på lager i hela landet, enligt Jysks hemsida. En av dem i Gällivare och den andra i Nyköping.
Med andra ord gäller det att agera snabbt eller ha tålamod för den som vill lägga vantarna på den eftertraktade varan.
Klicka här för att se en bild på fågelbadet på Jysks hemsida.
Blir virala
Att specifika varor drar åt sig mängder av uppmärksamhet är ofta kopplat till att produkten blivit viral på sociala medier.
Exempelvis jobbar butikskedjan Normal aktivt med den typen av metoder.
– Om influencers till exempel och de varor som visas upp. När något börjar trenda, då gör vi allt vi kan för att få tag i just de varorna, sade Normals vd Jan Nyberg till Aftonbladet förra året.
LÄS MER: Biltema startar nytt priskrig – ”Upp till 67 procent billigare”
Foto: Jysk
Text: Redaktionen