Norwegian förvarnar – stora reseproblem väntar i sommar

2024 07 09

Norwegian förvarnar sina resenärer för massiva problem med flygtrafiken under högsäsongen.

Tillsammans med 16 andra flygbolag, som bland annat inkluderar Ryanair och TUI, har flygjätten gått ut med ett öppet brev till EU-kommissionen där man slår larm om kraftiga förseningar i sommar.

Anledningen är bland annat personalbrist och dåligt väder. Förseningar har redan drabbat sex miljoner resenärer i Europa.

– Vid den mest hektiska tiden på året för flygresor är ATC (Air Traffic Control, red. anm.) fortfarande orsaken till att nästan en fjärdedel av flygförseningarna i Europa gör en svår situation värre.

Det säger Ourania Georgoutsakou, vd för Airlines for Europe (A4E), EU:s största flygbolagssammanslutning och som samlar de totalt 17 bolagen som står bakom varningen.

– Alla måste vara på topp för att hantera utmanande scenarier och det är tydligt att Europas ATC-tjänster fortfarande är långt ifrån där de behöver vara.

36 000 flyg på ett par dagar

Bara mellan 26 och 30 juni hade de 17 flygbolagen tillsammans drabbats av 900 00 minuters försening.

Totalt påverkades 36 000 flygavgångar under samma dagar. Det motsvarar 5 000 försenade flygningar varje dag – eller 200 per timme, konstaterar norska Dagbladet.

Nu vädjar A4E till EU om att säkerställa samordning av ett funktionellt ramverk som kan minimera förseningarna och möjliggöra snabb och effektiv service till passagerarna.

– Europa behöver omgående ett ramverk som säkerställer effektiv samordning mellan ANSP (air navigation service provider, red. anm.), flygbolag och Eurocontrol för att bättre planera och förbereda och matcha luftrumskapaciteten med efterfrågan, säger Ourania Georgoutsakou.

– Detta kommer att sätta flygbolagen i bästa möjliga läge för att leverera den service som passagerarna förväntar sig och förtjänar i rätt tid.

LÄS MER: Norwegian vädjar – sluta packa ned det här i bagaget

Här är alla bolag

Samtliga flygbolag i A4E uppmanar nu resenärer att göra sig medvetna om risken för förseningar under hela sommarsäsongen.

Här är samtliga bolag som skrivit under brevet till EU:

  • Norwegian
  • Ryanair
  • TUI
  • EasyJet
  • Finnair
  • Icelandair
  • Air France-KLM
  • Lufthansa Group
  • Sunclass Airlines
  • AirBaltic
  • Aegean
  • Jet2.com
  • Smartwings
  • Cargolux
  • TAP Air Portugal
  • Volotea
  • IAG International Airlines Group

LÄS MER: SAS och Norwegian bryter mot bagageregler – resenärer uppmanas ta bild

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen


Bensinpriset förändras snabbt – på väg mot rekord

2024 09 15

Det svenska bensinpriset har förändrats väldigt snabbt jämfört med priset i övriga Europa.

På bara ett år har svenska drivmedelspriser sjunkit avsevärt.

I rankingen över europeiska drivmedelspriser har Sveriges position förändrats med hela 14 placeringar när det gäller bensin och 18 placeringar när det gäller diesel, rapporterar DI.

Sverige har nu det sjunde lägsta bensinpriset i Europa – av 32 jämförda länder, enligt statistik från M Sverige. Det rör sig om en rekordsnabb förändring jämfört med hur Sverige brukar stå sig i jämförelse med andra europeiska länder.

Snabb förändring i europeisk jämförelse

I statistiken jämförs drivmedelspriser i europeiska länder i september varje år.

En liter bensin kostar i snitt 16,64 kronor i Sverige i september.

Det innebär att vi går från en 21:a plats till en 7:e plats i Europa, när länderna rankas utifrån hur billig bensinen är, rapporterar tidningen.

När det gäller diesel har Sverige gått från en 32:a plats, alltså bottenplaceringen, till en 14:e plats.

Effekt av sänkt reduktionsplikt

De sjunkande drivmedelspriserna tros bland annat bero på att oljepriset har fallit, enligt tidningen.

Men prissänkningen är också en effekt av den sänkta reduktionsplikten.

Regeringen planerar dock att höja reduktionsplikten igen, men kompensera genom att sänka skatten på drivmedel.

Något som M Sverige tycker är bra, eftersom reduktionsplikten fyller en funktion.

– Inblandningen gör ju att det skapar möjligheter att kunna fortsätta köra med den bil man har i dag eftersom utsläppen blir mindre, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige, enligt tidningen.

Sänker bränsleskatter

Att sänka reduktionsplikten var ett viktigt vallöfte från Tidöpartierna, men nu har man alltså föreslagit att den ska höjas igen eftersom man vill minska svenska klimatutsläpp, rapporterar SVT.

Nivån på reduktionsplikten planeras att höjas från 6 till 10 procent.

Det är tillräckligt för att minska CO2-utsläppen med minst en halv miljon ton per år, enligt kanalen.

Men samtidigt väljer man alltså att sänka drivmedelsskatterna.

Tidöpartiernas förhoppning är att skattesänkningen ska innebära att det inte blir dyrare att tanka, trots en höjd reduktionsplikt.

– De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, uppger Sverigedemokraterna i en skriftlig kommentar till kanalen.

Foto: engin akyurt

Text: Redaktionen


BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

2024 09 16

Tiderna med ekonomisk osäkerhet börjar gå mot sitt slut.

Efter flera år med stigande inflation och räntehöjningar har svenska folket börjat vädra optimism igen.

Det står klart när kundnöjdheten bland landets bankkunder nu analyserats på nytt av Svenskt kvalitetsindex.

Och jämfört med för ett år sedan tycks belåtenheten ha ökat bland såväl privat- som företagskunder.

Kunderna ger generellt högre betyg och det är främst kunderna till de stora bankerna som blivit nöjdare, vilket kanske är lite tvärtemot vad många som följer ekonomijournalistiken väntat sig, säger Johan Parmler, vd och chefsanalytiker på Svenskt kvalitetsindex, SKI, i en kommentar.

Smolk i glädjebägaren

Mätinstitutet har i samma undersökning pekat ut Sveriges bästa respektive sämsta banker, enligt kundernas uppfattning.

Bland privatkunderna hittas Sparbankerna i topp, tätt följt av Länsförsäkringar Bank, ICA Banken och Skandia.

Länsförsäkringar är den enda av bankerna som inte höjt sina siffror från fjolåret.

Men det finns smolk i glädjebägarna, konstaterar SKI.

– Det finns en positiv ränteeffekt, men den påverkar ju inte alla, säger Johan Parmler.

– Småföretagare och konsumenter med få banktjänster har inte blivit nöjdare. De använder banken främst för vardagliga transaktioner som betalningar och överföringar och ser kanske ingen förbättring utan bara ökade kostnader.

Swedbank sämst

Längst ned på listan hittas Swedbank, som har knappt fyra miljoner privatkunder i Sverige.

Fjolårsjumbon Nordea har därmed klättrat två placeringar jämfört med förra året.

Men det som kunderna tycks mest missnöjda med, oavsett banktillhörighet, är de digitala tjänsterna som drivs av artificiell intelligens, så kallade "AI-assistenter".

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, understryker SKI.

Än så länge är det bara en av tio kunder som använder AI-tjänster i praktiken.

– De AI-baserade “bottar” som finns idag upplevs snarare som besvärande än värdeskapande och driver frustration och missnöje hos kunder som vill ha hjälp, säger Johan Parmler och tillägger:

– Det finns fortfarande ett stort gap mellan retoriken kring artificiell intelligens och vad som faktiskt levereras, och detta gäller inte bara inom bankbranschen.

Hela listan

Här är Sveriges bästa banker baserat på privatkunders kundnöjdhet 2024.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

  1. Sparbankerna (75,1)
  2. Länsförsäkringar Bank (73,3)
  3. Skandia (72,5)
  4. ICA Banken (72,5)
  5. Handelsbanken (69,9)
  6. Danske Bank (69,6)
  7. Branschen (69,0)
  8. Nordea (68,5)
  9. SEB (67,5)
  10. Swedbank (66,8)

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: "Sveriges sämsta bank" 2023

LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

LÄS MER: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar

Foto: Bankomat

Text: Redaktionen