Ytterligare ett ämne ryker från skolan – tas bort omedelbart
2024 09 13
Inför höstterminen meddelade regeringen att det klassiska ämnet “Elevens val” försvinner.
Syftet var att frigöra undervisningstid till ämnen som är i större behov av just undervisningstid, löd motiveringen.
– Skolan finns inte till främst för att vara rolig utan för att man ska lära sig saker, sade skolminister Lotta Edholm till SVT tidigare.
Nu ryker ytterligare ett ämne från skolan.
Gymnasieämne
Den här gången är det ett ämne som erbjuds i gymnasiet som inte längre får vara kvar.
Beskedet ges av Skolverket på fredagen och gäller makt, normer och kön, ett ämne som introducerades så sent som i år men alltså försvinner direkt.
– Jag är relativt ny som generaldirektör, beslutet om att inrätta ämnet fattades innan jag tillträdde. Jag blev medveten om invändningarna mot ämnet under sommaren och sedan dess har jag haft samtal med mina medarbetare för att få grepp både om ämnets upplägg och vilket behov det fyller, säger Joakim Malmström, generaldirektör på Skolverket, i en kommentar.
Väljer att backa
Ämnet makt, normer och kön har varit föremål för omfattande diskussion under sommaren.
Både vetenskapligheten och behovet av ämnet har ifrågasatts.
Anna-Karin Wyndhamn, gymnasielärare, doktor i pedagogiskt arbete och debattör, är en av dem som tidigare kritiserat ämnet utifrån argumentet att teorierna bakom ämnet inte är att betrakta som neutrala.
Nu väljer alltså Skolverket att backa.
– När vi nu gör ett omtag ser jag behov av fördjupad dialog med skolans företrädare kring hur behovet av ett sådant fördjupningsämne ser ut. Parallellt ser jag behov av en bredare dialog med forskarsamhället om hur ett sådant ämne bör utformas för att täcka in olika vetenskapliga perspektiv, säger Joakim Malmström.
LÄS MER: Nytt ämne i skolan – införs redan i höst
Viktig fråga
I samband med borttagandet understryker Skolverket två saker.
Dels är det angeläget att skolan kan ge elever möjlighet till fördjupning i samhällsutmaningar som rör jämställdhet och alla människors lika värde.
Men myndigheten betonar också att ett sådant ämne måste fånga såväl spännvidden i vetenskapliga perspektiv som bredden i samhällsutmaningarna på området.
– Och som stimulerar elever att utveckla sin förmåga att kritiskt reflektera kring dessa, framhåller Skolverket.
Foto: T. Flowe
Text: Redaktionen