Nya regler för könsbyte

2024 04 17

Riksdagen röstar ja till den nya könstillhörighetslagen.

Lagen klubbades igenom med stor majoritet i riksdagen – 234 ledamöter röstade för och 94 emot.

Den nya könstillhörighetslagen innehåller flera förändringar jämfört med föregående lag, till exempel sänks åldersgränsen för byte av juridiskt kön från 18 till 16 år.

Det här gäller

Här är den nya lagen i sin korthet:

- Den gamla lagen delas upp genom att  frågan om juridiskt kön skiljs från frågan om kirurgiska ingrepp i könsorganen. 

- Det innebär att processen för den som vill byta juridiskt kön förenklas.

-  Tidigare har det krävs utredningar från läkare, psykolog och socionom som leder fram till en medicinsk diagnos, vilket ofta tar flera år.

- I den nya lagen ersätts den medicinska diagnosen av en enklare utredning  av exempelvis en läkare eller psykolog.

- Utredningen ska sedan fungera som underlag för Socialstyrelsens beslut.

- Personer som ansöker om att byta juridiskt kön måste fyllt 18 eller 16 år. I det senare fallet krävs vårdnadshavarnas medgivande.

Stark kritik

Den nya könstillhörighetslagen har mött stark kritik – bland annat inom Moderaterna som drivit förslaget.

LÄS MER HÄR: 

Dick Harrison och Agnes Wold går ut i protest

Foto: Melker Dahlstrand, Sveriges Riksdag

Text: Redaktionen


JUST NU: Flicka i 10-årsåldern död

2025 08 20

En flicka i 10-årsåldern har dött i en olycka.

På onsdagseftermiddagen kommer tragiska uppgifter från Bromölla.

I fredags kom rapporter om en drunkningsolycka i kommunen.

– Polis är på plats i samband med en räddningsinsats, en person som anträffats i vattnet. Personen har förts till sjukhus med ambulans, oklart skadeläge, meddelade polisen då.

Nu kommer besked om att det rör sig om en flicka i 10-årsåldern som har dött av sina skador, rapporterar Kristianstadsbladet.

Flicka död

Det var på fredagskvällen som larmet kom om en drunkningsolycka på Strandängens badplats i Bromölla.

Personen i fråga – en flicka i 10-årsåldern – fördes till sjukhus.

Nu är hon död.

Det är oklart exakt vad som har hänt, men det finns brottsmisstankar.

– Vi jobbar med ärendet för att utreda om det har begåtts brott i samband med händelsen, säger förundersökningsledare Pernilla Tallinger till tidningen.

“Går inte in på”

Flickan var hemmahörande i nordöstra Skåne och var mellan 10 och 12 år gammal.

Ingen person har i nuläget frihetsberövats på grund av brottsmisstanke, och Tallinger vill inte gå in närmare på saken.

– Det råder förundersökningssekretess så vad vi gör kommer jag inte att gå in på, säger hon.

Olycka i Ängelholm

På onsdagen kommer uppgifter om att ett barn är involverat i en olycka i Ängelholm.

Det handlar om en femårig pojke som lämnade avfall tillsammans med en förälder när barnet föll två och en halv meter ner i ett betongfundament på avfallsanläggningen.

– Han på kommit över skyddsstaketet och trillat ner mellan en container och betongväggen, säger räddningstjänstens vakthavande befäl Jonas Hemert till TV4.

“Är talbar”

Polis, ambulans och räddningstjänst har larmats till platsen där pojken hamnat mellan en container och betongväggen.

Pojken har förts till sjukhus med ambulans.

Det är oklart hur allvarligt skadad han är, men enligt Jonas Hemert ska han vara i vaket tillstånd.

– Han var fullt vaken och talbar när han lämnade platsen, säger Hemert.

Foto: P. Nicolello

Text: Redaktionen


Går i konkurs – arbetade med Mercedes och Porsche

2025 08 20

Ännu en tysk underleverantör i bilbranschen går i konkurs.

Tidigare i veckan kom besked om att det tyska företaget Werkzeugbau Laichingen stupar efter 130 år.

Företaget var specialiserat på tillverkning av verktygsmaskiner för bilindustrin.

Nu kommer besked om ännu en konkurs i den tyska bilindustrin – det rör sig den här gången om en underleverantör till bland annat Porsche och Mercedes.

Går i konkurs

Det är Krämer Automotive Systems GmbH som nu tvingas tacka för sig.

Företaget har arbetat med jättar som Jaguar, Porsche, Mercedes, Bentley och Volkswagen.

De har exempelvis utvecklat pekskärmen till nya Mercedes G-klass G350d Professional.

Nu går dock företaget i konkurs efter 50 år, rapporterar tyska Merkur.

Utebliven storbeställning

Konkursförvaltaren Dirk Poff uppger att anledningen till den finansiella krisen för Krämer Automotive Systems GmbH främst beror på en stor beställning som företaget inte har fått. 

Bolaget grundades för ungefär 50 år sedan och har sedan dess arbetat med bland annat digitala lösningar för flera biljättar.

Tufft för tyskarna

Krisen i branschen är tuff för tyskarna.

Bilindustrin står för ungefär en femtedel av landets industriproduktion, och om man räknar med leverantörskedjan genererar den cirka sex procent av BNP, enligt Capital Economics. 

Branschen sysselsätter direkt cirka 780 000 personer – och stöder miljontals andra arbetstillfällen, rapporterar BBC.

“Så många kriser”

Simon Shütz, talesperson för den tyska bilindustriförbundet, har tidigare i år satt ord på krisen.

– Det finns så många kriser, en hel värld av kriser. När en kris är över, kommer en annan, säger han.

Omställningen till eldrivna bilar bidrar till utmaningarna, menar talespersonen.

– Övergången från förbränningsmotor till eldrift är en mycket stor process. Vi investerar miljarder i ombyggnaden av alla fabriker. Och det tar tid, det råder det ingen tvekan om.

Läs mer: Biltema-utmanare expanderar kraftigt – fyra nya varuhus

Foto: I. Kazlouskij

Text: Redaktionen