Klarna-kunder mycket upprörda – anmälningar väller in
2024 03 25
Banken och betalningstjänsten Klarna har hamnat i nytt blåsväder.
Företaget marknadsför sig som en garant för trygga och säkra köp.
Men trots det haglar det in anmälningar från upprörda kunder som blivit lurade av blufföretag som erbjuder Klarna som alternativ för betalning.
Och det är tydligt att Klarna som organisation inte tar sitt ansvar, menar Maria Wiezell, konsumentvägledare på organisationen Svenska konsumenter.
– Det är anmärkningsvärt att i de flesta fall när det är de oseriösa företagen man varit i kontakt med, så är det med en betalning via Klarna, säger hon till P3 Nyheter.
Anmälningarna femdubblats
På bara ett år har antalet kunder som anmäler Klarna till Allmänna reklamationsnämnden, Arn, femdubblats – från 150 år 2022 till 850 förra året.
I januari 2024 ökade anmälningarna till 88 från fjolårets 15 motsvarande månad.
Till stor del handlar klagomålen om att varor inte levererats eller att de inte uppfyller den beskrivning som getts vid köpet, ofta på grund av att betalningen gått till ett blufföretag som inte skickar ut det man beställt.
– Det är en sådan enorm kritik från konsumenter. Då ska man väl som seriöst företag låta bli att förmedla de här betalningarna, säger Maria Wiezell.
Förlorat tusentals kronor
Tidigare i år slog många kunder larm om att man via Klarna betalat för varor som inte finns – och enligt anställda på företaget beror det på att AI kontrollerar kundtjänsten.
Flera kunder har förlorat tusentals kronor på det sättet.
Enligt Klarna själva gjorde man förra året förändringar efter att hanteringen av reklamationer brast med följden att anmälningarna därefter minskat sedan november, men det motsägs alltså av statistiken för januari.
Företaget menar också att man gör kontinuerliga kontroller för att säkerställa trygga betalningar.
Storsatsar på AI
Nyligen bekräftade Klarna att man går fram med stora förändringar i tjänsten i form av effektiviseringar av kundservicen.
Det handlar om en AI-assistent byggd på OpenAI-teknik som ska göra ett arbete som annars skulle kräva 700 heltidsanställda kundservicemedarbetare.
– Detta AI-genombrott i kundinteraktion innebär oslagbara upplevelser för våra kunder till bättre priser, intressantare utmaningar för våra anställda, och bättre avkastning för våra investerare, sade Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna, i slutet av februari.
Foto: Klarna
Text: Redaktionen