Oroväckande besked till Nordeas kunder – “saknar motstycke”

2024 10 16

Nordeas kunder har den senaste tiden drabbats av omfattande tekniska problem.

Under de senaste veckorna har storbanken vid flera tillfällen behövt beklaga att kunder inte kommer åt tjänster som internetbanken eller Swish.

Även kortbetalningar slogs ut så sent som förra veckan och banken låg helt nere under flera timmars tid.

Enligt Nordea handlade det om en överbelastningsattack.

Och problemen bara fortsätter, säger Sara Mella, direktör med ansvar för Nordeas privatkunder i hela Norden, till finska tidningen Kauppalehti.

– Under de senaste 30 dagarna har det varit mer än 360 överbelastningsattacker, medan det förekom 20 attacker mot Nordea under första halvåret.

Dåliga nyheter för kunderna

Beskedet är oroväckande för Nordeas kunder.

Störningarna har bland annat sammanfallit inför löningsdagar. Många är helt beroende av sin internetbank och kortbetalningar för att vardagen ska fungera. 

Till exempel har många affärer och kollektivtrafikbolag slutat ta kontanter, vilket innebär att kunderna är helt beroende av digitala betalningar.

Enligt Sara Mella saknar den senaste tidens attacker motstycke och har krävt resurser på tiotals miljoner euro att hantera.

– Attackerna som startade den 13 september fortsätter. Den senaste månaden har verkligen varit exceptionell, eftersom vi har drabbats av belastningsattacker varje dag, säger bankdirektören.

Sverige värst drabbat

Svenska Nordeakunder har varit värst drabbat av samtliga nordiska länder. Den finska tidningen beskriver Sverige som en måltavla för kraftfulla cyberattacker.

När överbelastningen varit som värst har 15 miljoner serviceförfrågningar i sekunden skickats till banken.

De värsta dagarna har de varit cirka 15 gånger starkare än de attacker Nordea har upplevt tidigare. Trots allt har våra kunder kunnat få tillgång till tjänsterna varje dag, säger Sara Mella.

Helt ny situation

Sara Mella understryker att den uppkomna situationen är helt annorlunda av flera skäl.

Attackerna har varit exceptionellt långa och extremt kraftfulla.

Dessutom finns inget uttryckligt motiv eller syfte.

– De senaste veckorna har överbelastningsattackerna ökat i Norden, och det har även påverkat Nordea. Vi arbetar för fullt på de problem som uppstått under morgonen och hoppas att tjänsterna fungerar igen så snart som möjligt, skrev Nordea i Sverige på sin Facebooksida förra veckan.

Foto: Bank-ID

Text: Redaktionen


Matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

2024 10 16

Priserna sjunker kraftigt på ett flera populära matvaror.

Det beskedet kommer i samband med att det på tisdagen konstaterats att inflationen sjunker till 1,6 procent mätt i KPI.

På listan finns bland annat grönsaker som purjolök, blomkål och gul lök. Den förstnämnda sjunker så mycket som 30,7 procent jämfört med för bara en månad sedan.

Även tomater och päron tillhör kategorierna som sjunker mest om man istället jämför med hur det såg ut i september förra året, meddelar Statistiska centralbyrån.

"Ovanlig utveckling"

Totalt sjunker priserna på grönsaker med 1,9 procent sedan augusti.

Även oljor och fetter sjunker, precis som bröd och övriga spannmålsprodukter.

Den varugrupp som sjunker mest (-2,1 procent) jämfört med för ett år sedan är fisk.

Sänkningarna spiller dock inte över på livsmedelspriserna överlag. Slår man ut siffrorna ökade priset på livsmedel och alkoholfria drycker totalt sett med 0,6 procent jämfört med föregående månad.

– Det är en lite ovanlig utveckling jämfört med tidigare år, livsmedelspriserna brukar ofta sjunka i september, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

– Prisökningarna var störst på citroner, färska bär, och apelsiner. Samtidigt sjönk priserna på purjolök, blomkål och gul lök.

Produkterna som minskade mest i pris

Här är produkterna som minskat mest i pris.

Produkt

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Purjulök

-30,7

1,5

Blomkål

-8,9

0,5

Vitkål

-8,6

8,3

Gul lök

-7,2

-23,8

Lammkött

-5,6

-0,4

Färska champinjoner

-5,0

-4,1

Sallad

-4,6

-12,9

Gurka

-4,6

38,3

Här är varorna som höjs:

Produkter

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Citroner

18,8

18,9

Färska bär

17,4

-1,8

Apelsiner

14,4

-8,7

Djupfryst fisk

9,3

-5,3

Griskött

6,0

6,3

Choklad

4,7

19,5

Kaffe

3,6

6,5

Djupfrysta skaldjur

3,4

0,6

Prisförändringar i samtliga varugrupper:

Varugrupp

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Bröd/spannmål

-0,5

-0,9

Kött

0,8

2,2

Fisk

2,0

-2,1

Mjölk, ost och ägg

-0,1

3,1

Oljor och fetter

-1,3

1,2

Frukt

4,0

-0,7

Grönsaker

-1,9

0

Sötsaker och glass

0,5

6,7

Övriga livsmedel

1,2

2,1

Kaffe, te och kakao

3,1

7,2

Mineralvatten, läsk, juice

1,6

4,1

Livsmedel

0,4

1,7

Alkoholfria drycker

2,0

5,5

Källa: SCB

Text: Redaktionen


Storkedja gör comeback i Sverige – stängde 50 butiker

2024 10 16

En populär butikskedja inom hälso- och skönhetsbranschen gör comeback i Sverige.

Det handlar om skönhetskedjan The Body Shop, som i våras meddelade att samtliga av bolagets 50 butiker stängs ner i Sverige.

Nu står det klart att tidigare anställda har köpt rättigheterna till The Body Shop i Sverige och Danmark.

Kedjan är därmed tillbaka på den svenska marknaden.

– Efter en nyligen global ägarförändring är The Body Shop tillbaka på banan med förnyad kraft, och i Sverige och Danmark blir det nu med svenska och danska ägare vid rodret, framhåller skönhetsbolaget i ett uttalande.

Nya butiker

Ägargruppen består bland annat av två tidigare verkställande direktörer, Mark Hermann och Cecilia Daun. Övriga två medlemmar är Alexis Tchikladzé och Nina Juul, som båda har lång erfarenhet av skönhetsbranscher.

Tillsammans siktar ägargruppen på att etablera The Body Shop på nytt i Danmark och Sverige.

De vill bygga upp en ny webbshop och återställa kunddatabasen. Målsättningen är att lansera den nya webbutiken i början av november. I samma veva hoppas ägarna kunna öppna flaggskeppsbutiker i Malmö och Stockholm.

– Världen behöver ett värdebaserat varumärke som The Body Shop och kunderna förtjänar effektiva och innovativa produkter med ordentlig etik till rättvisa priser, säger medägaren och vd:n Mark Hermann.

– Vi är eldsjälar som har tagit oss an stora uppgifter tidigare och inte är rädda för att kavla upp ärmarna. Vi tror på att det kan vara professionellt att ha roligt, så vi värnar om en kultur med plats för mod, olikheter och galna idéer.

Krisartat år

The Body Shop har tampats med ekonomiska bekymmer under en längre tid.

Kedjan har lagt ner e-handeln och flera butiker har tvingats slå igen dörrarna runt om i världen. I Storbritannien har bolaget tvingats stänga ner varannan butik.

I Sverige stängdes 50 butiker, men ett 20-tal affärer har drivits vidare som fristående butiker.

De nya ägarna lovar att stödja butikerna.

– Något av det första head franchiseägarna kommer att ta itu med är att stödja de nuvarande 20+ privatägda butikerna (franchise), som har kämpat en tapper kamp. 

Foto: M. Petrucci

Text: Redaktionen