Fel på var femte bil i Sverige – måste kontrolleras
2025 01 20
Var femte svensk personbil har fel som både måste åtgärdas och kontrolleras.
Det slår däck- och bilservicekedjan Vianor fast i en ny granskning.
Stora brister
Slutsatsen baseras på den besiktningsstatistik från Bilprovningen som presenteras idag och som påvisar fortsatt stora brister hos personbilar.
Av nästan en miljon bilar som kontrollbesiktas upptäcktes brister på var tredje bil (33,5 procent).
Dessutom hade var femte bil (22,5 procent) någon form av fel som dessutom kräver efterkontroll.
– Det innebär att bristerna är så pass allvarliga att fordonet inte får användas mer än nödvändigt förrän felen åtgärdats och en fackman bedömt att dessa gjorts korrekt, framhåller Vianor i en kommentar.
Bromsar vanligaste orsaken
Den vanligaste orsaken till att personbilar måste ombesiktas är anmärkningar mot komponenter i bromssystemet.
Hela 12,1 procent av bilarna hamnar i den kategorin.
Ojämn bromsverkan, brister i hjulbromsen, otillräcklig bromsverkan på parkeringsbromsen och skadade bromsledningar nämns som några exempel.
Magnus Fritz, bilservicechef på Vianor, är bekymrad.
– Det är oroande att så många personbilar har allvarliga fel vid besiktning, och det bekräftar behovet av kontinuerlig service för att öka trafiksäkerheten, säger han.
LÄS MER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal
Rapport: korruption inom branschen
Att det är så hög andel bilar med fel som måste efterkontrolleras kan också sättas i relation till tidigare uppgifter om att flera livsfarliga bilar släpps igenom – trots besiktning.
Häromåret rapporterades det om utbredda muthärvor i branschen där personer med kopplingar till besiktningsföretag misstänktes ha tagit emot betalning under bordet för att släppa igenom bilar som kanske inte alls höll måttet.
Mycket tyder på att det misstänkta fusket är organiserat.
Och så sent som i december förra året kom en ny rapport på ämnet.
Enligt polisens Nationella anti-korruptionsgrupp (NKG) är bilbesiktningsbranschen särskilt utsatt för korruption.
– Det brottsliga moduset har bestått i att bilbesiktningstekniker vid bilbesiktningsföretag godkänt fordon eller underkänt fordon utan krav på ombesiktning, trots att fordonen inte faktiskt har besiktats. I majoriteten av fallen har aktuellt fordon över huvud taget inte varit på plats på bilbesiktningsföretaget, framhöll polisen i rapporten.
Foto: A. Podrez
Text: Redaktionen