Kontroversiella sajten stoppas – har 700 000 användare

Lexbase och flera andra svenska webbsidor stoppas efter ett utslag i Högsta Domstolen (HD).

Webbtjänster såsom Lexbase har länge använt sig av en affärsidé som bygger på utlämnande av brottsmålsdomar i syfte att tjäna pengar.

Men nu är det slut med det. Under tisdagen meddelar Högsta Domstolen (HD) att man i praktiken stoppar sidor som Lexbase från att tjäna pengar på det sättet.

– Högsta domstolen gör bedömningen att den ordning som lagstiftaren velat uppnå inte går att förena med EU:s dataskyddsförordning, säger Petter Asp, ett av de justitieråd som deltog i avgörandet.

Så lyder domen

Från och med nu kommer allmänna handlingar från domstolar som innehåller personuppgifter inte längre att tillhandahållas i alla fall om syftet är att sprida dem i databaser som görs tillgängliga för betalande kunder.

Det betyder att sidor som Lexbase, Verifiera och Acta Publica inom snar framtid kommer att bli daterade.

Detta eftersom inga ytterligare domar kommer att lämnas ut.

Den som är intresserad av dylika handlingar kan fortfarande kontakta domstolen direkt och begära ut handlingarna enligt offentlighetsprincipen.

“Politik, mc-gäng och kriminella"

En som inte imponeras av HD:s dom är yttrandefrihetsexperten Nils Funcke.

Han menar att svenska journalisters arbete nu kommer att försvåras rejält.

– Medierna hittar saker som myndigheterna själva missar. Det kan handla om politik, mc-gäng och kriminella som driver företag. Den journalistiken har otroligt högt samhällsvärde, säger han till Omni.

Läs mer: KONKURS Åtta klassiska butiker stänger omedelbart

Har 700 000 användare

En annan som rasar över beslutet är Gunnar Axén. Lexbase har enligt Axén över 700 000 användare – i första hand privatpersoner och småföretagare.

Precis som Nils Funcke menar Axén att yttrandefrihetsgrundlagen och offentlighetsprincipen begränsas.

– Domen innebär en kraftig inskränkning i tryck- och yttrandefriheten. Det är bekymmersamt att man så enkelt urgröper dessa grundlagar, säger han till DN.

“En käpp i hjulet för många”

Dessutom menar Axén att många företag kommer att påverkas negativt av beslutet.

Bland annat eftersom penningstvättslagen – som säger att företag är skyldiga att ha en god kundkännedom – inte längre går att följa lika effektivt.

– Företag och myndigheter kommer få problem med att göra bakgrundskontroller och kriminella får det enklare att äta sig in i företag och offentlig förvaltning. Det kör in en käpp i hjulet för många verksamheter, säger Axén.

Läs vidare: Mängder av falska webbsidor – fyra varumärken pekas ut

Foto:  Sasun Bughdaryan

Text: Redaktionen

2025 02 25


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen