Klarna-kunder mycket upprörda – anmälningar väller in

2024 03 25

Banken och betalningstjänsten Klarna har hamnat i nytt blåsväder.

Företaget marknadsför sig som en garant för trygga och säkra köp.

Men trots det haglar det in anmälningar från upprörda kunder som blivit lurade av blufföretag som erbjuder Klarna som alternativ för betalning.

Och det är tydligt att Klarna som organisation inte tar sitt ansvar, menar Maria Wiezell, konsumentvägledare på organisationen Svenska konsumenter.

– Det är anmärkningsvärt att i de flesta fall när det är de oseriösa företagen man varit i kontakt med, så är det med en betalning via Klarna, säger hon till P3 Nyheter.

Anmälningarna femdubblats

På bara ett år har antalet kunder som anmäler Klarna till Allmänna reklamationsnämnden, Arn, femdubblats – från 150 år 2022 till 850 förra året.

I januari 2024 ökade anmälningarna till 88 från fjolårets 15 motsvarande månad.

Till stor del handlar klagomålen om att varor inte levererats eller att de inte uppfyller den beskrivning som getts vid köpet, ofta på grund av att betalningen gått till ett blufföretag som inte skickar ut det man beställt.

– Det är en sådan enorm kritik från konsumenter. Då ska man väl som seriöst företag låta bli att förmedla de här betalningarna, säger Maria Wiezell.

Förlorat tusentals kronor

Tidigare i år slog många kunder larm om att man via Klarna betalat för varor som inte finns – och enligt anställda på företaget beror det på att AI kontrollerar kundtjänsten.

Flera kunder har förlorat tusentals kronor på det sättet.

Enligt Klarna själva gjorde man förra året förändringar efter att hanteringen av reklamationer brast med följden att anmälningarna därefter minskat sedan november, men det motsägs alltså av statistiken för januari.

Företaget menar också att man gör kontinuerliga kontroller för att säkerställa trygga betalningar.

Storsatsar på AI

Nyligen bekräftade Klarna att man går fram med stora förändringar i tjänsten i form av effektiviseringar av kundservicen.

Det handlar om en AI-assistent byggd på OpenAI-teknik som ska göra ett arbete som annars skulle kräva 700 heltidsanställda kundservicemedarbetare.

– Detta AI-genombrott i kundinteraktion innebär oslagbara upplevelser för våra kunder till bättre priser, intressantare utmaningar för våra anställda, och bättre avkastning för våra investerare, sade Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna, i slutet av februari.

Foto: Klarna

Text: Redaktionen


Nya regler hos flera flygbolag – när man bokar resa

2024 06 01

Flera flygbolag tvingas ändra reglerna som gäller när resenärerna bokar sina biljetter.

Årets semestersäsong är bara runt hörnet och trycket på att boka utlandsresor är högt. Enligt resebyrån Ticket har sommarens bokningar ökat med tio procent jämfört med samma period förra året.

Samtidigt är det många som fortsatt känner sig ekonomiskt begränsade efter flera år med höjda räntor och vardagskostnader – och därför väljer flygbolag i budgetkategorin som exempelvis Ryanair och EasyJet.

Men nu väntas ett förbud införas hos bland annat dessa bolag som påverkar folk som bokar sina biljetter, rapporterar The Guardian.

Avgifter förbjuds

Nämnda flygbolag, samt Vueling och Volotea, har nämligen åkt på böter på totalt 150 miljoner euro för att man tar betalt för passagerarnas handbagage.

Nu ska den regeln förbjudas. Dessutom ska även policyn att ta ut extra avgifter för att reservera närliggande platser för barn och andra anhöriga försvinna.

Bakom beskedet står Spanien vars departement för sociala rättigheter och konsumentfrågor gått i bräschen för att få till en förändring.

– Den största sanktionen som utfärdats av departementet, konstaterar The Guardian.

Svenskarnas favorit

Just Spanien är också svenska folkets favoritdestination i sommar. Flest resor går till Malaga och Mallorca, enligt Ticket. Även Alicante och Barcelona finns bland de fem populäraste destinationerna.

Spanien däremot står fast som ohotad etta när det kommer till svenskarnas sommarfavorit, där Malaga ökat med 26 procent och Mallorca med hela 30 procent, framhåller resebyrån i ett uttalande.

Den spanska flygbolagsföreningen ALA rasar samtidigt mot de nya förbuden och kallar böterna för “oproportionerliga”.

Föreningen menar att praxisen är helt laglig och att europeisk lagstiftning erkänner flygbolagens frihet att sätta sina egna priser.

Klagat på "missbruk"

Beslutet om de nya reglerna kommer efter en utredning som bedrivits sedan juni förra året. Detta efter att flera konsumentorganisationer klagat på flygbolagen “missbrukar” möjligheten att ta ut extra avgifter.

Foto: Portuguese Gravity

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Svenska storföretag handlar med Ryssland – här är namnen

2024 06 01

Flera svenska storbolag kallas upp till utrikesdepartementet.

Bolagen misstänks ha rundat sanktioner mot Ryssland.

Det rapporterar DN med hänvisning till uppgifter från EU-kommissionen.

Under våren har kommissionen kontrollerat att europeiska företag följer sanktionerna mot Ryssland.

Nu pekar uppgifter på att flera företag exporterat varor till diktaturen, i strid med EU:s regelverk.

Flera kända svenska bolag pekas ut.

Det handlar bland annat om följande aktörer, uppger DN:

- Industribolaget Atlas Copco  

- Telekomjätten Ericsson

- Bil- och lastbilstillverkaren Volvo

- Industriföretaget SKF

- Verkstadskoncernen Sandvik

”Får avgöra hur man går vidare”

Enligt dokumenten har EU-kommissionen identifierat flera misstänkta transaktioner med Ryssland. Uppgifterna pekar på att sanktionerade varor som tillverkats i EU kan ha hamnat i Ryssland.

Nu kallas de svenska storbolagen upp till utrikesdepartementet för ett sammanträde med UD och myndigheter som ansvarar för sanktionerna mot Ryssland.

– Vi säger inte att bolagen har brutit mot några sanktioner. Men vi har fått den här datan, och nu får svenska myndigheter avgöra om och hur man går vidare med detta.

Det säger Lars Schmidt, Sveriges sanktionssamordnare, till DN.

Flera sanktionspaket

Sedan starten av den ryska invasionen av Ukraina har EU riktat hårda sanktioner mot Ryssland. Det trettonde sanktionspaketet presenterades i februari 2024.

Ambitionen med EU:s sanktioner är att:

- minska Kremls förmåga att finansiera kriget

- se till att Rysslands politiska elit får betala ett högt ekonomiskt och politiskt pris och

- försvaga Rysslands ekonomiska bas.

Inga av EU:s sanktioner mot Ryssland riktar sig mot leveranser av livsmedel, medicinsk utrustning eller läkemedel till befolkningen i allmänhet. Jordbruksmaskiner omfattas inte direkt av några exportförbud. 

Inga sanktioner är heller riktade mot handel med jordbruksvaror eller livsmedel, till exempel spannmål eller gödningsmedel, mellan Ryssland och länder utanför EU. 

– Våra sanktioner kringskär kraftigt Rysslands ekonomiska bas och minskar alla utsikter att modernisera den. Vi kommer att fortsätta att pressa Ryssland och dem som stöder landet på slagfältet. Vi kommer att fortsätta att jaga Putins kumpaner. Och vi kommer att jaga dem som hjälper Ryssland att kringgå sanktionerna eller hjälper till att fylla förråden med krigsmateriel, framhåller Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande, i ett uttalande.

Foto: I. Ryabov

Text: Redaktionen