Många Klarna-kunder kommer få pengar på kontot
2024 05 09
Betaltjänsten Klarna kommer att återbetala miljontals kronor till tusentals svenska kunder som lurats av bluffsajter.
Det uppger Klarnas produktchef David Fock.
– Det ser ut som att ungefär 5 000 kunder ska få återbetalningar. Det är kunder som haft klagomål under 2023 och fram till nu, där vi kört om klagomålen enligt våra nya uppdaterade rutiner. När de visar att vi borde gått på kundens ord så blir det en återbetalning, säger han till Di.
Enligt Fock rör det sig om återbetalningar av stora summor.
– Det blir miljontals kronor. Vårt snittordervärde är knappt 1 000 kronor.
Lurade av bluffsajter
Stormen kring Klarna tog fart i januari. Då uppgav anställda hos företaget att konsumenter betalar för varor som inte finns på grund av att bluffsajter anslutit sig till Klarna.
Fenomenet har lett till att Klarna anmälts hundratals gånger hos Allmänna reklamationsnämnden, Arn.
I april gav sig Konsumentverket in i diskussionen. Myndigheten meddelade att man överväger rättsliga åtgärder mot Klarna och hänvisade till att bolaget inte iakttagit invändningsrätten.
“Invändningsrätten” handlar om att kunden i vissa situationer har rätt att kräva åtgärder för ett köp som inte levererats enligt förväntningarna.
”Frustrerande och smärtsamt”
Konsumentverket har även uppgett att man inlett en granskning av tio nätbutiker som använt Klarna som betalningsalternativ. I samma veva meddelade Klarna att man klippt banden med de utpekade sajterna.
– Detta är så frustrerande och smärtsamt och jag är så ledsen för vad dessa kunder fått vara med om. Vi jobbar för fullt för att komma åt problemen. Bluffsajterna har blivit enormt mer sofistikerade sista året, säkert med hjälp av AI. Och det ökar lavinartat.
– Vi kämpar med att hitta bättre åtgärder för att skydda kunderna. En del uppdateringar kommer i dagarna, skrev Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski på X efter beskedet.
Presenterar åtgärdspaket
I dag, onsdag, uppger Klarna att nya åtgärder är på plats.
Bolagets går fram med en rad åtgärder som ska skydda svenska konsumenter mot oseriösa nätbutiker. Betalningsjätten kommer bland annat börja skilja på ”verifierade” och ”icke-verifierade” handlare, uppger Di.
– Vid kassan ska Klarna flagga upp när en partner är obeprövad och Klarna ska även varna för nätbutiker med en ökande mängd klagomål, rapporterar tidningen.
Vidare lovar Klarna att bolaget ska bli bättre på att stänga av butiker som inte ger tillräckligt med information till konsumenter. Avslutningsvis lovar Klarna att man hädanefter ska ställa hårdare krav på information om ”företaget, produkterna, samt leverans- och returpolicy”.
Foto: Klarna Group
Text: Redaktionen