Jättebråk om SVT:s tittarsuccé: ”Demoniserar”

2024 12 20

Ett uppmärksammat SVT-program har gett upphov till storbråk.

En program från SVT har varit väldigt omtalat den senaste tiden.

Det handlar om dokumentärserien ”Det svenska styckmordet” från Dokument inifrån, där man berättar om styckmordet på Catrine da Costa 1984 och om de två personer som pekades ut av polisen.

Nu riktas hård kritik mot programmets producenter i en debattartikel i DN.

”Demoniserar mamman”

Programmet handlar bland annat om hur ett litet barn används som ”vittne” till styckmordet, och kritik riktas bland annat mot polisen och mot barnpsykiatern Frank Lindblad, som var sakkunnig i rättegången om styckmordet.

Men nu riktar Lindblad i sin tur hård kritik mot programmet och mot en av dess två producenter, Jan Josefsson. Han kritiserar bland annat hur barnets mamma utmålas i dokumentärserien.

– Dan Josefsson demoniserar mamman och hans påstående att jag försökte diskutera ett styckmord med flickan är både absurt och felaktigt, hävdar Frank Lindblad i debattreplik i DN.

I en tidigare debattartikel i samma tidning har Lindblad också beskrivit Josefssons kritik som ”missvisande”.

– Det finns många exempel på barnets uttryck för våldsamma handlingar mot en människokropp, menar Lindblad.

Uppmärksammat fall

Dan Josefsson, som även han har uttalat sig på DN Debatt i en replik till Lindblad, beskriver Da Costa-utredningen som ”vår tids största justitiemord”.

– I dokumentären berättar vi för en stor publik vad Frank Lindblad faktiskt har gjort sig skyldig till. Ändå fortsätter han att slingra sig, menar Josefsson i repliken.

SVT:s dokumentärserie har vållat mycket debatt de senaste veckorna.

I serien medverkar de två personer som benämndes som ”Allmänläkaren” och ”Obducenten”, och som länge pekades ut och misstänktes för att ha mördat och styckat Catrine da Costa 1984.

De friades i tingsrätten, som dock ändå ansåg att de hade styckat kroppen. Detta påstående kunde inte prövas vidare i domstol eftersom domen var friande, enligt SVT.

Dan Josefsson har tidigare berättat att serien egentligen skulle vara i tre avsnitt, men man hade så mycket material att man i sista stund valde att göra ett fjärde avsnitt, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat.

LÄS OCKSÅ: SVT vidtar oväntad åtgärd – extraavsnitt av tittarsuccé

Foto: M. Rosenqvist

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen