Mattias Karlsson (SD) svarar på Löfvens kritik om utebliven vaccinering

2021 10 23

– Ovärdigt är bara förnamnet, säger Mattias Karlsson (SD) som nu besvarar statsministerns kritik om att han inte hade vaccinerat sig då han nyligen blev svårt sjuk i covid-19.

Stefan Löfven (S) riktade hård kritik mot SD-profilen igår.

Struntprat enligt Löfven

– Nu har de en som kan ligga i vårdsängen och uppta en plats för att han inte har vaccinerat sig, Mattias Karlsson. I inget annat parti hade någon företrädare kunnat ligga där och säga att ”jag valde att inte vaccinera mig, jag hade inte tid att vaccinera mig”. Det är faktiskt struntprat. Jag tror inte på att han kan vara Sveriges mest upptagna politiker, sa Stefan Löfven till DN.

Han ansåg att SD behandlas på ett mildare sätt än vad andra partier gör.

– Hade vi haft en kommunstyrelseordförande någonstans som valde att inte vaccinera sig så hade det blivit ett jävla liv. Då hade det varit drev efter den personen. Men här kan han ligga och det händer ingenting. Det är märkligt, sa Stefan Löfven (S) till tidningen.

Uppfattade sig som stark

Men nu slår Mattias Karlsson (SD) tillbaka.

– Medan jag fortfarande återhämtar mig ifrån ett livshotande tillstånd, så går landets statsminister ut och attackerar mig för min sjukdom och beklagar att fler inte attackerar mig för min sjukdom och han gör det dessutom baserat på en lögnaktig premiss.

–  Jag har medgett att jag med facit i hand borde vaccinerat mig tidigare och jag har uttryckt mitt allmänna stöd för vaccinering. Jag har däremot aldrig sagt att jag inte vaccinerat mig för att jag inte hade tid att ta själva sprutorna, vilket Löfven och DN ger sken av. Det jag angett som skäl var att jag inledningsvis ville säkerställa att alla som kunde tänkas behöva vaccinet före mig, skulle få det, eftersom jag uppfattade mig själv som stark och frisk.

Ville inte att jobbet skulle påverkas

Mattias Karlsson förklarar att han var orolig att vaccineringen kanske kunde leda till att han skulle få skjuta på arbetsuppgifter om han skulle få bieffekter.

–  Jag har också angett att en nära anhörig till mig blev sjuk i flera veckor, sannolikt som en biverkning av vaccinet. Denna personliga upplevelse fick mig, sannolikt felaktig, att tänka att jag borde försöka planera in min vaccinering vid en tidpunkt där jag skulle kunna drabbas av en liknande biverkning utan att det i alltför hög grad inverkade på mina yrkesmässiga plikter.

Ångrar sig

Mattias Karlsson framhåller i sitt svar att han gjorde fel som sköt upp vaccineringen och betonar att han möjligen inte hade blivit lika sjuk av smittan om han hade vaccinerats.

– Det hade förstås varit bra på flera sätt, vilket återigen gör att jag ångrar att jag inte struntade i mina förutsättningar att kunna göra mitt jobb trots eventuella biverkningar. Allt som kan minska risken för sjukdom är bra och det kraftigt avtagande skyddet över tid är inte ett skäl att inte vaccinera sig. Så många som möjligt bör göra det, betonar SD-profilen.

Foto: Mattias Karlsson, Instagram

[yop_poll id="789"]

Många Netflix-kunder får oväntad faktura

2024 05 06

Kunder till bland annat streamingtjänsten Netflix har fått oväntade fakturor med höga belopp skickade till sig.

Det handlar om en mystisk tjänst som många inte ens vet om att de använder sig av – och som man blir varse om först när räkningen dimper ned på mejlen.

Kostar 400 kronor

Företaget i fråga heter ByMétis och kommer från Nederländerna. Bolaget säger sig hjälpa kunder att avsluta prenumerationer man inte längre vill ha.

Men ibland används tjänsten utan att kunderna ens förstår det, vilket var fallet med Lena Strand som fick en saftig faktura efter att ha försökt säga upp sin prenumeration på Netflix.

– Då såg inte hemsidan ut som den gör nu. Sen någon vecka efteråt får jag ett mejl och först då förstår jag att de ska ha betalt 400 kronor för att skicka ett brev, säger hon till TV4.

Dubblade fakturan

Lena bestred fakturan. Hon ville ångra sitt köp och ringde istället själv upp Netflix och sade upp sitt betalkonto utan konstigheter.

Då skickade ByMétis en ny faktura på 800 kronor – eftersom de ansåg att Lena inte betalat i tid.

Företaget uppmärksammades redan för en dryg månad sedan när Konsumentverket gick ut med att anmälningar mot just ByMétis haglar in.

I anmälningarna nämner många kunder att de ovetandes klickat sig vidare till tjänsten efter att ha googlat på ”säga upp ett abonnemang” hos till exempel ett gym, en tidning eller en podcasttjänst. Kunderna har sedan klickat på en av de sponsrade länkarna som placeras högst upp i sökresultatet. Länken leder till ett formulär där kunden ombeds fylla i några uppgifter för att avsluta abonnemanget.

– Många vittnar om att sidan de surfat till har förefallit vara det egentliga företagets webbplats. De som debiterats vidhåller att det inte framgått att det skulle kosta pengar att avsluta abonnemanget och att det heller inte verkar som ByMétis har fullgjort tjänsten, framhöll Konsumentverket i april.

Anmäls varje dag

Lena Strand delar upplevelsen av att ha blivit lurad med flera andra. Enligt Konsumentverket handlar det om över 200 anmälningar – folk hör av sig varje dag.

Jag har aldrig haft någon kontakt med dem tidigare, men jag betalade de där 400 kronorna precis innan det skulle bli påminnelseavgift bara för att slippa ha med dem att göra, sade en prenumerant på Dagens Nyheter till samma tidning häromveckan.

I ByMétis allmänna villkor framgår det att den första avgiften på 400 kronor kan stiga snabbt vid utebliven betalning. I ett sista steg kan det kosta ”kunder” 2 500 euro, vilket motsvarar cirka 28 000 kronor.

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


Populär snabbmatskedja till Sverige

2024 05 06

Mitt i konkursvågen ska en ny snabbmatskedja etablera sig i Sverige.

Amerikanska Five Guys gör en svensk storsatsning.

Kedjan, som säljer hamburgare, varmkorvar och smörgåsar, planerar att öppna tio restauranger i Sverige inom fem år. Den första ska slå upp portarna i Stockholm under 2024.

Bakom storsatsningen står entreprenören Noel Abdayem. I ett första steg investerar han cirka 50 miljoner kronor i projektet via sitt investmentbolag NCPA Capital, rapporterar Di.

– Jag är själv en lojal kund till Five Guys sedan många år tillbaka. Varje gång jag åker till USA, Dubai eller England har jag passat på att besöka en, säger entreprenören till tidningen.

Tusentals restauranger

Den första Five Guys-restaurangen slog upp dörrarna 1986 i Arlington i Virginia.

I dag har snabbmatskedjan över 1 700 restauranger i flera länder, däribland USA, Frankrike, Irland, Dubai, Qatar, Storbritannien, Tyskland och Österrike.

Dessutom är ytterligare 1 400 restauranger på väg att lanseras.

Strikt koncept – måste följas

Five Guys specialitet är hamburgare som lagas från grunden med färska råvaror. Burgarna serveras vanligtvis med pommes frites som tillagats i jordnötsolja.

– Vi använder bara färsk nötfärs och vi använder bara jordnötsolja, framhåller kedjan på sin hemsida.

Det strikta reglerna innebär att varken kyckling eller veganska alternativ kommer finnas på menyn.

– Det blir bara köttburgare, pommes och shakes. Du får inte ändra en millimeter på konceptet, säger Noel Abdayem till Di och berättar att det även råder hårda krav på att använda samma ingredienser, i såväl USA som i Sverige.

– Vi måste starta ett bageri och kan inte bygga upp en meny utifrån lokala leverantörer.

Fakta: Five Guys

- Grundades av  Jerry och Janie Murrell 1986. Namnet ”Five Guys” togs med anledning av familjen Murrels fem manliga medlemmar

- Har cirka 15 000 anställda

- Huvudkontoret finns i Virgina, USA

Foto: S. Saleem resp M. Heil

Text: Redaktionen