Swish aktiverar stor förändring

2024 12 12

Swish lanserar idag en “strategisk milstolpe” för företaget och dess kunder.

Redan idag används Swish av 8,6 miljoner människor i Sverige.

Många uppskattar enkelheten i att kunna göra en banköverföring eller betalning med sin mobiltelefon inom loppet av ett par sekunder.

"Strategisk milstolpe"

Nu ger betaljätten besked om ytterligare en förenkling.

Och det är inte vilken förändring som helst.

Swish inför nu möjligheten att lägga in sitt betalkort direkt i appen för att blippa och betala i kassan i butik. Betalningsalternativet kommer att gå använda både i Sverige och utomlands.

– Lanseringen av den här tjänsten är en strategisk milstolpe för oss. Vi tror att Swish, som är en enkel och trygg tjänst med ett starkt varumärke, kommer vara en viktig spelare bland de andra aktörer som idag erbjuder betalkort i mobilen, säger Urban Höglund, vd på Swish, i ett pressutskick.

Tack vare Mastercard och Visa

Inledningsvis kommer den nya tjänsten om att lägga in sitt betalkort i Swishappen att vara tillgänglig för Android-användare.

I och med att Apple öppnat upp sin så kallade NFC-funktionalitet i Europa är det bara en tidsfråga innan även folk med Iphone kan börja nyttja funktionen.

Att lansera betalkort i appen innebär enligt Swish att bankerna nu kan ansluta sig till tjänsten och börja erbjuda den till sina privatkunder. 

Hittills har en bank nappat på alternativet, som gjorts möjligt tack vare ett samarbete med Mastercard och Visa.

– Tack vare Mastercards innovativa lösning kan Swish nu erbjuda konsumenterna ett bredare utbud av betalningsalternativ. Vi vill göra det enkelt, säkert och smidigt för konsumenter att betala i vardagen, och vårt partnerskap med Swish är ytterligare ett steg framåt för att göra det möjligt, säger Erik Gutwasser, President Northern Europe på Mastercard, i samma pressmeddelande.

"Ännu smidigare"

Även Visa har uttalat sig och stämmer in i de positiva tongångarna om samarbetet.

– Vi är stolta över att samarbeta med Swish. Visas fokus på innovation möjliggör en framtid där kontaktlösa betalningar blir ännu smidigare och där människor har flera betalalternativ att välja bland. Samarbetet möjliggör för Swish att bredda produkt- och tjänsteutbudet och ytterligare höja värdet för kunderna, säger Fredrik Lindquist, Sverigechef Visa.

LÄS MER: Ny tjänst kan ersätta Swish – hos alla storbanker

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Brist på ICA – svensk favorit kan ta slut i sommar

2025 06 10

Grillsäsongen är här.

Men när sommaren äntligen har anlänt kan det bli svårt att få tag på en av årstidens mest populära livsmedel.

Det råder nämligen fortsatt brist på nötkött. Den som vill grilla kan därför kanske komma att behöva välja andra alternativ eller importerade motsvarigheter.

Mattias Bergström, Ica-handlare i Ekshärad, beklagar situationen.

Han beskriver den som utmanande, rapporterar SR.

– Det kan bli fattigt i hyllorna, vi har inte någon möjlighet att öka på våra ordrar. Och nu när behovet är så stort har vi svårt att fylla hyllorna, säger Ica-handlaren till radion.

Hänt flera gånger i år

Det är inte första gången liknande rapporter hörs i Sverige.

Såväl i januari som under våren har det från och till gapat tomt i köttdisken. Och det är framför allt nötkött som det råder brist på.

I vintras var anledningen att det slaktas mindre under den perioden. Tuffa år för lantbrukarna med en långsam nyrekrytering när många går i pension beskrevs också som ett skäl.

Vi har haft en naturlig avgång vad gäller äldre lantbrukare, men har kanske inte sett samma investeringsvilja bland de yngre som vi hade behövt eftersom vi varit i en lågkonjunktur med höga kostnader och ett osäkert läge, sade Isabel Moretti vd på branschorganisationen Svenskt Kött, till tidningen Jordbruksaktuellt i januari.

LÄS MER: Ica-butik slår larm – “det blir bara värre och värre”

Slakten minskat tio procent

Det tycks vara liknande anledningar som är orsaken till bristen idag. 

Slakten har gått ned tio procent under våren, enligt SR. Och dessutom är efterfrågan stor. 

I sommar kommer därför kunder behöva konstatera att andelen importerat kött i kyldiskarna istället växer som följd.

Omkring 10-20 procent av sortimentet kommer att vara importerat, enligt Mattias Bergström.

– Det känns tråkigt såklart. Vi vill ju absolut värna om det svenska, men vi vill att våra kunder ska bli nöjda och då behöver vi nötfärs, säger Ica-handlaren.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs – drevs i fem generationer

Foto: ICA Sverige

Text: Redaktionen


Planerar jättebro till Sverige – 317 miljarder kronor

2025 06 11

I början av 2024 meddelade Finland att de första stegen har tagits för att bygga en bro mellan Sverige och Finland.

Den finska staten annonserade att man utreder möjligheten att bygga ”Kvarkenbron” mellan Vasa och Umeå.

Finländarna uppgav att man redan öronmärkt stora pengar till projektet.

–  Vi har bokat upp 200 000 euro från vårt planeringsprogram för att kunna göra en förstudie. Den kommer att bestå av flera olika delar och vi kommer att använda oss av konsulter, sa Tapio Ojanen biträdande direktör på finska Trafikledsverket, till Svenska Yle.

Här är prislappen

Nu är förstudien klar.

Enligt den finska rapporten är det tekniskt möjligt att bygga bron och den preliminära prislappen beräknas till 5–29 miljarder euro beroende på hur bygget genomförs. Den högsta summan motsvarar cirka 317 miljarder kronor och utgår från att bron trafikeras av både järnvägs- och biltrafik.

– Enligt prognosen skulle cirka 2 000–3 000 fordon använda den fasta förbindelsen per dag i persontrafiken och 500–600 fordon i godstrafiken. Trafikmängderna motsvarar till sin storleksklass de typiska trafikmängderna i förbindelserna mellan landskapscentrumen i Finland, framhåller Trafikledsverket i förstudien.

Vidare skriver myndigheten att restiden mellan Vasa och Umeå skulle förkortas avsevärt och att bron skulle fylla en särskild stor funktion för fritidsresor, militära transporter och energiöverföring.

LÄS MER: Tung varning om rysk ekonomi – inifrån Ryssland | Ekonomibladet

Sex förslag

Här är samtliga genomförbara lösningar, enligt studien:

  • Landsväg (94 kilometer, varav 30 km på fastlandet, 18 km på vägbankar och 46 km på broar). Kostnadskalkyl 4,9–8,4 miljarder euro.

  • Landsväg delvis i tunnel (94 kilometer, varav 30 km på fastlandet, 18 km på vägbankar, 39 km på broar och 7 km i tunnel). Kostnadskalkyl 6,2–10,5 miljarder euro.

  • Järnväg (114 km, varav 53 km på fastlandet, 14 km på vägbankar och 47 km på broar). Kostnadskalkyl 5,5–9,3 miljarder euro.

  • Järnväg delvis i tunnel (114 km, varav 53 km på fastlandet, 7 km på vägbankar, 39 km på broar och 15 km i tunnel). Kostnadskalkyl 10,3–17,5 miljarder euro.

  • Järnväg i sin helhet i tunnel (105 km, varav 2 km på fastlandet och 103 km i tunnel). Kostnadskalkyl 17–28,9 miljarder euro.

  • Kombination av landsväg och järnväg (114 kilometer, varav 53 km på fastlandet, 7 km på vägbankar, 39 km på broar och 15 km i tunnel). Kostnadskalkyl 16,7–28,3 miljarder euro.

LÄS MER: Ica-butik slår larm – “Blir bara värre och värre” | Ekonomibladet

Exempelbild: Chuttersnap

Text: Redaktionen