Ryssland erkänner: Allt är slut – tvingas till nödåtgärd

2024 09 10

Ryssland agerar för att undvika en nödsituation i det egna landet.

Redan förra vintern uppgavs Ryssland ha varit på bristningsgränsen.

På grund av omfattande nedskärningar för att finansiera kriget i Ukraina plågades den ryska befolkningen i flera månader av strömavbrott och livsfarlig brist på uppvärmning.

Enligt brittiska rapporter kan tusentals ryssar ha frusit ihjäl.

Och Ryssland, som mycket sällan medger inhemska nederlag, erkänner nu att landet gjort slut på sina energireserver från Sovjettiden och är i kraftigt behov av att finansiera landets energikraft, rapporterar Newsweek.

Har inte underhållits

Utspelet kommer från landets energiminister Sergej Tsivilev i samband med ett en konferens i Vladivostok.

På en fråga om hur östra Ryssland ska ta sig igenom hösten och vintern, och om ytterligare åtgärder ska vidtas för att säkerställa tillförlitlig energiförsörjning, säger ministern att de kraftreserver som upprättades under Sovjettiden “har utarmats”.

– Den främsta orsaken är bristen på finansiering för modernisering och underhåll av utrustning, säger han till rysk media enligt den amerikanska tidningen.

Flera nödåtgärder

Nu genomför Ryssland flera nödåtgärder för att undvika förra vinterns katastrof som enligt Storbritanniens försvarsdepartement fick ryska diktatorn Vladimir Putin att utropa krisläge.

– För att minska riskerna har vi redan klassificerat Fjärran Österns federala distrikt som regioner med hög risk inom elkraftsindustrin och implementerar åtgärder för att minska olyckor och förbättra tillförlitligheten för termisk behandling, säger Sergej Tsivilev.

Ryssland har även förstärkt nödreserverna och försett kraftverken med bränslereserver.

– Dessa åtgärder kommer tillsammans att göra det möjligt för oss att snabbt eliminera möjliga nödsituationer, säger energiministern.

25 procent i Moskva utan värme

I januari tidigare i år uppgav Newsweek att till och med Moskva drabbades kraftigt av strömavbrott. Enligt tidningen var 25 procent av huvudstadens invånare utan värme under den brutala vintern.

Bland annat uppges en 60-årig rysk marinofficer ha frusit ihjäl i sitt hem nära St. Petersburg efter att ha förlorat strömmen 3 januari.

– Detta är ytterligare ett tecken på att Ryssland blir allt mer instabilt och närmar sig bristningsgränsen, sade Jason Jay Smart, politisk expert inom postsovjetisk och internationell politik, vid tillfället.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Raseri mot ICA: ”Uppgifterna är rent ut sagt förjävliga”

2024 09 10

I december 2023 dömdes åtta Ica-handlare för brott efter den stora insiderhärvan med Ica-aktier 2021.

Enligt domen ska Ica-handlarna haft tillgång till insiderinformation om Ica-aktien, innan Ica köptes ut från börsen hösten 2021. Ica-handlarna och åtta andra personer köpte då flera aktier och drog tillsammans in 16 miljoner kronor.

I december 2023 dömdes åtta Ica-handlare för brott.

Trots det fortsätter många att driva och äga sina butiker, enligt en granskning från Handelsnytt.

Enligt granskningen har bara en Ica-handlare sålt sin butik efter domen.

Uppgifterna får fackförbundet Handels att gå i taket.

– Uppgifterna är rent ut sagt förjävliga. Arbetsgivare som trots domar får fortsätta arbeta och utsätta sina anställda för obehag är oerhört problematiskt.

Det säger Linda Palmetzhofer, ordförande i Handelsanställdas förbund, till Handelsnytt.

– Det är uppenbart att Ica behöver agera bättre mot handlare som missköter sig. Här förväntar vi oss en ökad samverkan med Ica, framför allt på central nivå för att komma till bukt med problematiken, fortsätter Palmetzhofer som anser att Ica-koncernen saknar en ”överordnad HR-avdelning” som kan se till att ”olämpliga personer plockas bort”.

– Vi efterlyser en större handlingskraftighet från Ica. Våra medlemmar förtjänar en arbetsplats som agerar på uppenbara problem.

Ica-handlarna svarar

Medlemsorganisation för Sveriges Ica-handlare, ICA-handlarnas Förbund, har svarat på kritiken genom vd:n Göran Blomberg.

– Vår hantering måste vara rättssäker. Om vi agerade godtyckligt skulle det skapa osäkerhet i handlarkåren, säger han till tidningen Arbetet.

Vidare uppger Blomberg att Ica-handlare måste förhålla sig till de riktlinjer som satts upp.  

– Ica-handlarens avtal med Ica Sverige och Ica-handlarnas Förbunds stadga slår fast att handlaren ska följa regler kring exempelvis arbetsmiljö och matsäkerhet. När vi upptäcker avvikelser inleds en dialog med medlemmen. Bristerna följs upp och åtgärdas, säger han till tidningen.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen


Så här gör man i en rondell – många gör samma fel

2024 09 09

Många bilister gör fel när de kör i en rondell, menar trafiklärare.

Den som har körkort förväntas kunna trafikreglerna, men i praktiken begås det många fel i den vardagliga trafiken.

Att bilister gör fel är extra vanligt i rondeller, rapporterar SR.

Gör flera misstag

Många tycker nog att det är självklart hur man ska köra i en rondell.

Men trots det är det många bilister som begår fel, misstag och slarv.

Några av misstagen är extra vanliga.

– Att man blinkar för tidigt, för sent eller inte blinkar alls. Att man genar så att man kör rakt igenom cirkulationsplatsen, istället för att hålla sig lite enligt grundplacering, säger trafikläraren Pelle Möller i Kalmar till radiokanalen.

Han menar att många gör fel utan att riktigt reflektera över det.

– Ska du då svänga höger eller rakt fram, då ska du hålla lite till höger, så att du får en fin båge. Ska du åka till vänster eller runt, ja då håller du lite till vänster, förklarar han.

Ämnet väcker irritation

Frågan om hur man ska köra i rondeller debatteras ibland intensivt, och i exempelvis Göteborg har det uttryckts irritation över busschaufförer som ”kör med fullt gaspådrag rakt in i rondeller, enligt tidningen Mitt i.

Trafikläraren framhåller för tidningen att tydlighet och samarbete mellan bilister är väldigt viktigt när man kör i rondeller.

Frågan är också om det räcker med att blinka när man kör ut ur rondellen.

– Enligt lag ja, men när vi utbildar oss till trafiklärare blir vi uppmanade att lära eleverna att blinka både in och ut ur rondellen – du ska alltid försöka vara så tydlig som möjligt, säger han till tidningen.

Han framhåller också vikten av att placera sig rätt, anpassa hastigheten och vara riskmedveten.

Många upplever att framför allt större fordon beter sig hänsynslöst i rondeller, enligt tidningen.

Föräldrar med dåliga vanor

Olle Möller i Kalmar har märkt på handledarkurser att föräldrar, som haft körkort i många år, ofta har sämre koll på trafikregler än man kan tro.

– På handledarkurserna pratar man ju om samma sak, då är föräldrarna med, och man berättar lite. ”Aha, just det, så kanske det var.” De lägger sig till med vanor som är väldigt svåra att bryta, säger han till SR.

Foto: FriskoKry Wikipedia

Text: Redaktionen