Upprördhet hos Willys – falskt påstående sprids om matkedjan

2024 09 18

Efter invasionen av Ukraina och den efterföljande krisen höjdes matpriserna successivt ganska kraftigt i Sverige.

Prishöjningarna mötte stor upprördhet, först från konsumenter och därefter från politiskt håll.

Bland annat kallade finansminister Elisabeth Svantesson (M) upp Ica, Coop och Axfood (Willys- och Hemköp-koncernen) till regeringen och kallade det “oacceptabelt” om aktörer höjt priset i onödan.

Enligt oberoende Matpriskollen hamnade Willys, som marknadsför sig som Sveriges billigaste matkasse, oväntat i centrum i så sent som i våras när sajten kunde peka på att Axfood höjt priserna mest av alla under årets första månader – 1,4 procent jämfört med Icas 0,9 respektive Coops 0,4.

"Det är faktalöst"

Klagomålen har inte gått obemärkt förbi hos Willys.

Men enligt kedjans nya vd Nicholas Pettersson har man inte tagit ut de prishöjningar man fått från leverantör till kund.

Dessutom menar han att ett falskt rykte om Willys och de andra matbutikerna varit i omlopp i samband med prisdiskussionen.

– Sedan kan jag tycka att det har varit en debatt, oavsett vem som har rätt eller fel, som har varit ganska faktalös. Det har varit många påståenden om att en “matkasse är billigare i Norge än i Sverige”, men den är 40 procent dyrare i Norge och det är den fortfarande, säger Nicholas Pettersson till GP.

Åkte över gränsen

Det var bland annat under våren 2023 som det rapporterades att fler svenskar korsade gränsen till Norge för att köpa billigare mat.

– Det är kanske på tiden att svenskarna börjar få upp ögonen för Norge och vad vi gör här. Och så är det väl så att priserna här kanske är lägre än i Sverige, och det ligger naturligtvis som grund till att svenskarna kommer hit, sade till exempel den norska butikschefen Anders Fjellstad till P4 Värmland vid tillfället.

"Kan inte be om ursäkt"

Kritiken mot de enskilda butikerna är delvis orättvis, menar Nicholas Petterson.

Han syftar till exempel på priserna på frukt- och grönt som påverkas mer av klimatförändringar än av inflationen.

Willys-vd:n säger också att han inte ser någon motsättning i att Willys, med sitt lågpriskoncept, expanderar och går med stora vinster samtidigt som barnfamiljer har svårt att få ekonomin att gå ihop.

– Det blir lite svårt att be om ursäkt för att vi får en halv miljon kunder och vi måste få tjäna pengar. Jag tycker att vi verkligen står för att vi ska ha det lägsta priset och det är ju vårt löfte, säger Nicholas Pettersson till GP.

LÄS MER: Jättebesked från Willyskoncernen

Foto: Axfood Willys

Text: Redaktionen


JUST NU: Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson ryker ihop

2025 09 04

På en pressträff får Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson frågor om partikollegans Jessica Stegruds uppmärksammade inlägg på X.

– Talande ändå att det är en svenskfödd kurd och en perser som debatterar en svensk kulturkanon i Aktuellt, skrev Stegrud när kulturminister Parisa Liljestrand (M) och Socialdemokraternas kulturpolitiska talesperson Lawar Redar debatterade regeringen nya kulturkanon i Aktuellt.

Stegruds uttalande väckte starka reaktioner.

Men Jimmie Åkesson anser att saken är utagerad.

– Jag nöjer mig med det förtydligande. Jessica gjorde förtjänstfullt i går. Där hon förklarar att den kritiken som riktats mot henne inte är relevant, säger han.

– Hon har inte haft några synpunkter på någons kompetens, hon har inte haft några synpunkter på vem som ska få delta i debatten eller inte. Hon har konstaterat det hon konstaterade, utan att lägga någon värdering i det.

– Mycket mer än så finns inte att tillägga, avslutar Åkesson.

Statsminister säger ifrån

Statsminister Ulf Kristersson (M) köper inte SD-ledarens förklaring.

På frågan om han är nöjd med svaret, svarar Kristersson:

– Det korta svaret är nej. Jag tycker inte att det kommit ett begripligt svar på den frågan. Det är svårt att vara nöjd med ett svar som inte har kommit.

”Inte min huvudvärk”

Statsministern vill fortfarande ha en förklaring från Stegrud och SD. Han konstaterar att hennes uttalande väckt motfrågan om hon anser att det var olämpligt att två personer med utländsk bakgrund debatterade frågan i tv.

– Därför sade jag att det borde förklaras vad hon menade. Och jag tycker inte den förklaringen har kommit. Men det är inte i första hand min huvudvärk.

Åkesson: ”Håller inte med”

Jimmie Åkesson är oense med statsministern.

– Jag håller inte med. Jag tycker att hon har förklarat att det inte handlade om vem som skulle delta i debatten. Där har hon varit tydlig.

Biljätte erbjuder rabatt hela september: Kunder kan spara 80 000 kronor 

Foto: Circle K

Text: Redaktionen


Norrmän vallfärdar till Sverige: Två produkter rusar i försäljning

2025 09 04

Norska konsumenter strömmar in i Sverige.

Under 2024 ökade gränshandeln med 9,5 procent, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till statistik från analysföretaget HUI.

Två produkter väcker störst intresse hos norska besökare: läskedryckerna Coca Cola och Pepsi.

Oftast kommer de med ”släpkärror fullastade med enorma mängder Pepsi och Cola”, berättar Thomas Holm, vd på Handelsfastigheter.

Energidrycker säljer också som smör.

– Den första lilla butiken i Strömstad, när man precis kommer över gränsen, säljer mer Monster än vad man gör i hela Sverige, säger Holm till tidningen.

Dyrare i Norge

Läsken är dyrare i Norge, vilket förklarar det stora intresset för att köpa med sig drycken hem från Sverige.

Norska Ellen Johannesen åker till Sverige två gånger i månaden för att köpa läsk

– Vi har en avgift på läsk i storpack, därför blir läsken dyrare i Norge, säger hon till TV4.

Trots starkare kronan

Uppgången är något oväntat. Norrmännen väljer att shoppa loss i Sverige, trots att den svenska kronan stärkt sin position gentemot den norska.

– I år ser vi att den norska gränshandeln har tagit ett starkt kliv framåt igen trots att den svenska kronan är starkare än den norska, säger HUI:s detaljhandelsanalytiker Per Andersson till Dagligvarunytt.

LÄS MER: Circle K har fått nog: Dundrar mot många kunder

Handeln ökar i hela Sverige

HUI:s statistik visar också att handeln ökar i stora delar av Sverige. Under 2024 uppgick detaljhandelsförsäljningen till 813 miljarder kronor – en ökning med 1,9 procent jämfört med 2023.

– Efter två år av inflationsdriven tillväxt uppvisade över hälften av Sveriges 290 kommuner volymtillväxt, försäljningsutveckling justerat för inflation. Det är en stabilisering från i fjol, då 9 av 10 kommuner visade en negativ volymutveckling, framhåller HUI.

LÄS MER: Biljätte erbjuder rabatt hela september: Kunder kan spara 80 000 kronor

Foto: I. Market

Text: Redaktionen