Flygplan nödlandar i Göteborg

2024 07 21

Ett plan har tvingats att nödlanda i Göteborg.

Det handlar om ett Norwegian-plan som har behövt nödlanda i Göteborg på söndagsmorgonen.

Bilder visar att brandkåren har ryckt ut till flygplanet, rapporterar Aftenposten.

Var på väg till Polen

Planet flög från Gardermoen flygplats i Oslo och var på väg till Gdansk i Polen, när man istället tvingades nödlanda.

Nödlandningen har gjorts på Landvetter flygplats.

Orsaken uppges vara ett larm om brand eller röklukt på planet.

Därför möttes planet också upp av brandkåren.

Flygplanet ska nu undersökas av tekniker på flygplatsen, rapporterar tidningen.

”Blir extra allvarligt”

Det är i nuläget oklart när planet kan fortsätta sin resa.

Händelsen har uppfattats som allvarlig eftersom larmet gällde röklukt.

– Det blir ju extra allvarligt när det är 178 personer ombord, säger Christer Persson, räddningsledare på JRCC, till GP.

Norwegian tonar ner händelsen

Röklukten har sedan visat sig bero på en trasig rökdetektor, uppger tidningen.

Norwegian väljer dock att tona ned händelsen.

– Det här är en teknisk mellanlandning, inte en dramatisk händelse, säger flygbolagets presskontakt Eivind Hammer Myhre till Aftonposten.

Har varnat för hektisk sommar

Flygbolaget Norwegian har även i övrigt en hektisk sommar.

Man har tidigare gått ut och varnat sina resenärer för att det kan bli problem med flygtrafiken under högsäsongen, vilket MarcusOscarsson.se har rapporterat.

Då handlade det dock inte om röklukt och nödlandningar, utan om risken för kraftiga förseningar.

Dessa problem sägs bland annat bero på personalbrist och dåligt väder.

Man pekar också på att europeiska ATC-tjänster (Air Traffic Control) håller låg standard.

Norwegian gick ut med denna varning tillsammans med en lång rad andra flygbolag som skrev ett gemensamt brev till EU.

Arkivfoto: Norwegian Air

Text: Redaktionen


Kivra skickar ut meddelande: Betala eller så raderas allt

2025 09 05

Tusentals Kivrakunder har mötts av ett oväntat meddelande när de loggat in i den populära betalappen.

– Vill du ha kvar kvitton och post som är äldre än 30 dagar? står det i meddelande som sedan fortsätter:

– Nu sparas dina kvitton, brev och fakturor i 30 dagar och tas sedan bort. Du kan köpa obegränsad lagring för 9kr/mån för att behålla alla dokument du fått i Kivra.

Förklaringen

Kivra kommer dock inte att införa någon ny avgift – än så länge.

Tjänsten vara gratis för alla användare försäkrar Kivras kommunikationschef Henrik Höglin. Han berättar att det handlar om ett test för att undersöka om användare är beredda att betala för en del av tjänsten.

– För att bygga den bästa möjliga tjänsten så testar vi hela tiden olika versioner av Kivra, framhåller Höglin i en kommentar till Expressen.

–  Testerna gör det möjligt för oss att samla in värdefull feedback och analysera hur vi bäst kan fortsätta möjliggöra innovation och stärka Kivras roll som en trygg tjänst för alla.

Bekymmer för många kunder

Om avgiften blir verklighet skulle det ställa till med problem för många kunder som är beroende av att kunna spara och komma åt dokument som lönespecifikationer, deklarationer och kvitton i Kivra.  

Tidigare test

Kivra har tidigare gjort ett liknande test. I juli testade företaget en modell där användare behöver betala för att ta emot kvitton och betala fakturor. Kivra undersökte hur många användare som är beredda att betala 200 kronor per år för tjänsterna. 

Det återstår att se om Kivra tar steget till att bli en betaltjänst eller inte.

Det är Kivra

Kivra är en digital brevlåda som samlar räkningar och annat som ska betalas.

Tjänsten har drygt 6 miljoner användare i Sverige.

Över 47 000 företag och myndigheter skickar via Kivra

Via tjänsten får användare saker som myndighetsbrev, brev från företag, lönebesked, kreditupplysningar och vårdkallelser.

– Kivra är säkrare än vanlig papperspost. Du slipper fördröjningar och inget kommer bort. Din data är krypterad och bara du kan se ditt innehåll, förklarar Kivra.

Kritiker till Bank-ID har menat att ökad konkurrens behövs med tanke på tjänstens dominans på den svenska marknaden.

Foto: Kivra 

Text: Redaktionen


JUST NU: 20-tal anställda stängs av i hemtjänsten

2025 09 05

Ett 20-tal anställda inom hemtjänsten i Uddevalla kommun stängs av med omedelbar verkan.

Detta efter att kommunen upptäckt ”omfattande brister” i de anställdas arbete, rapporterar Bohuslänningen.

Malin Normann, socialchef i Uddevalla kommun, ser mycket allvarligt på det som har inträffat.

– Jag vill understryka att det är extremt upprörande, säger hon till tidningen.

Under nattpassen

Normann vill inte specificera vilka brister som upptäckts, men berättar att det handlar om allvarliga brister hos anställda vid hemtjänstens nattbemanning.

– Vi har fått allvarliga indikationer på brister i verksamheten. Vad det är för typ av brister kan jag inte gå in på just nu, men vi behöver kartlägga på vilket sätt detta har påverkat våra brukare, säger hon till P4 Väst.

”Jag blir oerhört upprörd”

Malin Normann informerades om de allvarliga bristerna för några dagar sedan.

– Det här är oerhört allvarligt och jag blir oerhört upprörd av den här situationen. Vi finns till för att ge god vård och stöd till de allra mest utsatta i samhället, säger hon till radion.

Utredningen inleds

Det är oklart om någon brukare kommit till skada. Incidenterna ska nu utredas.

Den berörda personalen har stängts av från sina tjänster i en månad utan månadslön.

– Vi vet inte om någon brukare har tagit skada, men uppgifterna är så pass allvarliga att vi beslutat oss för att stänga av personalen under tiden vi utreder det här, säger Malin Normann till Bohuslänningen.

LÄS MER: Var fjärde svensk riskerar ekonomiskt bakslag – redan i höst 

Arkivfoto: Polisen

Text: Redaktionen